Dåligt med "nya" karosser?

Diskussion kring de övriga märkena
User avatar
Astro83
Posts: 122
Joined: 23 Sep 2013, 14:54

Dåligt med "nya" karosser?

Post by Astro83 » 08 Dec 2013, 21:53

Har en fråga/fundering som poppat upp i mitt huvud, och någon här kanske besitter lite kunskap om detta?

Varför är det så dåligt med "uppdateringar" när det kommer till karosser när det gäller large scale, onroad?
Verkar gå jäkligt långt mellan gångerna innan nya modeller släpps från t.ex FG?

Tycker det borde vara naturligt att man producerar några nya varje år, så det finns lite att välja mellan eller att det fanns en möjlighet till att få en kaross producerad om man får betala för sig.

Finns ju hur mkt karosser som helst att göra, från DTM, STCC, WTCC, NASCAR m.m. kanske även WRC (WRC dock enbart en dröm från min sida som aldrig lär inträffa)

Tänkte höra med er som sysslat med detta länge om det snackats något om detta och om någon vet varför det egentligen bara finns drygt en handfull karosser att tillgå om man vill ha dom riktigt snyggt producerade och verklighetstrogna, när det kan produceras karosser av olika race-bilar på löpande band??? (generaliserar väl endel men endå)

Tycker fan det flödar med olika varianter till t.ex 1:10....

Hur som haver, vore intressant att höra era tankar! :thumbup:

Man kanske ska börja producera och tjäna storkovan om man nu kunde! ;) ;)

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Dåligt med "nya" karosser?

Post by Smurfen » 09 Dec 2013, 14:02

Håller med dig. Till 1:10 kan man få vad som men till 1:5 finns typ inga.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
Doorcracker
Posts: 291
Joined: 26 Jun 2011, 08:26
Phone Number: 0707102103
Location: Bromma

Re: Dåligt med "nya" karosser?

Post by Doorcracker » 09 Dec 2013, 14:50

Kan ju bero på att det är lite billigare att köpa en 1/10 än en 1/5 så det finns en större kundkrets där. Sen är det nog dyrare att ta fram en plugg till 1/5 oxå. Men jag tycker som ni, vill oxå ha lite mer modeller att välja på. Vill ha några schyssta jänkarmodeller av bilar från 50 talet och uppåt. Eller som Diesel gjorde en PV karre. Vore jävligt ball med en 240 rally karre.

User avatar
Kronop
Posts: 318
Joined: 03 Oct 2013, 19:57
Location: Linköping

Re: Dåligt med "nya" karosser?

Post by Kronop » 09 Dec 2013, 16:34

Bara att börja labba med att snida plugg, ram, lexan, infravärmare och dammsugare :sunglasses:

Jula har "billig" vakuumpump som borde funka
'http://www.jula.se/vakuumpump-130w-739003
För mycket leksaker... och en Baja 5B + en 5B HPD + 5T

User avatar
Doorcracker
Posts: 291
Joined: 26 Jun 2011, 08:26
Phone Number: 0707102103
Location: Bromma

Re: Dåligt med "nya" karosser?

Post by Doorcracker » 09 Dec 2013, 16:42

Jag har faktiskt börjat lite smått att bygga ett vakum bord och ramen för lexanen, har även värmekälla och dammsugare, men den passar än så länge 1/10 - 1/8 karroser om man inte delar upp karossen i 3 delar. Problemet är att snida en snygg plugg.

User avatar
Kronop
Posts: 318
Joined: 03 Oct 2013, 19:57
Location: Linköping

Re: Dåligt med "nya" karosser?

Post by Kronop » 09 Dec 2013, 16:47

Japp symmetrin är svår när man slöjdar, markskiva med hög densitet och slutna celler brukar kunna bli bra, man får se upp med vad man använder för lim för att sammanfoga bitarna bara.

Spackling slipning för att få en slät och fin yta funkar på markskiva.

Det finns ju en hel del gratis 3ds modeller som man kan labba med storleksmässigt och skriva ut sektioner och profiler som hjälp att få till en snygg kaross.
För mycket leksaker... och en Baja 5B + en 5B HPD + 5T

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dåligt med "nya" karosser?

Post by Dave » 09 Dec 2013, 16:50

Det är tyvärr inte så enkelt.....
Packo, en av de mest envisa vi någonsin skådat på detta forum har gjort ett par seriösa försök, och maskinen finns just nu i Svenljunga tror jag, men det är en herrejösses apparat att få det att funka....
Dels är plasten vanvettigt dyr och sen måste man ha bra utrustning till jobbet!

Några sidor in i denna tråden börjar Packo arbetet med vaccumformningen:
viewtopic.php?f=64&t=1837

Och här är det en annan kaross på G
viewtopic.php?f=15&t=2499&hilit=343

Kan inte annat än :worship: åt Packo för detta jobb.....

User avatar
Kronop
Posts: 318
Joined: 03 Oct 2013, 19:57
Location: Linköping

Re: Dåligt med "nya" karosser?

Post by Kronop » 09 Dec 2013, 16:58

Mycket jobb är det ju förvisso, men inte omöjligt, sen så är nog en PV kaross formmässigt väldigt utmanande att få till snyggt i formen. Volvo 240 känns som ett mer lämpligt 1:a projekt.... eller varför inte en 745:a :wtf:

Utifrån en 3d modell så kan man printa 2D sektioner motsv skivans tjocklek, skära ut, limma ihop och slipa spacka fram rätt totalform innan man ger sig på detaljer som rutor mm.

Har varit med och byggt vindsurfingbrädor mha 2d sektion varje 20 cm och det blev bra ... dock inget trassel med vakuumform då utan grlasfiberskal (solid kärna i brädan)

Har även hjälpt till att bygga epoxy/fiber tank till mc på samma sätt, då löste vi upp cell kärnan med bensin efter att vi plastat klart, ett j*vla slabb men det blev bra.
För mycket leksaker... och en Baja 5B + en 5B HPD + 5T

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Dåligt med "nya" karosser?

Post by Dave » 09 Dec 2013, 18:51

Kronop wrote:Mycket jobb är det ju förvisso, men inte omöjligt, sen så är nog en PV kaross formmässigt väldigt utmanande att få till snyggt i formen. Volvo 240 känns som ett mer lämpligt 1:a projekt.... eller varför inte en 745:a :wtf:

Utifrån en 3d modell så kan man printa 2D sektioner motsv skivans tjocklek, skära ut, limma ihop och slipa spacka fram rätt totalform innan man ger sig på detaljer som rutor mm.

Har varit med och byggt vindsurfingbrädor mha 2d sektion varje 20 cm och det blev bra ... dock inget trassel med vakuumform då utan grlasfiberskal (solid kärna i brädan)

Har även hjälpt till att bygga epoxy/fiber tank till mc på samma sätt, då löste vi upp cell kärnan med bensin efter att vi plastat klart, ett j*vla slabb men det blev bra.
:thumbsup: :rock2:

User avatar
Astro83
Posts: 122
Joined: 23 Sep 2013, 14:54

Re: Dåligt med "nya" karosser?

Post by Astro83 » 09 Dec 2013, 18:53

Jo att kundkretsen är större till 1:10 är ju absolut sant då man i princip köpa en sån strl som nybörjarbil till småbarn. Finns ju en hel uppsjö med olika 1:10 bilar.

Men å andra sidan så är jag helt övertygad om att det finns tillräckligt många 1:5 åkare i världen för att kunna tjäna rätt fina dollars på att tillverka lite fler karosser / år samt lite andra estetiska tillval.

Kan dock vara som wrep skrev, att 1:5 onroad är en renodlad tävlingsklass vilket gör att man ej lägger ned någon möda på det estetiska så att säga. Vilket jag i så fall endå tycker är lite konstigt då det vore häftigare ju närmre man kom skala 1/1 racingen. Blir ju även roligare för tittarna.

Han har nog rätt men även om detta med rc är sjukt kul så tror jag endå att 1:5 hade lyfts ännu mer och racingen/ teamen/förarna hade blivit ännu mer "personliga" om det gick att ha sin egen image och stil. Inte bara att man ser skillnad om man lyfter på locket. Oavsätt så ser ju knappast en oerfaren skillnad på de olika märkena som FG, HARM, Mecatech osv då chassina i princip ser lika dana ut.

För mig hade pricken över i:et varit att ha lite större rörelsefrihet över fälgar, karosser, färger m.m. Men det är sjukt häftigt och kul endå men men... :D


Sedan funderar jag samtidigt på vad det kan kosta att tillverka en kaross från grunden? Vad tror ni priset skulle landa på med alla inköp?

Jag tror att personen som är mr.Händig och har tillgång till denna typ av utr som krävs skulle tjäna bra med $$ för kostnaden när man väl är igång med tillverkningen är väl inte speciellt dyr eller har jag fel?

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dåligt med "nya" karosser?

Post by Dave » 09 Dec 2013, 19:29

Inte helt säker men jag tror ett sånt ark Packo använde till en enda PV kaross kostade runt 700:-
Då vill det till att det blir bra....
:sunglasses:

User avatar
Kronop
Posts: 318
Joined: 03 Oct 2013, 19:57
Location: Linköping

Re: Dåligt med "nya" karosser?

Post by Kronop » 09 Dec 2013, 19:37

1mm PC skiva 1250x2050 mm kostar 430 :- ink moms, tyvärr blir det ju rätt mycket spill när man gör en så stor kaross som till en 1/5 bil så det blir dyrt... antagligen svårt att få till två karosser ur en sån skiva.

Vill man köra 1.5 mm eller tjockare så drar det iväg mot 700-1000:- per skiva.

http://www.stocksundet.se/polykarbonatskivor/3

Om man ska göra det "professionellt" och maximera materialutbytet så behöver man nog skapa en negativ form, dvs en urgröpning formad som karossen som man kan sänka ner plasten i mha vakuum (med skyddsplasten intakt på det som ska bli utsidan)

Skapa en plugg av cellplast, lägg en glasfiberform på det som förstärks så att den tål undertryck (och är tät) som man monterar i en platta så att man kan lägga lexanskivan platt över gropen och sedan vakuumforma :crazy:
För mycket leksaker... och en Baja 5B + en 5B HPD + 5T

huginen
Posts: 2113
Joined: 21 Apr 2011, 15:59
Phone Number: 0733642957
Location: Södertälje

Re: Dåligt med "nya" karosser?

Post by huginen » 09 Dec 2013, 20:48

Sen har det nog med licenser att göra....ska du tex göra en exakt kopia av en volvo 240 i större mängder så måste du ha tillstånd av volvo för att göra det...och det kostar säkerligen en bra summa pengar
ProLine fick erfara det med sin bubbla karre till hpi, dom va nära att ta den ur produktion pga att Volkswagen va på dom
Bil: HPI Baja 5b/T SS(Bash and Trash)
Bil: HPI Baja 5b (The Leftover)
Båt: Faluga 120 26cc Zenoah
Radio: Futaba 4pl
Quadcopter:Hobbyking SK450

User avatar
Doorcracker
Posts: 291
Joined: 26 Jun 2011, 08:26
Phone Number: 0707102103
Location: Bromma

Re: Dåligt med "nya" karosser?

Post by Doorcracker » 10 Dec 2013, 11:03

Från stocksundet köpte jag min skiva som jag tänkte prova med. Den är ju bara 1mm men som prototyp skiva funkar det ju. Som jag sa förut så kan man ju dela upp karren i flera delar.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Dåligt med "nya" karosser?

Post by Rallyfinnen » 11 Dec 2013, 17:31

Toppgubbarna i 1:5 kör ofta med 1mm pga vikten, men sätter man den i staketet ibland så får man byta kaross rätt ofta tror jag. Vi vanliga dödliga för ofta med 1,5 el 2mm, för priset på dom är ungefär samma. När man sedan adderar tid och kostnad för lack, klistermärken odyl, så känns det bättre om karossen håller en stund.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests