Page 3 of 4

Re: Cupen 2017

Posted: 26 Oct 2016, 22:28
by Dave
Intressanta synpunkter....

Stock klassen skulle isåfall enbart godkänna motorer som bilen i fråga kommer med i standardutförande...
På en Baja är det då 23cc eller 26cc 2-bultat som gäller.
I Losis fall 26cc eller 29cc.
Inget mer komplicerat än så.

När det gäller vilka bilar som ska tävla i en klass, är det så klart en bedömningssak var gränsen går för att tvinga bilar från en klass till en annan....
Personligen skulle jag ha väldigt svårt att se en Ultron i Stock klassen. Den är helt enkelt i en helt annan division även oavsett motor...
Hur man ska göra bedömningarna vet jag inte riktigt....

Re: Cupen 2017

Posted: 26 Oct 2016, 22:38
by tesla

Hur ser du på bilar som losi 5ive-b och mcd rr5 i stock klassen?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Cupen 2017

Posted: 27 Oct 2016, 12:06
by Smurfen
Är det så stor skillnad mellan bilarna alltså per varv på varvtiden?

Jag kör både slipsbil offroadbil och mycket annat och jag ser inte så stor skillnad på varvtiderna.
Nu kör vi inte så många på våran offroadbana och den är väldigt trixig och inte så många högfartsrakor.
Men ser inte så stor skillnad på varvtiderna om jag testar olika bilar. Kör baja och mcd själv.
Kamraten kör losi.
Ser mer skillnad på vem som spakar bilen.
Självklart är det skillnad på bilarna men sist iväg betyder inte alltid sist i mål.
Nu talar jag varvtider.

Re: Cupen 2017

Posted: 27 Oct 2016, 15:50
by tesla
Tror det är svårt att genealisera att bil x är så många sekunder snabbare än bil y. Förare och bana gör ju självklart mycket. Men det har varit tydligt för mig i alla fall i 4wd att olika banor förskjuter balansen mellan olika bilar. Exempel är losi vs mcd på sviestad resp sandhem. Samtliga mcd hade stora problem på sviestad men funka relativt sett bättre på sandhem. Nu pratar vi om samma bilar med samma förare.

På vissa ställen spelar motor mer roll än andra. Nämner nosringens raka (axx i uppförsbacke på gräs) eller hårnålarna på sandhem/nosringen där det är rakor efter långsamma kurvor. Tror garanterat att en bil på 20 kg med 26cc cy motor eller en dbxl rtr med 23cc och orginalburk har svårt att hänga med en 15 kg bil med 32cc promod. Acceleration rakt fram är något ingen förare i världen kan påverka speciellt mycket med bra körning.

Re: Cupen 2017

Posted: 27 Oct 2016, 19:48
by Rb40
Hur mycket skillnad är det mellan en Rn 26cc och en standard 29cc

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Re: Cupen 2017

Posted: 28 Oct 2016, 09:16
by KaptenMagnus
Ca 20 min per tank
Det är lite bättre putt i 29cc tycker jag men en bra pipa på 26cc gör mer än cc

Re: Cupen 2017

Posted: 05 Nov 2016, 10:12
by Rodex
Ni kan ju inte ändra förutsättningarna, köpte ju en 32:a till min bil så jag kunde vara med nästa år :'(
Finns det tillräckligt många bilar för att gå från 2wd och 4wd?
Kanske en extra klass som inte har motorbegränsningen för de som vill leka med de riktigt stora maskinerna(>32) :D

Re: Cupen 2017

Posted: 05 Nov 2016, 10:16
by tesla
Din 5ive-b med 32cc och har nog tillräckligt med kraft för att hänga med i mod. 32cc i en så pass liten och lätt bil är nog det mesta man kan få ner i backen ändå. Jag är inte rädd för storkubikarna när det kommer till bankörning....

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Cupen 2017

Posted: 05 Nov 2016, 10:17
by Dave
Rodex wrote:Ni kan ju inte ändra förutsättningarna, köpte ju en 32:a till min bil så jag kunde vara med nästa år :'(
Finns det tillräckligt många bilar för att gå från 2wd och 4wd?
Kanske en extra klass som inte har motorbegränsningen för de som vill leka med de riktigt stora maskinerna(>32) :D
Allt är bara förslag än så länge.
Ingenting är ändrat.
:thumbsup:

Re: Cupen 2017

Posted: 05 Nov 2016, 10:20
by Rodex
Dave wrote:
Rodex wrote:Ni kan ju inte ändra förutsättningarna, köpte ju en 32:a till min bil så jag kunde vara med nästa år :'(
Finns det tillräckligt många bilar för att gå från 2wd och 4wd?
Kanske en extra klass som inte har motorbegränsningen för de som vill leka med de riktigt stora maskinerna(>32) :D
Allt är bara förslag än så länge.
Ingenting är ändrat.
:thumbsup:
:thumbsup:

Re: Cupen 2017

Posted: 05 Nov 2016, 16:55
by fredrikf
Rb40 wrote:Hur mycket skillnad är det mellan en Rn 26cc och en standard 29cc

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Jens kör väl med RN26 i sin ultron, och den verkar ju inte sakna effekt. Kanske skillnad i en tung losi 5ive-t.. men kostar ju mkt mer än en standard 290

Re: Cupen 2017

Posted: 20 Nov 2016, 18:50
by Mr_Rustler
Intressant läsning alla! Jag sj kör FG momstertruck 2wd 29cc. Har ni årsmöten och sånt? Har endel enfarenhet från mitt tävlande i MonsterRace med stöttr ombygda jeepar! Får själv hoppas att inte mina tävlingar krockar med era!

Re: Cupen 2017

Posted: 20 Nov 2016, 20:18
by tesla
Mr_Rustler wrote:Intressant läsning alla! Jag sj kör FG momstertruck 2wd 29cc. Har ni årsmöten och sånt? Har endel enfarenhet från mitt tävlande i MonsterRace med stöttr ombygda jeepar! Får själv hoppas att inte mina tävlingar krockar med era!
Vore kul att se en sån i cupen! Hade trivts bättre än bajorna i sviestad...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Cupen 2017

Posted: 20 Nov 2016, 20:22
by Mr_Rustler
Ja det hade vart trevligt. Igentligen en jätte kass tävlingsbil men endå har man varit med och fajtas med de bättre bilarna.

Re: Cupen 2017

Posted: 27 Nov 2016, 19:37
by n30
jag har skummat o läst en hel del här nu ... och läst mycket intressanta resonemang.

om jag fattat allt korrekt så är reglerna idag:
2wd/4wd max 32cc trimmat eller otrimmat spelar ingen roll så länge hjulbasens mått är inom godkända värden...
ljuddämpad pipa eller eftermonterad ljuddämpare samt killswitch och akrylat bensin.
kan hända jag förstått det hela fel ...

man kan spekulera i all evighet känns det som om hur regler skall se ut. jag ser de lite så här hobbyn växer rättså bra här verkar det som ... fler och fler blir intresserade och skaffar LS bilar. ser även att fler banor hålls på byggas lite här och var i sverige...

men det bör väl få ihop lite olika sektioner för tävling. dyker det inte upp tillräckligt med intresse får väl dom som kör i lägre klasser gå med dom högre om dom vill .... upp till var och en...

men funderingen blir väl lite så här och det blir 3 olika klasser för 2wd samt 4wd

Stock - det enda som får förändra motorns effekt är en trimpipa.
standard utväxling, med standard utrustning på bilen

Max 32cc pimpa din bil med så mycket options du vill, likaså med ändra effekten ur motorn.

32cc++ no limits

vill man utöver detta kan man ha liknande klasser där man blandar både 2wd och 4wd i ett race. men detta är ju under förutsättningar att det finns folk / intresse nog för det hela.