Jag vet att detta kanske inte hör hemma i denna tråd..
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
Men inte lika många som med kardandrift!JRJ wrote:Varför klagar alla på remdrift?
Finns ju nästan bara fördelar med det.
Kugga över?S 500 R wrote:Finns ingen rem som kan kugga över. Man använder ju kardandrift på 1:1 bilar av en annledning om man säger så! Sen får du en mittdiff som du kan ställa osv.
Jag håller med dig....JRJ wrote:Kugga över?S 500 R wrote:Finns ingen rem som kan kugga över. Man använder ju kardandrift på 1:1 bilar av en annledning om man säger så! Sen får du en mittdiff som du kan ställa osv.
Sitter ju remdrift på motorcyklar, snöscootrar osv med långt över 100 hästar. Tror knappast en liten 30cc 2T orkar kugga över en tandrem...
Enda fördelen som jag ser är möjligtvis mittdiffen.
Remdrift har ju mindre transmissionsförluster med färre rörliga delar, mindre vikt, kompaktare design, billigare att serva, osv osv.
Men smaken är ju som baken!
Så sant, FG 4wd har tendens att kugga över på fram diffen. Orsaken varför jag blir mer sugen på en MCD...S 500 R wrote:Finns ingen rem som kan kugga över. Man använder ju kardandrift på 1:1 bilar av en annledning om man säger så! Sen får du en mittdiff som du kan ställa osv.
Vet du med 100 bevis att den kuggar över ?Mackan666 wrote:Så sant, FG 4wd har tendens att kugga över på fram diffen. Orsaken varför jag blir mer sugen på en MCD...S 500 R wrote:Finns ingen rem som kan kugga över. Man använder ju kardandrift på 1:1 bilar av en annledning om man säger så! Sen får du en mittdiff som du kan ställa osv.
Diesel wrote:Vet du med 100 bevis att den kuggar över ?Mackan666 wrote:Så sant, FG 4wd har tendens att kugga över på fram diffen. Orsaken varför jag blir mer sugen på en MCD...S 500 R wrote:Finns ingen rem som kan kugga över. Man använder ju kardandrift på 1:1 bilar av en annledning om man säger så! Sen får du en mittdiff som du kan ställa osv.
Jag tror nog snarare att kullagret (dom 3 på raden fram och bak) är slut och då blir remmen slak.
I sådana fall kan den kugga över , ja ! men knappast om allt är som den skall.....
Har ni provat dra runt en dieselpump för hand när den skall jobba mot 4 spridare men en öppningstryck på 190 bar / st ?
Du får inte runt den för hand !![]()
Kammremmen på en VW diesel är inte bredare än på FG.-n och den snurrar där i 9000 mil tills det är dags att byta.
Den kuggar inte över ! (för om den gör det då kan du nog förmodligen skrota din motor)
Så rem för min del är att föredra.
Vad är bättre med vinkelväxlar till höger och till vänster och en massa osmorda metallbrev i en öppen drivlina som slits ner rätt så fort ?
Ett rem är väldigt mycket billigare än ett jäkla massa ståldrev som är nerslitna.........
Users browsing this forum: No registered users and 12 guests