Cupen 2017

Lämna förslag på förbättringar och tillägg till forumet för att göra det ännu bättre!
håkan
Posts: 185
Joined: 19 Mar 2014, 07:33
Phone Number: 0768964228
Location: Gråbo

Re: Cupen 2017

Post by håkan » 25 Oct 2016, 21:55

Håller med Fredrik, tyvärr så räcker bara batterierna så länge men man kan ju alltid köra 2-takts som det skall vara :-)
är ju så inhelvete dyrt med 10000mah i 6s med hyfsade c på så då blir det bränsle vid lopp över 8 min :-)
10000mah räcker ju tyvärr enbart i max 16 min, vid gynnsam körning :-)

Sponsor

Sponsor
 

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Cupen 2017

Post by fredrikf » 25 Oct 2016, 22:23

En sak till jag skulle vilja ha i mod klassen..

Maxvikt.!

Säkerheten blir ju sisådär om någon kommer med 45kg i 80kmh..
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Cupen 2017

Post by tesla » 26 Oct 2016, 18:25

Tror inte det behöver bli så svårt att definiera stock klassen. Huvudsyftet är ju att ta bort dyra prestandahöjande uppgraderingar. Som david var inne på bannlysa trimpipor, modmotorer, alternativa stötdämpare samt dyra alternativa diffar typ mcds självlåsande diffar (5000kr för 3 st).

Motorer: valfri standard zenoah/cy upp till 32 cc i 2wd. I 4wd får losi 5ive-t köra med 320 övriga max 29cc(viktkompensation).

Man kan på förhand definiera några få saker som är ok att byta för att rätta till uppenbara svagheter med vissa bilar.I första hand saker som förbättrar driftsäkerheten och dessa ska vara definierade på förhand.

Förslag till lista på tillåtna upgrades.
*Metallchassistag (endast hållbarhet)
*Kopplingshus (men bara vanlig koppling).
*Metalldrev (baja)
*valfri dragstart
*outwears
*piniong (inkl hexmod på losi)
*uppgradera plastdämparhusen till metall dito om de för övrigt är identiska (hållbarhet mcd)
* drivkoppar , damasker(baja och losi)
*andra hjulhubbar för att få på andra däck förutsatt att det inte är extenders.(få på baja däck på mcd)
*servon ( svårt att definiera annars)
*däck och fälg.
* karosser, vingar , burar mm. (Gör väl mest bilen tyngre).





Bannlyst i stock ska också vara dyra "full option" bilar som har massa prestandahöjande godis från början typ FT eller ultimate versioner av mcd samt ultron, de får köra mod. Elektronik bör släppas fri då detta är svårt att begränsa på ett enkelt sätt.
Tror detta får ner kostnaderna för att vara konkurrenskraftig för den som köper en ny bil till 4wd 10000 kr.
Man bör då kunna vara med och slåss med en baja eller losi rtr vilket jag tror är ett måste för att 1/5 offroad ska växa.
Nu pratar vi ju endast stocklassen förstås. För den som vill spendera finns ju mod.
Last edited by tesla on 26 Oct 2016, 19:34, edited 5 times in total.
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Rb40
Posts: 86
Joined: 27 Mar 2016, 16:08
Location: Sjöbo

Re: Cupen 2017

Post by Rb40 » 26 Oct 2016, 18:27

Inte så roligt att köra med original plåt burk, vad har det för betydelse om man har någon annan pipa o stötdämpare? Tänkte mer att det är ju en värdig skillnad mellan 26cc o32cc. Hade det inte funkat o ha 26cc till 29cc Och därifrån upp till 32cc. Alltså 2st klasser. :-)

Skickat från min D5803 via Tapatalk

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Cupen 2017

Post by tesla » 26 Oct 2016, 18:51

Rb40 wrote:Inte så roligt att köra med original plåt burk, vad har det för betydelse om man har någon annan pipa o stötdämpare? Tänkte mer att det är ju en värdig skillnad mellan 26cc o32cc. Hade det inte funkat o ha 26cc till 29cc Och därifrån upp till 32cc. Alltså 2st klasser. :-)

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Det handlar om pengar. Kolla på vad det kostar med just dessa uppgraderingar på mcd och losi. Pipa 2000 kr dämpare 1000 kr promod motor 4000 kr. Alternativa diffar kan också bli riktigt dyrt. Däremot kostar en zenoah 29 eller 32 inte så mkt mer än en cy 26 och väldigt många har redan sånna maskiner, inte alla har 26cc maskiner då de intr köpt bilarna som rtrer. Det var ingen i 4wd som körde med standard cy i år exempelvis.

Jag skulle själv gärna plocka bort pipa och extenders på min mcd och köra med 29cc nästa år om det blir 4wd stock. Vill kunna satsa på mina andra bilar också hellre än att plöja dessa summor för att vara konkurrenskraftig i 4wd.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Last edited by tesla on 26 Oct 2016, 19:05, edited 4 times in total.
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Rb40
Posts: 86
Joined: 27 Mar 2016, 16:08
Location: Sjöbo

Re: Cupen 2017

Post by Rb40 » 26 Oct 2016, 19:00

tesla wrote:
Rb40 wrote:Inte så roligt att köra med original plåt burk, vad har det för betydelse om man har någon annan pipa o stötdämpare? Tänkte mer att det är ju en värdig skillnad mellan 26cc o32cc. Hade det inte funkat o ha 26cc till 29cc Och därifrån upp till 32cc. Alltså 2st klasser. :-)

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Det handlar om pengar. Kolla på vad det kostar med just dessa uppgraderingar pp mcd och losi. Pipa 2000 kr dämpare 1000 kr promod motor 4000 kr. Alternativa diffar kan också bli riktigt dyrt. Däremot kostar en zenoah 29 eller 32 inte så mkt mer än en cy 26 och väldigt många har redan sånna maskiner. Sen blir det billigare pga mindre slitage op drivlinan och däcken.
Jag skulle själv plocka bort pipa och extenders på min mcd och köra med 29cc nästa år om det blir 4wd stock. Vill kunna satsa på mina andra bilar också hellre än att behöva plöja dessa summor för att vara konkurrenskraftig i 4wd

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Men då funkar det med 2klasser, En dyr o en billig, sen kan ju ex diff,pipa,dämpare vara upp till var och en, vilken klass man än väljerImage

Skickat från min D5803 via Tapatalk

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Cupen 2017

Post by Mats B » 26 Oct 2016, 19:03

Är precis lika kul att köra med plåtburk & std kärra , detta förutsatt att alla gör det så man slipper bli frånåkt pga effektbrist.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
Sniclas
Posts: 131
Joined: 05 Apr 2016, 19:59
Phone Number: 0768399195
Location: sjöbo

Re: Cupen 2017

Post by Sniclas » 26 Oct 2016, 19:47

En liten dum fråga,
Om man kirrar en rtr, är den standard då..
Feel free to slå mig i huvudet med en planka.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Cupen 2017

Post by Mats B » 26 Oct 2016, 20:04

En rtr är standard.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Cupen 2017

Post by tesla » 26 Oct 2016, 20:09

Sniclas wrote:En liten dum fråga,
Om man kirrar en rtr, är den standard då..
Feel free to slå mig i huvudet med en planka.Image Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Ja om det är baja eller losi rtr och inte är nån special version med massa uppgraderingar.
Detta är hela syftet med regelförslaget! Att folk ska kunna komma med sin rtr och ändå ha en chans.

Finns några få undantag: losi säljs med AVC (elektroniskt antisladd) vilket inte är tillåtet, baja ss har en otillåten pipa . Detta är i så fall enkelt att plocka bort.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Sniclas
Posts: 131
Joined: 05 Apr 2016, 19:59
Phone Number: 0768399195
Location: sjöbo

Re: Cupen 2017

Post by Sniclas » 26 Oct 2016, 20:17

All righty, tackar..

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

User avatar
KaptenMagnus
Posts: 1314
Joined: 28 Jan 2013, 20:41
Phone Number: 0709475583
Location: Färgelanda

Re: Cupen 2017

Post by KaptenMagnus » 26 Oct 2016, 20:39

Tycker inte det är så farligt att köra i std klass även med en ulton (stavning) eller en MCD ultra super plus så länge den håller plåtburk och 23-29cc ofilad.
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

Rb40
Posts: 86
Joined: 27 Mar 2016, 16:08
Location: Sjöbo

Re: Cupen 2017

Post by Rb40 » 26 Oct 2016, 20:43

KaptenMagnus wrote:Tycker inte det är så farligt att köra i std klass även med en ulton (stavning) eller en MCD ultra super plus så länge den håller plåtburk och 23-29cc ofilad.
Image

Skickat från min D5803 via Tapatalk

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Cupen 2017

Post by tesla » 26 Oct 2016, 21:00

KaptenMagnus wrote:Tycker inte det är så farligt att köra i std klass även med en ulton (stavning) eller en MCD ultra super plus så länge den håller plåtburk och 23-29cc ofilad.
Skälet till att jag vill exkludera de dyrare versioner av mcd är att.
Rr5 competition (den billigare versionen) har icke oljefyllda planetdiffar utan packningar. Diffarna är i praktiken helt öppna. Bilen spinner alltså bort mycket kraft. Detta är ett klart handikapp, särskilt i starten jämfört med FT eller ultimate bilarnas låsande LSD diffar, exakt sånna uppgraderingar som jag anser för dyra för en stock klass. Jag var ensam i år med att köra med de billigare diffarna och jag var alltid sist iväg av linjen, även mot losi 5ive bilarna undantaget mot conny i sandhem som hade problem med motorkraften. Detta gäller varje start varje race jag kört i cupen, 15 heat totalt. Det är för konsekvent för att bara vara långsam reaktionstid eller dålig körning. Det berodde heller inte pp motorkraften då jag hade bra klipp i maskinen på sviestad och de första heaten på sandhem.

De dyrare versionerna har också bättre och längre dämpare och har generellt en högre uppgraderingsnivå än en budget mcd eller losi 5ive-t rtr.

Ulton har jag egentligen för dålig koll på mer än vad den kostar och en så dyr bil hör i mina ögon hemma i mod. Men detta är ju bara min åsikt och ett förslag, det är ju i slutändan inte jag som bestämmer.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Last edited by tesla on 26 Oct 2016, 21:32, edited 2 times in total.
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Rb40
Posts: 86
Joined: 27 Mar 2016, 16:08
Location: Sjöbo

Re: Cupen 2017

Post by Rb40 » 26 Oct 2016, 21:07

tesla wrote:
KaptenMagnus wrote:Tycker inte det är så farligt att köra i std klass även med en ulton (stavning) eller en MCD ultra super plus så länge den håller plåtburk och 23-29cc ofilad.
Skälet till att jag vill exkludera de dyrare versioner av mcd är att.
Rr5 competition (den billigare versionen) har icke oljefyllda planetdiffar utan packningar. Diffarna är i praktiken helt öppna. Bilen spinner alltså bort mycket kraft. Detta är ett klart handikapp, särskilt i starten jämfört med FT eller ultimate bilarnas låsande LSD diffar, exakt sånna uppgraderingar som jag anser för dyra för en stock klass. Jag var ensam i år med att köra med de billigare diffarna och jag var alltid sist iväg av linjen, även mot losi 5ive bilarna undantaget mot conny i sandhem som hade problem med motorkraften. Detta gäller varje start varje race jag kört i cupen, 15 heat totalt. Det är för konsekvent för att bara vara långsam reaktionstid eller dålig körning. Det berodde heller inte pp motorkraften då jag hade bra klipp i maskinen på sviestad och de första heaten på sandhem.
Ulton har jag egentligen för dålig koll på mer än vad den kostar och en så dyr bil hör i mina ögon hemma i mod. Men detta är ju bara min åsikt och ett förslag, det är ju i slutändan inte jag som bestämmer.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Image

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests