Tips och råd

Specifika frågor om MCD
Post Reply
str
Posts: 5
Joined: 03 Mar 2010, 15:42

Tips och råd

Post by str » 16 Apr 2010, 19:18

Hej

Nybliven mcd ägare och vill gärna ha tips och råd angående skötsel,bra att ha saker, ja allt möjlig.

Detta är första 1:5 bilen, ägde en optima förr massor med år sedan, man kan lungt påstå att råd behövs ;-)

Hur länge kan man ex förvänta sig att ett batteri pack räcker i bilen? Fick med ett pack 4800mA/h. Klarar de flera körningar eller tar de slut på en timme?

/Mattias

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Tips och råd

Post by Mats B » 16 Apr 2010, 19:27

Vad blev det för MCD ???

Grattis i vilket fall.. :thumbsup:

Hur länge accet håller beror lite på vad du har för elektronik i bilen T,ex Digitala servon drar mer ström än analoga osv.

Jag kör med ett 4600mAh acc i min Hummer & kör med 3 digitala servon & jag klarar lätt 4-5 tankar innan det är dax att ladda accet igen.

Så du slipper defenitivt att ladda efter varje tank , räkna med ca 4h skoj på en laddning.(om inte mer).
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

str
Posts: 5
Joined: 03 Mar 2010, 15:42

Re: Tips och råd

Post by str » 16 Apr 2010, 19:49

Blev en simpel mcd rr evo3 sport med en ZenoahG270RC.
Spectrum dx2 radio och 3 hitec 755

Köpte även en jetpro av john här på forumet.

Tycker allt funkar helt ok för det jag kommer att använda bilen till, visst om ett par tankar vill man säkert ha en v4 med en pro mod motor och en pro pipe ;-).

Har haft strul med (förmodligen) mottagaren vet inte hur många försök det tog innan den och radion hittade varandra. Och har idag börjat med inkörning av bilen, men har haft lite bränsle problem pga det inte finns ventilation på tanklocket + att den efter ca 1 tank började tappa kontakt mellan radion-mottagaren. Ny laddade batterier i bilen och även nya i radion. Det var därför jag undrade om normal drift tid. Kanske inte alls är för att batterierna blivit svaga vet inte hur det funkar, den tappar mottagningen på kanske 20 m och gick jag närmare den så funkade kontrollerna igen.

/Mattias
Last edited by str on 16 Apr 2010, 20:58, edited 1 time in total.

User avatar
Lusse
Posts: 9357
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Tips och råd

Post by Lusse » 16 Apr 2010, 20:49

Kolla antenen på motagan, det får inte finnas brått på den eller vara för kort. läs instruktionerna noga. För att det skall fungera.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

str
Posts: 5
Joined: 03 Mar 2010, 15:42

Re: Tips och råd

Post by str » 16 Apr 2010, 21:20

Läste manual och kontaktade Andreas angående varför det inte fungerade(binding),gjorde precis som det stod och mottagaren bara blinkade medans radion ändrade till fast sken. Tänkte ge upp men prövade en sista gång och då funkade det.( kanske släppte bindknappen snabbare än tidigare ) Blev tvungen att göra det en gång till eftersom failsafe hamnade på gasen istället för broms :doh: och även nu fungerade det. Bilen har fungerat att köra längre än 20 m tidigare idag. Har test kört ett par gånger under dagen och inga problem att köra 100 m, utan problemet kom senare. Men tyder problemet med att den tappar efter 20m på antenn/mottagar problem eller dåligt batteri?

När jag slog på radio, mottagaren i morse tog det ca 15 sek innan de hittade varandra, skakade försiktigt mottagaren när det började fungera men i efterhand vete f** om jag inte slog på mottagaren för snabbt, alltså innan radion var klar. Det har inte varit några problem under ca 10-20 starter som jag gjort under dagen.

Angående längd på antennen har jag inte kapat den utan allt är nytt bara dit monterat. Mottagaren är en SR3000 DSM 3 Channel Receiver

/Mattias

Ntch in da dirt
Posts: 1655
Joined: 01 Nov 2009, 12:09
Location: En liten by i Katrineholms komun

Re: Tips och råd

Post by Ntch in da dirt » 17 Apr 2010, 12:01

Bensin slangarna bör du byta ut till mjukare diton då de som skickas med orginal blir hårda och spricker.
Ventilation till tanken finns en one air walve ventil att köpa och sätta dit .Eller om man fixar ett tank lock med slang .
på nya v4 har de ju sådant där ventilations hål upptaget.
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests