Setups
Re: Setups
Jasså... du bor i gbg. Vi har ju hur många som helst som bor här. Bara komma med ut och köra.
Re: Setups
Carbon-Dave wrote:sypher_44 wrote: har aldrig sett nån annan köra en skala 1\5 så jag vet inte hur fort dom ska gå..Vad jämför du med i det tidigare inlägget ?sypher_44 wrote:sen får jag den inte och gå sådär hysteriskt som man har sett hur andra går :p är lite rädd för och smällta motorn om man skulle råka ställa förgasaren fel..
Nåja, det är nästan omöjligt att bedöma av videoklippen du länkat till, när det inte varvar ur fullt.....men den svarar ju bra på gasen och låter inte som att den går snålt......
Filma nån fullgasrepa så är det lättare att höra om den går som den ska !
youtube klipp jag har kollat på
men det e svårt och få en uppfattning när man kollar på internet...
är lite rädd för att den ska fisa till och dö för att man har kört för lean,
för det e la så att dessto mera lean man kör dessto bättre går den bara att det e risk för haveri isstället
jag kör fullgas typ hela tiden
eller menar du en lång raksträcka?
Last edited by sypher_44 on 24 Sep 2011, 03:41, edited 1 time in total.
Hpi Baja 5b
Hpi baja 5t team chase
Hpi baja 5t/b/sc?! (Frankenstein)
Hpi baja 5t team chase
Hpi baja 5t/b/sc?! (Frankenstein)
Re: Setups
jajjemen tävlade med 1\8 skala när jag va mindre.. men sen hitta man tonnåren sen försvann rc intresset i festandeS 500 R wrote:Jasså... du bor i gbg. Vi har ju hur många som helst som bor här. Bara komma med ut och köra.
jag såg nåt på forumet om nånting som hette hawaihåla..
finns det large scale tävlingar eller träning??
Hpi Baja 5b
Hpi baja 5t team chase
Hpi baja 5t/b/sc?! (Frankenstein)
Hpi baja 5t team chase
Hpi baja 5t/b/sc?! (Frankenstein)
Re: Setups
Jo, det är nog rätt många som det har varit så för. Kul när man hittar tillbaka.sypher_44 wrote:jajjemen tävlade med 1\8 skala när jag va mindre.. men sen hitta man tonnåren sen försvann rc intresset i festandeS 500 R wrote:Jasså... du bor i gbg. Vi har ju hur många som helst som bor här. Bara komma med ut och köra.
jag såg nåt på forumet om nånting som hette hawaihåla..
finns det large scale tävlingar eller träning??
Det finns tävlingar och träningar min inte för offroad bara för onroad.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Setups
Huvudsakliga kylningen på dessa motorer kommer från bränslet.sypher_44 wrote:
youtube klipp jag har kollat på
men det e svårt och få en uppfattning när man kollar på internet...
är lite rädd för att den ska fisa till och dö för att man har kört för lean,
för det e la så att dessto mera lean man kör dessto bättre går den bara att det e risk för haveri isstället
jag kör fullgas typ hela tiden
eller menar du en lång raksträcka?
Att du skulle nåla en otrimmad motor så att den helt plötsligt skriker *NJEP* utan förvarning är inte troligt.
Du kan utan problem prova dig fram, helt enkelt ge den mindre och mindre soppa tills du är precis på gränsen till fyrtaktning på fullgas.
Och då menas att du hittar en lång testraka där du verkligen kör bilen på maxfart 4-5 sekunder för att kunna avgöra om den får för mycket eller för lite soppa.
Om man börjar att ge den alldeles för mycket och sedan skruvar in H-nålen för varje testrepa så kommer man till en punkt där den inte fyrtaktar längre, och man inte får mer varv ur den även om man nålar den ytterligare lite snålare....där är punkten för när kylningen börjar bli för dålig, och du bara bygger värme i motorn.....
Kan mycket väl vara så att du måste justera även L nålen lite om du skruvat mycket på H nålen.......
Och gör ändringar i VÄLDIGT små steg.....om du delar in ett helt varv på en skruv i 60 minuter så ska du inte justera mer än kanske 3-4 minuter varje gång för att lättare hitta balanspunkten.....
En rätt justerad förgasare är A och O när det gäller livslängd på tändstift och cylinder/kolv/kolvring, men tumregeln är att det ALLTID är bättre med för mycket soppa, och att man får byta tändstift lite oftare än att den får för lite soppa, och att den går varm, med risk för värmenyp istället !
När du kört mer kommer du att lära dig höra på motorn hur den ska justeras....
Det är besvärligt i början, men det kommer
Ett råd om outerwears på vevhus och dragstart är också på sin plats.....nätmodda vevhuset eller sätt dit någon form av skydd så att inte du får in småsten eller gräs i svänghjulet.....en riktigt varm sommardag är all kylning motorn kan få viktig, och då är det riktigt illa om kylflänsarna på cylindern är packade med torrt gräs......
Re: Setups
Den förklaringen täcker in alt nästan... outerwears på luftfiltret är jätte viktigt också...
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Setups
Helt sant Lusse !Lusse wrote:Den förklaringen täcker in alt nästan... outerwears på luftfiltret är jätte viktigt också...
Likaså att man oljar in det inre foamet med luftfilterolja !
Det yttre ska vara torrt, men det inre måste hållas fuktigt med filterolja !
Re: Setups
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Re: Setups
Det är ju alltid svårt att jämföra med clip från nätet då man inte vet vad dom har för puffra under karossen..Är ju inte rättvist att jämföra sin egna "stock 26:a " med en BZM 50cc eller en ProMod 30,5 ReedCase Puffra där alla de motorerna kostar ungefär lika mycket som en hel bil i inköp....& levererar ca 5-8 ggr effekten i en original Cy 26sypher_44 wrote:sen får jag den inte och gå sådär hysteriskt som man har sett hur andra går :p är lite rädd för och smällta motorn om man skulle råka ställa förgasaren fel..
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
Re: Setups
nice nu har jag lite mera och gå på
har trimmat mycket bilar (sånna man sitter i) så jag kan principen
men 2 takt har jag aldrig satt mig in i..
man skulle haft en bredbands lamnda in till kontrollen xD
men det där med fyrtakta
det har jag aldrig hört på en 2 takt, eller jag kanske mistar det för bluddrande
jag har outwears på allt förutom vevhuset
Hpi Baja 5b
Hpi baja 5t team chase
Hpi baja 5t/b/sc?! (Frankenstein)
Hpi baja 5t team chase
Hpi baja 5t/b/sc?! (Frankenstein)
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Setups
Tyvärr kan du inte dra någon nytta alls av trimningen av bilmotorer till dessa 2-taktare......det är en helt annan värld med portning och avstämda pipor.....sypher_44 wrote:
nice nu har jag lite mera och gå på
har trimmat mycket bilar (sånna man sitter i) så jag kan principen
men 2 takt har jag aldrig satt mig in i..
man skulle haft en bredbands lamnda in till kontrollen xD
men det där med fyrtakta
det har jag aldrig hört på en 2 takt, eller jag kanske mistar det för bluddrande
jag har outwears på allt förutom vevhuset
När en 2-taktare "missar" tändningen på grund av att den får för mycket bränsle, brukar det kallas att den fyrtaktar.....men den kan ju lika gärna "6-takta" eller "8-takta"......
Se till att du fixar ett nät eller skydd mot sten och gräs på vevhuset också.....innan olyckan är framme !
I nödfall har jag sett folk använda delar av en biltvättsvamp som man tryckt in under motorn......rekommenderas inte, men det är bättre att nästan blockera luftflödet på vevhuset om man har outerwear på dragstarten.....
Re: Setups
Vi kan väl köra någon gång så kan vi jämföra lite!
Re: Setups
tycker jag absolut
har du en fulie 26s med trim pipan med?
när kör ni då
jag kollade under motorn och det e ju hål rätt in till fläkten där ^^
känns lite unsafe med tanke på massa sand xD
har du en fulie 26s med trim pipan med?
när kör ni då
jag kollade under motorn och det e ju hål rätt in till fläkten där ^^
känns lite unsafe med tanke på massa sand xD
Hpi Baja 5b
Hpi baja 5t team chase
Hpi baja 5t/b/sc?! (Frankenstein)
Hpi baja 5t team chase
Hpi baja 5t/b/sc?! (Frankenstein)
Re: Setups
var ligger hawaihåla.... kordinater?`?
Hpi Baja 5b
Hpi baja 5t team chase
Hpi baja 5t/b/sc?! (Frankenstein)
Hpi baja 5t team chase
Hpi baja 5t/b/sc?! (Frankenstein)
Re: Setups
Kommer man från Göteborg så kör enklast E20 . I Lerum kör mot Gråbo. Kör väg 190 till Sollebrunn. Kör mot St mellby. Mitt i St mellby sväng höger mot Bjärlanda. Ett par km in på vägen ett stort grustag, går ej att missa.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 8 guests