Spur gear
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Spur gear
Kan bli problem med passningen och injusteringen av drevspelet om man bara byter det ena.....
Har man rätt passning flyttar man kraften fördelat på flera kuggar, men har man stort drevspel kan det istället handla om att man belastar en enda kugg och då blir inte drevet gammalt....
Helst skulle det vara två uppsättningar drev som jobbade helt parallellt med en halv kuggs förskjutning.
Då skulle man få en skottsäker överföring.
Har man rätt passning flyttar man kraften fördelat på flera kuggar, men har man stort drevspel kan det istället handla om att man belastar en enda kugg och då blir inte drevet gammalt....
Helst skulle det vara två uppsättningar drev som jobbade helt parallellt med en halv kuggs förskjutning.
Då skulle man få en skottsäker överföring.
Re: Spur gear
Så man kan inte bara byte det stora från tex 57 till 54 kuggar för att få lägre utväxling.
HPI 5T "Bjugg"
Kör som en nybörjare........
då jag är en.
Kör som en nybörjare........
då jag är en.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Spur gear
Nej.Ebony wrote:Så man kan inte bara byte det stora från tex 57 till 54 kuggar för att få lägre utväxling.
Du måste följa med även med piniongen.
Det går i vissa fall att öka från en 17t till en 18t med ett 57t spur genom att bara vinkla motorn lite, men detta rekommenderas inte alls eftersom man då belastar spuret fel.
16-58
17-57
18-56
19-55
20-54
osv....
- KaptenMagnus
- Posts: 1314
- Joined: 28 Jan 2013, 20:41
- Phone Number: 0709475583
- Location: Färgelanda
Re: Spur gear
Hej lånar tråden lite grann om det är ok.
Jag rensade just mitt drev. Jag har eller hade ett original 57T drev. Men nu undrar jag innan ett nytt beställs vilken sort rekommenderar ni att handla. Ska jag ta ett nytt original eller ska jag passa på att uppdatera till något bättre?
Magnus
Jag rensade just mitt drev. Jag har eller hade ett original 57T drev. Men nu undrar jag innan ett nytt beställs vilken sort rekommenderar ni att handla. Ska jag ta ett nytt original eller ska jag passa på att uppdatera till något bättre?
Magnus
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Spur gear
Köp Hostile spur !KaptenMagnus wrote:Hej lånar tråden lite grann om det är ok.
Jag rensade just mitt drev. Jag har eller hade ett original 57T drev. Men nu undrar jag innan ett nytt beställs vilken sort rekommenderar ni att handla. Ska jag ta ett nytt original eller ska jag passa på att uppdatera till något bättre?
Magnus
Vit plast och håller mycket bättre !
Re: Spur gear
Hej Jocke heter jag och ät relativt ny på forumet tänkte fråga nu när ni Pratar om spur gear hur är det om man sätter dit ett i stål i stället för plast? Är det något annat som har stryk istället? Vet inget direkt om Ls bilar då jag precis beställt min första, blev en 5sc. Tänkte har läst lite och plast spur gearen brukar vad jag förstått smälta i bland tänkte om det är bättre med ett i stål?
Re: Spur gear
Jag brukar köra med stål. Har inte haft några problem med det.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Re: Spur gear
Okej då blir det att slänga dit ett i stål när man fått hem bilen så slipper man spur gear som går sönder . En svag länk borta då:)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 32 guests