Läcker bensin. Någon klok person som har några idéer?

Specifika frågor om HPI
Post Reply
Stefan
Posts: 17
Joined: 19 Oct 2015, 20:15

Läcker bensin. Någon klok person som har några idéer?

Post by Stefan » 27 Nov 2015, 07:57

Tjena,

Har en Baja 5b. Märkte igår kväll efter körning att hela bilen var nersölad av bensin. Har kommit från tanken. Såg när jag körde att det läckte från lufthålet i tanklocket och när jag tog av karossen så var det bensin överallt. Tog bort gummigrejorna som finns i tanklocket och det låg bensin och skvimpade i själva locket. Märkte att gummigrejorna inte var nergängade helt i locket utan ett "öra" glipade. Kan inte avgöra om all bensin kommit från locket. Känns som att det även läckt från gummigrejen som håller bensinslangarna fast i tankhålet. Nu är locket rengjort och fixat. Hoppas jag. Kan det börja läcka från tankhålet om locket knasar?

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Läcker bensin. Någon klok person som har några idéer?

Post by Lusse » 27 Nov 2015, 10:57

Hej där. Gummit som slangarna går igenom ner i tanken kan torka, och då läcker det ganska så mycket. Det bästa i så fall är att byta det.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Stefan
Posts: 17
Joined: 19 Oct 2015, 20:15

Re: Läcker bensin. Någon klok person som har några idéer?

Post by Stefan » 27 Nov 2015, 11:08

Tjena,

Hmm, låter rimligt. Dock så känns gummit fräscht. Det var dock ganska lätt att lyfta upp så jag funderar på om det inte sluter riktigt tätt mot tanken. Funderar på att limma fast det så det sitter stumt mot tanken. Eller tror du bensinen löser upp limmet och att man får det i bränslet? Tänkte om man skulle lägga ett tunt lager på själva tanken och sedan trycka dit gummipluppen. Vad tror panelen om det?

User avatar
KaptenMagnus
Posts: 1314
Joined: 28 Jan 2013, 20:41
Phone Number: 0709475583
Location: Färgelanda

Re: Läcker bensin. Någon klok person som har några idéer?

Post by KaptenMagnus » 27 Nov 2015, 11:13

Jag pillade in en extra o-ring mellan tanken och genomföringen till slangarna sen har jag inte haft något läckage längre. Om inte annat är det ju billigt att prova
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

Stefan
Posts: 17
Joined: 19 Oct 2015, 20:15

Re: Läcker bensin. Någon klok person som har några idéer?

Post by Stefan » 27 Nov 2015, 11:33

Låter som en bra idé. Tror inte jag har någon o ring i lämplig storlek dock. Vad tror du om att limma? Har ett lättrinnigt superlim från Loc tite som sitter utav h-e. Tänkte om man droppar på lite på en tops och lägger ett tunt lager på tanken och trycker dit gummit.

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Läcker bensin. Någon klok person som har några idéer?

Post by Lusse » 27 Nov 2015, 12:06

Stefan wrote:Låter som en bra idé. Tror inte jag har någon o ring i lämplig storlek dock. Vad tror du om att limma? Har ett lättrinnigt superlim från Loc tite som sitter utav h-e. Tänkte om man droppar på lite på en tops och lägger ett tunt lager på tanken och trycker dit gummit.
Jag tror inte det kommer att fungera,plasten som tanken är gjord av gör att limmet inte kommer att fastna. Så o-ring är nog det bästa eller en ny tankgenomföring.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Stefan
Posts: 17
Joined: 19 Oct 2015, 20:15

Re: Läcker bensin. Någon klok person som har några idéer?

Post by Stefan » 27 Nov 2015, 12:42

OK. Var inne på Clas Ohlson och köpte en o-ring. Det var tyvärr väldigt utplockat så den enda de hade som kändes rimlig att passa var 11-12 mm i diameter i innermått. Får hoppas att den passar...

Stefan
Posts: 17
Joined: 19 Oct 2015, 20:15

Re: Läcker bensin. Någon klok person som har några idéer?

Post by Stefan » 27 Nov 2015, 12:51

Det slog mig nu. Är tanken med o-ringen att den ska ligga i samma höjd som plasten på tanken eller att den ska ligga ovanpå så den del som är nere i tanken får mer press uppåt och således tätar bättre...?

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Läcker bensin. Någon klok person som har några idéer?

Post by Mats B » 27 Nov 2015, 14:21

Den ska ligga ovanpå tanken så det pressas tätt mellan gummit & tanken..
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests