Svarta fälgar?

Diskussion kring de övriga märkena
Post Reply
User avatar
Astro83
Posts: 122
Joined: 23 Sep 2013, 14:54

Svarta fälgar?

Post by Astro83 » 05 Dec 2013, 19:57

Har letat som en jävla tok på nätet efter olika fälgar till 1/5 tc bilar, skulle vilja ha svarta fälgar men verkar helt omöjligt?

Sätt bilder på amerikanska vänner som har detta men fattar ej vart dom köpt dessa däck?

Någon som vet om man kan få tag i det?

Varit i kontakt med GRP och PMT men de har enbart vita fälgar och verkar minst sagt ovilliga att tillverka lite olika typer av färger m.m. precis som i skala 1/1.

Vore riktigt fränt och passa bra på bilen, och att lacka själv känns väldigt overkill...

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
drbase
Posts: 301
Joined: 18 May 2010, 18:53
Location: Månkarbo/Tierp

Re: Sv: Svarta fälgar?

Post by drbase » 05 Dec 2013, 20:32

Man kan koka fälgarna i textilfärg om inte vill lacka.
http://www.munz.li/2007/09/11/coloring-fg-baja-rims/
Hurrax Pyrad Trackstar
Losi mini 8ight
Atomik RC "Brian Deegan Metal Mulisha" MM 450 1/4th Scale
Mini z Moto racer Yamaha
http://storvretarc.blogspot.se/

User avatar
Kronop
Posts: 318
Joined: 03 Oct 2013, 19:57
Location: Linköping

Re: Svarta fälgar?

Post by Kronop » 05 Dec 2013, 21:02

Detta är vad du vill ha:

http://www.ebay.co.uk/itm/Rit-Dye-For-F ... 4ac9efd89e

Obs kastrullen, byttan eller vad du nu använder blir nästan helt säkert "förstörd" så ta en som redan är avskriven.... inte lika illa som att tvätta motordelar i diskmaskin så att all plast blir grå men nästan :oopsboard:
För mycket leksaker... och en Baja 5B + en 5B HPD + 5T

User avatar
Astro83
Posts: 122
Joined: 23 Sep 2013, 14:54

Re: Svarta fälgar?

Post by Astro83 » 06 Dec 2013, 00:14

Okej, skulle kunna fungera men då man köper fälgar som redan är monterade på däck från GRP eller PMT så antar jag att denna variant är utesluten då däcken i sig självt inte lär må bra av detta/bli förstörda??

Har hört att det näst intill är omöjligt att lägga om däck själv så att säga till touring bilarna... :?

Men hur länge håller denna färg?? Har ni provat själva?

User avatar
drbase
Posts: 301
Joined: 18 May 2010, 18:53
Location: Månkarbo/Tierp

Re: Sv: Svarta fälgar?

Post by drbase » 06 Dec 2013, 05:13

Färgen kryper in ett par mm.
Hurrax Pyrad Trackstar
Losi mini 8ight
Atomik RC "Brian Deegan Metal Mulisha" MM 450 1/4th Scale
Mini z Moto racer Yamaha
http://storvretarc.blogspot.se/

User avatar
Astro83
Posts: 122
Joined: 23 Sep 2013, 14:54

Re: Svarta fälgar?

Post by Astro83 » 06 Dec 2013, 17:42

Okej! Ska prova i alla fall! Tack för svaren!

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Svarta fälgar?

Post by wrep » 07 Dec 2013, 22:45

Det fanns grp på svarta fälgar på rc-car-online förut iaf... Lunkan hade såna på din bil nån tävling... Men det ser för taskigt ut på banan... Ser ut som en tom kaross åker runt.. Helt sjukt :-)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Astro83
Posts: 122
Joined: 23 Sep 2013, 14:54

Re: Svarta fälgar?

Post by Astro83 » 08 Dec 2013, 01:29

GRP och PMT har inga svarta fälgar längre, vilket jag tycker är konstigt (kanske för att jag gillar det?) ;)

Nja att det ser dåligt ut vet jag inte, beror väl på hur karossen är lackad?? ;) :P

Oavsätt så är det lite synd att dom inte satsar mer, så man kan välja lite när det kommer till fälgar/färger m.m precis som i 1/1 motorsport! personlig åsikt dock.. :)

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Svarta fälgar?

Post by wrep » 08 Dec 2013, 22:07

Visst vore det ballt men det viktigaste är tycker jag att produktionen slimmas så att priserna hålls så låga som möjligt eftersom jag är min egen sponsor då va... :-)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Astro83
Posts: 122
Joined: 23 Sep 2013, 14:54

Re: Svarta fälgar?

Post by Astro83 » 08 Dec 2013, 22:40

Tjeeena! :)

Jo visst fan är det så, håller med dig 100% men o andra sidan, hur mkt dyrare kan det vara att "färga" fälgarna när man gör dom istället för att enbart ha dom helvita? Är ingen expert på ämnet men tror mig veta att det inte kan bli många kronor dyrare. Känns mer som att orken och intresset inte finns, och att det av någon anledning blir viktigare att göra allt detta till 1:10 m.m.

En svartfärgad fälg, eller vad det nu än är för färg, av samma sort som den vita bör hålla i stort sätt samma pris att tillverka och då rimligen attrahera kunder då man kan "välja och vraka" utifrån sitt eget tycke och smak. Precis som fälgmodeller, karosser m.m.

Sedan att priser ska hållas nere, självklart.

Men tror hela grejen när det kommer till 1/5 är att det är ett väldigt fåtal tillverkare på produkterna vilket leder till att de helt enkelt skiter i vad "kunderna" skulle älska eller för den delen vill ha. Tycker dom att det är för "oviktigt"/"jobbigt" eller enbart inte är intresserade, så ja, då blir det inget.

Där är väl skillnaden mot t.ex. de "mindre" bilarna där det kryllar av tillverkare av modeller/tillbehör och där konkurrensen om kunderna är betydligt högre vilket leder till att man måste tänka mer brett.

Men jag säger detta med ödmjukhet då jag inte är ett dugg insatt i 1/5 världen i Sverige eller utomlands.

Det måste dock finnas en orsak till att det inte flödar av tillval (estetiska tillval) till 1:5 men gör det till andra "mindre" klasser.

:angel:

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Svarta fälgar?

Post by wrep » 09 Dec 2013, 14:40

Jag tror att mycket av orsaken är att 1:5 är en mer renodlad tävlingsklass... allt är mer "strictly business" om man säger så... dvs bilen går inte fortare för att den har svarta fälgar alltså skiter man i att lägga möda vid det ?

Kan det vara en rimlig förklaring? :)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Svarta fälgar?

Post by wrep » 09 Dec 2013, 14:44

Här kan du köpa svarta fälgar om du vill ha:
http://rc-car-online.de/shop/en/product ... ieces.html

Sen tror jag inte slicks funkar så bra men du kan ju ha dem när bilen står i hyllan kanske? 8-)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Svarta fälgar?

Post by wrep » 09 Dec 2013, 14:45

Här finns fälgar också i olika modeller:

http://rc-car-online.de/shop/de/293-tou ... elgen.html
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Astro83
Posts: 122
Joined: 23 Sep 2013, 14:54

Re: Svarta fälgar?

Post by Astro83 » 09 Dec 2013, 16:59

Jo så skulle det absolut kunna vara, och säkerligen kanske är det just därför. Tycker endå att det skulle höja det till perfektionisim om det fanns lite mer fälgar, färger, karosser m.m. att välja på! :toung:
Skulle bli mer individuella racing-skapelser och alla skulle skilja sig från varandra mer men det är just det estetiska.

Bara min lilla tanke för att det skulle bli sjukt perfekt. :happy:

Jo jag har sätt dom, men funderar på att lacka dom PMT fälgarna/däcken jag fick med kärran svarta, och ha dom just för "hyll-bruk" :sunglasses:

För såklart, när man är ute på banan så ska man ha riktiga sulor och då är det PMT och deras BBS fälgar som gäller. Ska ju va bra sulor också så! :thumbup: ;)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests