Page 1 of 1

Köpråd: Byta från 2 bultad till 4 bultad motor

Posted: 10 Nov 2013, 16:51
by gniraz
Är less på den 2 bultade motorn skulle vilja byta till en 4 bultat istället till min baja 5b om de är möjligt, är inte insatt spec mycket i rc bilar så tänkte höra med er som har bättre koll/erfarenhet vad som passa mm..
Tex passar Zenoah motorerna på en baja 5b ? typ denna http://rcmaffian.se/oscommerce_st/catal ... ts_id=4626

All tips och hjälp uppskattas..

Re: Köpråd: Byta från 2 bultad till 4 bultad motor

Posted: 10 Nov 2013, 18:09
by KaptenMagnus
Hej ja den passar rakt i. Ta bara luftfilter och ev dämpare från bajan. Vad är du ute efter? Är det bara fyra bultar eller mer mos? Det finns hur mycket bra motorer som helst. Skriv gärna ner vad du förväntar dig av en motor så kan säkert någon som är insatt lättare komma med ett förslag. Eller vad säger du Dave?

Re: Köpråd: Byta från 2 bultad till 4 bultad motor

Posted: 10 Nov 2013, 18:11
by Dave
Hej och välkommen hit!

De vanliga CY / Fuelie / Zenoah passar utan större problem. Även RCMK har motorer som passar rakt i largescale bilar.
Motorn du hittat på Maffian är bland de bästa uppgraderingarna man kan göra.
Väldigt mycket motor för pengarna!
Rekommenderas starkt!

:thumbsup:

Re: Köpråd: Byta från 2 bultad till 4 bultad motor

Posted: 10 Nov 2013, 18:11
by Dave
KaptenMagnus wrote:Hej ja den passar rakt i. Ta bara luftfilter och ev dämpare från bajan. Vad är du ute efter? Är det bara fyra bultar eller mer mos? Det finns hur mycket bra motorer som helst. Skriv gärna ner vad du förväntar dig av en motor så kan säkert någon som är insatt lättare komma med ett förslag. Eller vad säger du Dave?
:thumbsup:

Re: Köpråd: Byta från 2 bultad till 4 bultad motor

Posted: 10 Nov 2013, 20:21
by gniraz
OK de låter ju kanon.. Har idag en 23cc orginal botten med ett 29cc cylinderkitt / Walbro WT-990 / trimsystem med slang imellan för att minska brytning mm i cylindern ändå har ja fått bytt x antal cylinderfotspackningar och 2 cylindrar har spruckit vid främre skruven som håller cylinder, dock har endas dessa 29cc cylinderkitt sprukit orginalcylinder funka fint så om de är dålig kvalite eller inte på cylindrarna eller något annat som gör de ja jag vet inte kanske är botten som blivigt skev, men åka orginal är ju trist..

Skadar inte om den skulle ge lite mer mos när man ändå köper en ny motor givetvis, men framförallt vill ja slippa att cylinder spricker och packningen går, funkar rätt ok om ja efterdrog den med jämna mellanrum med nu sprack cylinder igen så nu vill ja helt enkelt prova en 4 bultat något fel är de ju på min motor..

Re: Köpråd: Byta från 2 bultad till 4 bultad motor

Posted: 10 Nov 2013, 23:17
by gniraz
Men vad tror ni förövrigt den motor ja länkade till känns ju väldigt prisvärd som du dave sa och lär väl inte leverera mindre effekt än den motor jag har idag snarare mer..?
Eller finns de fler/bättre alternativ för runt samma peng här i sverige..?

Re: Köpråd: Byta från 2 bultad till 4 bultad motor

Posted: 10 Nov 2013, 23:29
by Dave
gniraz wrote:Men vad tror ni förövrigt den motor ja länkade till känns ju väldigt prisvärd som du dave sa och lär väl inte leverera mindre effekt än den motor jag har idag snarare mer..?
Eller finns de fler/bättre alternativ för runt samma peng här i sverige..?
Mer pulver får man inte för dom pengarna om man inte ska jaga prylarna utomlands.
Jag kör själv en egenportad sån 290 och är helnöjd med den!

Vad har du för pipa på bilen?

Re: Köpråd: Byta från 2 bultad till 4 bultad motor

Posted: 10 Nov 2013, 23:50
by gniraz
Stämmer säkert de men låter ju vettigt iallafall mycket ingrepp på portningen eller mest matchportat allt..? Nyfiken :D
Gjort pipan själv som är snarlik en dominator v2

Re: Sv: Köpråd: Byta från 2 bultad till 4 bultad motor

Posted: 11 Nov 2013, 06:13
by Dave
gniraz wrote:Stämmer säkert de men låter ju vettigt iallafall mycket ingrepp på portningen eller mest matchportat allt..? Nyfiken :D
Gjort pipan själv som är snarlik en dominator v2
Det är gjort lite av varje på den.... ;)
Nu vill vi ju se en projekttråd ch lite bilder på bygget!
:rock2:

Re: Köpråd: Byta från 2 bultad till 4 bultad motor

Posted: 11 Nov 2013, 06:43
by gniraz
OK skoj.. Nja ingen vidare vacker min bil inte ser ut att komma direkt från robotwars... :drive:

Re: Sv: Köpråd: Byta från 2 bultad till 4 bultad motor

Posted: 11 Nov 2013, 08:40
by Dave
gniraz wrote:OK skoj.. Nja ingen vidare vacker min bil inte ser ut att komma direkt från robotwars... :drive:
Hmm....
Nu blev vi inte mindre nyfikna fattaruväl!
:wip:
:lol2:

Re: Köpråd: Byta från 2 bultad till 4 bultad motor

Posted: 11 Nov 2013, 08:49
by Mats B
Se så de e bara att starta en projekt tråd så samlar vi allt om din bil där.. :wip: :rock2:

Re: Köpråd: Byta från 2 bultad till 4 bultad motor

Posted: 11 Nov 2013, 14:17
by gniraz
Haha får fixa en tråd någon kväll här..:)

Re: Köpråd: Byta från 2 bultad till 4 bultad motor

Posted: 25 May 2014, 13:01
by kim.h
gniraz wrote:Haha får fixa en tråd någon kväll här..:)
Haha hur går det med din projektråd ? :D

Re: Köpråd: Byta från 2 bultad till 4 bultad motor

Posted: 22 Oct 2016, 15:11
by tesla
Har en snarlik fråga. Har köpt rb40s gamla baja och i den sitter det en fuelie 26 som funkar. Men tänkte ev uppgradera till den zenoah 29cc jag haft i min mcd. Denna har liksom losimotorerna "shorty clutch housing" vilket motorer avsedda för baja inte verkar ha. Frågan är vilken del av kopplingshuset som inte passar, om det är främre eller bakre och i så fall om man helt enkelt kan ta kopplingshus från en 26cc CY och sätta på en 29cc zenoah?. Kan förstås testa men det tar ju ett par år att plocka i och ur en motor ur en baja har jag insett så tråkigt att ta isär allt och sen inse att det ändå inte passar.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk