King Motor Baja 30.5cc??

Specifika frågor om HPI
User avatar
Mrweber
Posts: 116
Joined: 03 Aug 2012, 19:10
Phone Number: 0736460684
Location: VARA

King Motor Baja 30.5cc??

Post by Mrweber » 03 Aug 2012, 20:15

Hejsan alla!
Jag är ny här på forumet och har blivit kär i baja 5sc /5t.
Efter lite spanande på nätet så hittade jag nåt från USA som jag kan länka här.

http://www.ebay.com/itm/1-5-Scale-30-5c ... 43b23829e4

Är det någon som vet hur dessa är? är det ens en Hpi baja? :?

Hursomhelst så kommer det bli en redig baja i inköp snart i truggy bensin formatet.

Kanske någon här som har en begagnad i bra skick??

Mvh Alla och tacksam för svar och funderingar!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Robban
Posts: 4403
Joined: 09 Jun 2010, 16:12
Phone Number: 0732300322
Location: Hallsberg

Re: King Motor Baja 30.5cc??

Post by Robban » 03 Aug 2012, 20:30

Dom där är rena kopior på HPI´s baja. Tyvärr så tummas det rätt hårt på kvaliten där. Du får i princip byta allt för att få en bil som håller. Så mitt tips är att köpa en beggad bil med lite options på.

Välkommen hit :D

User avatar
Lusse
Posts: 9358
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: King Motor Baja 30.5cc??

Post by Lusse » 03 Aug 2012, 20:57

Håller med Robban, köp inte skiten...(den finns att köpa i Europa för unge fär samma pengar,)Men som sakt var köp inte skiten...
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: King Motor Baja 30.5cc??

Post by huSSe » 03 Aug 2012, 21:05

håller med fullständigt!
köp hellre en beggad äkta hpi baja.
välkommen till forumet :thumbsup:
skriv gärna var du är ifrån...
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: King Motor Baja 30.5cc??

Post by Dave » 03 Aug 2012, 22:30

Mrweber wrote:Hejsan alla!
Jag är ny här på forumet och har blivit kär i baja 5sc /5t.
Efter lite spanande på nätet så hittade jag nåt från USA som jag kan länka här.

http://www.ebay.com/itm/1-5-Scale-30-5c ... 43b23829e4

Är det någon som vet hur dessa är? är det ens en Hpi baja? :?

Hursomhelst så kommer det bli en redig baja i inköp snart i truggy bensin formatet.

Kanske någon här som har en begagnad i bra skick??

Mvh Alla och tacksam för svar och funderingar!

Hej och välkommen hit !

Kul att du hittat "rätt" modell redan från början, även om fabrikatet är fel.....
En 5T eller 5SC är en klockren bil att börja med, men man ska låta bli Rovans, KingMotors och andra Kina-kloner så gott det går.
Pratar av egen erfarenhet, då jag började med LS med en Kina-klon, som slutade betydligt dyrare än om jag hade köpt en äkta bil redan från början.
Nu slutade ju inte dårskapen där, utan jag gav mig på ytterligare en klon som också den var helt kass och blev dyrare än originalet.
Det är lockande med lågt pris på dessa kompletta bilar, men i princip allt är skit utom möjligtvis vissa aluminiumdelar.

Plasten är av dålig kvalitet och bräcklig
Kolvstängerna är kromade och börjar nästan direkt att läcka som såll
Karossen (finns en precis nyligen här som testat en KM kaross) är totalt kass, spricker och trasas sönder direkt
Förgasaren klarar inte att lämna tillräckligt med soppa till motorn
Motorn är ruskigt dålig kvalitet på rakt igenom, pläteringen i cylindern släpper
Luftfiltren är inte täta nog
Servona är också värsta skiten man kan hitta, vissa går 2 tankar, andra kan gå ett par månader

Listan är hur lång som helst på delar som inte håller måttet, men visst kan man köpa en, och allteftersom ersätta KM eller Rovan delarna med HPI eller bättre istället.
Men att köpa en KM i tron om att det är en billig bil, är att lura sig själv, jag garanterar detta av egen erfarenhet....

Tror de allra flesta här kan skriva under på att den absolut bästa affären man kan göra är att hitta en hyffsad begagnad HPI Baja 5B eller 5T / SC för runt 5000:- och börja därifrån.
Vi hjälper till så gott vi kan, och ingen fråga är för dum för att ställas. Alla har varit nybörjare en gång, och forumet är till för att hjälpas åt !

Återigen, välkommen hit, och tveka inte på att fråga !
:thumbsup:

adrenaline
Posts: 650
Joined: 27 Jul 2011, 17:44
Location: Norrtälje

Re: King Motor Baja 30.5cc??

Post by adrenaline » 03 Aug 2012, 22:35

Han som testat KM kaross är jag, och ja säger som andra KÖP INTE.
Kolla min tråd där finns en bild på karossen helt slut efter 4 körningar/4-5 tankar
Min orginal kaross är också dålig men inte i närheten av KM karossen+ att den gick nästan hela förra säsongen

User avatar
Malte
Posts: 2242
Joined: 02 Sep 2010, 22:20

Re: King Motor Baja 30.5cc??

Post by Malte » 04 Aug 2012, 09:45

Som sagts tidigare, satsa på en begagnad SS, dock verkar det inte finnas så många till salu nu.
Om jag hade varit du så hade jag kollat upp denna och begärt bilder på denna: http://rsb.se/arena/showthread.php?t=73852

User avatar
Mrweber
Posts: 116
Joined: 03 Aug 2012, 19:10
Phone Number: 0736460684
Location: VARA

Re: King Motor Baja 30.5cc??

Post by Mrweber » 04 Aug 2012, 20:47

hejsan alla och stort tack för alla de bra svaren så snabbt, man kände sig genast varmt välkommen!

det som inte framgick på den bilen jag hittade va om det va en "moddad" hpi baja eller en kopia så det va klockrent av er för den infon. det kommer absolut inte bli någon kina kopia utan det blir "the real deal" direkt:)

jag har lämnat 1:8 nitro buggyn bakom mig för har dreglat länge efter 1:5 baja, då enbart bensin truggymodell.
Jag ska fylla i min profil att jag är från Essunga i grunden men bor i vara nu, för det va någon som undrade det. riktigt kul att det finns så många lokala baja förare här på forumet såg jag!

så hoppas vi får skuva grus ihop snart:)

kom gärna med fler tips om en vettig beggad baja, annars köper jag en ny. ska man ha rtr eller ss kit förresten? vad händer om man klåpar sig i monteringen för en som aldrig gjort det förut?

MVH ALLA!

User avatar
Lusse
Posts: 9358
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: King Motor Baja 30.5cc??

Post by Lusse » 04 Aug 2012, 21:50

Det är inga problem med en ss, följer man bara instruktionerna( som är bra) så går det bra..Och om det skulle vara nåt så kan säkert någon av oss här på forumet hjälpa dig..
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Mrweber
Posts: 116
Joined: 03 Aug 2012, 19:10
Phone Number: 0736460684
Location: VARA

Re: King Motor Baja 30.5cc??

Post by Mrweber » 04 Aug 2012, 22:57

Hyggligt Lusse!

jag kan tänka mig att det är ASA roligt å bygga ihop sin egen, kanske rentutav halva nöjet men samtidigt vill man ju komma igån att köra direkt och dessutom veta att det är rätt monterat.

jag och 2 kompisar började köra 1:8 nitro(hpi pulse) ihop och den ena av oss övergar sin till en nanda byggsats. det va rätt så mycket som han klantade sig med monteringen så det blev sketa dyrt för honom med alla diffar som rasade, krånglande servos och otroligt allmänt småpill bla. där tror jag däremot att bajan är bättre iom det är rejälare och större? men man vill ju känna sin bil så det är kluvet i det valet.

vad är det förresten för skillnad på baja 5sc och 5t? har pluggat så mycket jag kunnat men inte hittat några avgörande skillnader, är nämligen mer sugen på 5sc trucken fast den är äldre, eller?? :hmm:

MVH!

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: King Motor Baja 30.5cc??

Post by Dave » 04 Aug 2012, 23:07

Mrweber wrote:Hyggligt Lusse!

jag kan tänka mig att det är ASA roligt å bygga ihop sin egen, kanske rentutav halva nöjet men samtidigt vill man ju komma igån att köra direkt och dessutom veta att det är rätt monterat.

jag och 2 kompisar började köra 1:8 nitro(hpi pulse) ihop och den ena av oss övergar sin till en nanda byggsats. det va rätt så mycket som han klantade sig med monteringen så det blev sketa dyrt för honom med alla diffar som rasade, krånglande servos och otroligt allmänt småpill bla. där tror jag däremot att bajan är bättre iom det är rejälare och större? men man vill ju känna sin bil så det är kluvet i det valet.

vad är det förresten för skillnad på baja 5sc och 5t? har pluggat så mycket jag kunnat men inte hittat några avgörande skillnader, är nämligen mer sugen på 5sc trucken fast den är äldre, eller?? :hmm:

MVH!
Största fördelen med ett SS kit är att du lär dig hur bilen är uppbyggd redan från början.
Detta har man stor nytta av när prylarna rasar sen !
:thumbsup:
Å andra sidan lär man sig skruva allteftersom !

Skillnaden på 5T och 5SC är att 5T inte tillverkas längre, och har blivit ersatt av den nyare SC modellen.
I princip är det samma bil, men med små skillnader i hjulupphängning och drivlinan.
Vet att drivaxlar,drivkoppar och hjulhubbarna bak är olika på 5T och 5SC, och att framhexarna har "skruvmodd" som standard.
Annars är det samma bil !
:rock2:

User avatar
Dakeman
Posts: 367
Joined: 20 Apr 2011, 12:04
Location: Stockholm, Täby

Re: King Motor Baja 30.5cc??

Post by Dakeman » 04 Aug 2012, 23:09

Mrweber wrote:
vad är det förresten för skillnad på baja 5sc och 5t? har pluggat så mycket jag kunnat men inte hittat några avgörande skillnader, är nämligen mer sugen på 5sc trucken fast den är äldre, eller?? :hmm:

MVH!
SC trucken har förutom karossen är det förstärkta driveshafts bak, vilket är väldigt bra. Jag har inte haft nått problem sen jag uppgraderade. Dom har även bytt ut c-klippsen på framdäcket till muttrar vilket ochså är en bra uppgradering.
HPI Baja 5B SS
HPI Baja 5B FLUX "projekt Ultima"

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: King Motor Baja 30.5cc??

Post by Bjuggen » 05 Aug 2012, 00:12

Tjena weber.. Du är varmt välkommen till Nossebro och klämma å känna lite på mina bilar.. Har haft ett par bajas så är det några frågor så säg till bara :thumbsup:
Billös expertkommentator..

User avatar
Mrweber
Posts: 116
Joined: 03 Aug 2012, 19:10
Phone Number: 0736460684
Location: VARA

Re: King Motor Baja 30.5cc??

Post by Mrweber » 05 Aug 2012, 00:28

tackar för snabba svar, som vanligt!
okej så mitt intresse för 5sc känns som ett ganska bra val nu efter era svar. jag kommer läsa mig vidare sen vad som ska uppgraderas och lite om de här "måsten" efter att jag införskaffat den.

men då är mitt modellval klart iaf hehe och det ska bli så jäkla kul:)

Bjuggen, jag tittar väldigt gärna förbi dig och klämmer lite på dina bilar:) redan imorgon kanske(söndag) om det går för sig? är så jäkla sugen nu så det liknar inget hihi:) :drive:

MVH MrWeber

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: King Motor Baja 30.5cc??

Post by Bjuggen » 05 Aug 2012, 01:05

Mrweber wrote:tackar för snabba svar, som vanligt!
okej så mitt intresse för 5sc känns som ett ganska bra val nu efter era svar. jag kommer läsa mig vidare sen vad som ska uppgraderas och lite om de här "måsten" efter att jag införskaffat den.

men då är mitt modellval klart iaf hehe och det ska bli så jäkla kul:)

Bjuggen, jag tittar väldigt gärna förbi dig och klämmer lite på dina bilar:) redan imorgon kanske(söndag) om det går för sig? är så jäkla sugen nu så det liknar inget hihi:) :drive:

MVH MrWeber
Jag är nog hemma hela dan imorrn :thumbsup:
Billös expertkommentator..

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests