Skilnader 5B-T o SS

Specifika frågor om HPI
Post Reply
Greven
Posts: 209
Joined: 22 Jan 2012, 19:53
Phone Number: 0707682543
Location: Stockholm Upplands-bro

Skilnader 5B-T o SS

Post by Greven » 30 Dec 2012, 22:03

Jo va är dom största skilnaderna
o va behövs bytas / ses över..

Förutom SS va kit

Greven
FG MT Mega Blue 29CC "såld"
HPI BAJA 5T 29cc SVARTEN

I stora garaget
Nissan Skyline R32 GT-R

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Skilnader 5B-T o SS

Post by Dave » 30 Dec 2012, 22:48

5B kom 2006 och var första versionen som hette RtR (Ready to Run)
Den hade 4mm kolvstänger, ett lager "för lite" i växellådan, plastdiff, en riktigt vidrigt kass ljuddämpare som ströp motorn och lite andra smådetaljer som på de senare modellerna ändrades.
Ofta är alla aluminiumdelar på dessa RtR bilar lila i färgen.

5B 2,0 fick lite bättre prylar, 6mm stötdämparstänger och en annan ljuddämpare men plastdiffen var kvar, och likaså saknade den det extra kullagret i växellådan. På dessa var aluminumdelarna grå i färgen.

Hittills var alla motorer 23cc (tror jag)

Sen kom 5B SS i byggsats med 26cc motor, och nu var bilen hyffsad. Aludiff, alla lager i växellådan, bättre drivaxlar och SS-pipan. Denna är iofs sämre än den stora plåtburken, men ändå....
SS fick orange aluminumdelar.

Skillnaden på 5B (Buggy) och 5T (Truck) är chassimässigt enbart större hjul. Framfälgarna är samma som 5B men bak är dom 10mm smalare än 5B. Annars är det samma prylar rakt igenom förutom att 5T kom med ett 19t drev som första drev i växellådan istället för 20t på 5B.
Utseendemässigt är den utrustad med betydligt bättre sidoskydd som karossfästen, en rejäl bumper och med de större hjulen får den lite högre markfrigång.

5SC har väl samlat på sig alla tidigare uppdateringar + att den fått andra drivaxlar och även den så kallade "skruvmodden" i framhexarna. Den fick även en bumper bak med stänkskydd.

Det finns ju en del prylar som dock behöver justeras och moddas även på en SC för att få den tåligare.

Detta är enbart min egen uppfattning.....nån som vet bättre får gärna rätta mig !


Frågor på det ?
:lol2:

Greven
Posts: 209
Joined: 22 Jan 2012, 19:53
Phone Number: 0707682543
Location: Stockholm Upplands-bro

Re: Skilnader 5B-T o SS

Post by Greven » 30 Dec 2012, 23:45

Svaghet?
Fram hubben
Svindyra karossen. min Leverantör skickar inte utanför usa synd 99 dollar för en ny olackad
Koplings klockans hålare sätt många byter
Anndra svagheter

Funderar på BUR. gillar stålburarna..
Pipa alla värkar hata SS-pipan va ska man kika på då inga som man måste tömma plånboken för få lite mer fart..
För det gör storskilnad märkte på min 29cc i FG mellan orginal o FG-s pipa

Finns det mer o tjäna på gröpa ur orginal CY cylindern Ingen störe kostnad 230:- med frakt utan T%M
Orginal botten vevparti o halver 460:- plus T%M
Så inga störe kostnader vid ras

Hur mycket skiljer sig däcken. måste ha nått o dubba så man kommer nånstans..

Kör med K&N filter o Velocity Stack på FG nått o köra på Bajans 26
FG MT Mega Blue 29CC "såld"
HPI BAJA 5T 29cc SVARTEN

I stora garaget
Nissan Skyline R32 GT-R

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: Skilnader 5B-T o SS

Post by Bjuggen » 31 Dec 2012, 00:23

Well. Beror lite på budgeten.. Angående stålburen så ska du nog kika på en plastbur istället.
Denna bur har Malte kört med i några år och misshandlat bedrövligt utan några problem.
http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.7366/.f
Riktigt prisvärda pipor är DDMs Dominator. Eller kanske ett snik alternativ, Rovan.. Kinesisk kopia på Dominatorn..
http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.6071/.f
http://www.die-rovan-spezialisten.de/pr ... ucts_id=65
Gröp gärna ur original cyllen.. CY håller bra kvalitet om man jämför med vissa kina cyllar..
Däck är mer en pengafråga.. Ska du dubba så försök hitta en omgång Hostile MX/T.. Rejäla nabbar att skruva i..
http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.6321/.f
Det där KN filtret skulle jag kasta i sopbingen med en gång.. Många som sabbat sina motorer med de filtren.. Vågar nog sticka ut hakan och påstå att HPI original dubbelt skumfilter med ett outwear på är bland det bästa man kan ha..
En annan pryl som sparar mycket svordomar är ett slutet kopplingssytem.. Antingen Turtle racing dyra variant och problemet är borta för alltid, eller DDMs eller Rovans billigare varianter..
http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.4813/.f
http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.4615/.f
http://www.die-rovan-spezialisten.de/pr ... cts_id=816

Lycka till :thumbsup:
Billös expertkommentator..

Greven
Posts: 209
Joined: 22 Jan 2012, 19:53
Phone Number: 0707682543
Location: Stockholm Upplands-bro

Re: Skilnader 5B-T o SS

Post by Greven » 31 Dec 2012, 00:45

Se där frågar man inte får man inget veta..
KN filtert har jag haft sen jag byggde 29cc dvs 5 år +

Men men

Buren såg fin ut tycker personligen dom ser förbaskat ballare ut..

Jaja par timmar kvar till man åker o kikar se kan man fantisera mer :drool:
FG MT Mega Blue 29CC "såld"
HPI BAJA 5T 29cc SVARTEN

I stora garaget
Nissan Skyline R32 GT-R

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests