Cupen 2017

Lämna förslag på förbättringar och tillägg till forumet för att göra det ännu bättre!
Rb40
Posts: 86
Joined: 27 Mar 2016, 16:08
Location: Sjöbo

Cupen 2017

Post by Rb40 » 23 Oct 2016, 22:08

Hej tänkte hör om ni funderat på att dela upp racen lite. Ex buggy för sig själv (max 29cc) o 4wd (max32cc) o 2wd max32cc. Vad säger ni om de :-)

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Cupen 2017

Post by tesla » 23 Oct 2016, 22:39

Spontant tänker jag att vi hittills varit för få för att dela upp i fler klasser även om jag skulle gilla tanken på en "stock" eller entypsklass utan modmotorer eller dyra upgrades. Dessutom har buggybilarna inte självklart varit snabbare än sct. På vissa banor kanske(läs sandhem) men definitivt inte på sviestad och troligen inte på nosringen. Därmed är det inte självklart att man behöver dela upp dem. Däremot vill jag gärna veta om det blir några större ändringar av bilreglementet så snart som möjligt då detta styr vinterns projektande. Har hört detta ftån andra håll också.

Skulle även vilja ha regler för hjulbasförlängning och vad som är standardchassi förtydligade då mcd har lanserat en "w5 xl long and wide" som komplett roller eller separat chassi och därmed skapat en gråzon för vad som är en chassiförlängning. (Mått jämförbara med losi 5ive-t)

Vill även ha en regellättnad för förare som bara kör 1 tävling, lokala hemmaförare/prova på. Dessa skulle kunna slippa ljuddämpar , och nummerflagge krav (förstnämda på banor där ljuddämpare inte är ett måste av andra skäl). Jag tror att dessa båda krav annars exkluderar folk som inte orkar/hinner fixa dämpare eller flagga för en enda tävling och på sikt kan det minska bredden på tävlingarna. Tror själv att dessa båda krav i år bidrog till dåligt hemmadeltagande på nosringen, där kör inte många dämpat annars. Tror inte det blir rörigt med räkning eller ett stort problem med generellt mer ljud då det kommer röra sig om enstaka bilar men vi behöver alla deltagare vi kan få!
Last edited by tesla on 24 Oct 2016, 07:28, edited 1 time in total.
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Cupen 2017

Post by fredrikf » 23 Oct 2016, 23:03

Flagga var ju inte något krav 2016, lite vit tejp och en svart spritpenna så :) iaf i 2wd så tycker jag det är lättare att höra sin bil när man kör, så kör nån odämpat så hade jag nog satt dit en odämpad också :)

Edit* skulle själv föredra en max hjulbas/bredd tex baserat på en losi 5ive-t
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

Rb40
Posts: 86
Joined: 27 Mar 2016, 16:08
Location: Sjöbo

Re: Cupen 2017

Post by Rb40 » 24 Oct 2016, 06:06

Ja det hade varit roligt om alla körde med samma motorer

Skickat från min D5803 via Tapatalk

User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: Cupen 2017

Post by Emanuel21 » 24 Oct 2016, 19:25

Det där med samma motorer kan ju bli fel...alla bilar väger ju olika och vissa kanske kör snabbare med en inte så vass motor.
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

User avatar
ers
Posts: 352
Joined: 06 Jul 2014, 17:14
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Cupen 2017

Post by ers » 24 Oct 2016, 20:29

Inte för att vara så men jag tror att alla köra snabbare med mindre motor, iaf de som kör 2wd


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mvh Anders

4WD

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Cupen 2017

Post by tesla » 24 Oct 2016, 21:01

Men rent principiellt hade det varit kul med en orginal klass. Typ baja 5b eller losi 5ive entyp med endast 2-3 absolut nödvändiga och på förhand bestämda uppgraderingar tillåtna typ alternativ koppling. Framförallt i 4wd kan man ju lägga extrema pengar och då är kanske inte motorn det dyraste. Bara att uppgradera en rr5as diffar går på 5k+ ev metall diffhus, dämpare mm. Och på en losi kan man plöja en hel del också. Top bilarna i 4wd Ligger uppemot 40000 kr. Kan köpa att motorn inte spelar så enorm roll men lite gör det allt i synnerhet på en tung 4wd. Säger absolut inte att vi ska införa sånna regler för flera klasser men det skulle nog vara bra för bredden men 1 st klart billigare och enklare klass om man ska få ihop deltagare. Kanske till och med ska vara så att man kör klasserna tillsammans typ 4wd stock+ mod och bara räknar totalen separat. Då slipper vi problemet som det annars blir med fler klasser att det blir 2/3 bilar på linjen i varje klass.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Mastiff83
Posts: 90
Joined: 01 Apr 2016, 19:53

Re: Cupen 2017

Post by Mastiff83 » 25 Oct 2016, 10:19

Rb40 wrote:Hej tänkte hör om ni funderat på att dela upp racen lite. Ex buggy för sig själv (max 29cc) o 4wd (max32cc) o 2wd max32cc. Vad säger ni om de :-)

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Frågan ä va många som kör 5ive T nästa år?
Men ska buggy och sct va i samma klass nästa år så vore det dags med regel ändringar då buggyn väger betydligt mycket mindre.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Cupen 2017

Post by tesla » 25 Oct 2016, 12:44

Som ägare av både losi 5ive-t och rr5a på samma uppgraderingsnivå vill jag bara inflika att buggybilarna inte alltid är snabbare. Losin är överlägsen mcdn om det är snabba kurvor och gropigt pga att den är så mkt bredare och inte lägger sig på rygg hela tiden. Sandhems hårnålar är förstås annat... Med buggy har man heller inte nån chans mot en losi 5ive-t om det blir kontakt. Men jag håller med dig i principen att så olika bilar inte borde köra samma klass, frågan är ju förstås om det är genomförbart med det deltagarantal vi har.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Cupen 2017

Post by Dave » 25 Oct 2016, 19:22

Vad skulle ni tycka om att det blev 2 grupper i varje klass?
En "Stock" och en "Pro", där man inte tillåter några som helst effekthöjande eller väghållningsmässiga options i Stock alls.
Standardmotorer utan effektpipa.
Enbart plåtburkar!
Inga widekit eller IRC dämpare!

I Pro skulle det inte finnas några begränsningar alls, mer än längd och bredd.
Twinnar och storkubikare samt elkonverterade maskiner tillsammans med vanliga 290/320 maskiner.
Heatlängden sätter man kanske till 20 minuter och så få folk använda allt som finns....

:)

User avatar
ers
Posts: 352
Joined: 06 Jul 2014, 17:14
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Cupen 2017

Post by ers » 25 Oct 2016, 20:54

Dave wrote:Vad skulle ni tycka om att det blev 2 grupper i varje klass?
En "Stock" och en "Pro", där man inte tillåter några som helst effekthöjande eller väghållningsmässiga options i Stock alls.
Standardmotorer utan effektpipa.
Enbart plåtburkar!
Inga widekit eller IRC dämpare!

I Pro skulle det inte finnas några begränsningar alls, mer än längd och bredd.
Twinnar och storkubikare samt elkonverterade maskiner tillsammans med vanliga 290/320 maskiner.
Heatlängden sätter man kanske till 20 minuter och så få folk använda allt som finns....

:)
LÅTER HELT RÄTT !!! :thumbup:
Mvh Anders

4WD

User avatar
KaptenMagnus
Posts: 1314
Joined: 28 Jan 2013, 20:41
Phone Number: 0709475583
Location: Färgelanda

Re: Cupen 2017

Post by KaptenMagnus » 25 Oct 2016, 21:18

Dave wrote:Vad skulle ni tycka om att det blev 2 grupper i varje klass?
En "Stock" och en "Pro", där man inte tillåter några som helst effekthöjande eller väghållningsmässiga options i Stock alls.
Standardmotorer utan effektpipa.
Enbart plåtburkar!
Inga widekit eller IRC dämpare!

I Pro skulle det inte finnas några begränsningar alls, mer än längd och bredd.
Twinnar och storkubikare samt elkonverterade maskiner tillsammans med vanliga 290/320 maskiner.
Heatlängden sätter man kanske till 20 minuter och så få folk använda allt som finns....

:)
Verkar vettigt om det finns tillräckligt med deltagare i alla klasser.
Kanske något att fundera på och ta det om ett år eller två när förhoppningsvis deltagandet ökat.

Kanske farbror David kan lägga upp en omröstning för att se hur många som skulle delta i vilken klass?
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

håkan
Posts: 185
Joined: 19 Mar 2014, 07:33
Phone Number: 0768964228
Location: Gråbo

Re: Cupen 2017

Post by håkan » 25 Oct 2016, 21:29

depå paus efter 8 minuter då David ? ;-)
batterierna räcker ju inte längre än så ;-( :-)

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Cupen 2017

Post by tesla » 25 Oct 2016, 21:30

Jag gillar konceptet. Borde funka redan nästa år om man kör mod och stock tillsammans men räknar total separat. Lite smådetaljer borde man ju förstås fila på exv om en vanlig zenoah 290/320 är en standard motor eller om detta är cy 26/23cc. Och om det ska finnas några regler i mod klassen typ maxlängd, bredd, annars skulle ju 1/1 vara tillåtet. Och tror få bilar i 4wd kommer 20 min på en tank ens med en vanlig 320. Jag har definitivt kört upp mer än en halv tank på 10 min på mer effektkrävande banor typ sandhem och då med 320 stock motor. Spontant gillar jag 10 min heaten. Vad gäller effekt i modklassen tror jag att på de banor vi kört skulle en storkubikare inte vara snabbare än en mod 30.5a eller 320.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Cupen 2017

Post by fredrikf » 25 Oct 2016, 21:40

håkan wrote:depå paus efter 8 minuter då David ? ;-)
batterierna räcker ju inte längre än så ;-( :-)
Äsch.. kan man byta 4 däck i f1 på 2s så skall väl du komma på nått snabbt byte :D

För övrigt var ju 15 min heaten skit roliga i sista deltävlingen i sandhem. Lite mer taktisk körning och chans att reparera dina misstag :)
Daves ide om bara max längd/bredd i promod låter bra. Sen gäller det att bestämma vad stock är..
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests