Lipo batteri

Specifika frågor om HPI
Post Reply
Wohlfie
Posts: 54
Joined: 17 Oct 2017, 17:59

Lipo batteri

Post by Wohlfie » 23 Jan 2018, 14:58

vet inte om jag nojjar nu men blir helt lost på detta.

Lipo är ett bra batteri men även halv farliga vid fel hantering.. så mycket har jag läst:)
Nu till mitt problem.
Har hpi baja 5b
Och vad jag har läst så skam an plocka ur batteri och lägga det i brandsäkerpåse som förvaring och laddning.
När man inte använder det på längre tid så ladda ur till en viss %
Men är ju ett himla meck för plocka bort batteri o ur för ladda.
lossa på buren. sen fjädertornet.
sen får man upp boxen.
Ja det går ju ha batteri i boxen hela tiden sen ladda via gummi uttaget som finns på boxen.
Men dom rekommenderar det inte tydligen. även om man har switch för on/off.

Så min fråga till er som kör lipo ellerharen bättre lösning. skriv gärna:)
Ja ett alternativ är byta till Nihm batter i i hump.
Men nu har jag ju köpt ett lipo:) som dom rekommendera. hehe

Någon som låter batteri sitta kvar i när det gäller lipo???
Någon som råka ut för brand.. har ju inte direkt garage o vara på. mitt garage är köket :) hehe

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Lipo batteri

Post by Smurfen » 23 Jan 2018, 15:14

Jag kör nimh.
Skulle aldrig ha ett lipo ligga utan påse vid förvaring.

Du får bygga en stor förvaringslåda för hela bilen så händer det något så brinner hela bilen upp men inte hela lägenheten.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Lipo batteri

Post by tesla » 23 Jan 2018, 15:15

Just bajan har ju bara 1 styrservo o behöver inte jättemkt ström. Så där räcker en nimh hump länge. Dessutom som du säger bökigt att plocka ur.

Grejen med lipo och storage laddning är att de tar skada om de ligger fulladdade eller helt tomma. Men typ allt mellan 30 och 80% laddning är rätt ok att lagra på. M.a.o måste man inte nödvändigtvis lagringsladda efter varje körning.

Brandrisken är i huvudsak vid laddning eller skada. Har inte ens på utländska forum hittat många exempel på till synes oskadade accar som börjar brinna när de förvaras vid lagringsspänning.

Men du har ju egentligen 3 val: 1 köpa ninh acc. 2 låta accen sitta kvar men ta ur och stoppa i påse vid laddning
Eller 3 modda luckan så det går lättare att öppna.
Jag har gjort sistnämda med dremeln.

Men måste medge att inte alla mina lipon förvaras i påsar(men laddas antingen i påse eller ute på plattor), har helt enkelt för många stora accar för att de ska vara praktiskt görbart. Ser f.ö många på Facebook som tror de är säkra för de har stoppat 20 lipon i en ammolåda. En låda eller påse funkar endast för en begränsad mängd batteri, finns massor med sånna här tester på youtube.

Men jobbar på en lösning för detta nu iom 1/5 elbilen som kommer kräva ytterligare 6 stora lipon.

Blir en stor plåtlåda med frostvakt i växthuset för min del. Förvisso inte optimal temperatur där ute(går att skriva en avhandling om sånt här) men 99% av all laddning sker ändå på sommarhalvåret.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Wohlfie
Posts: 54
Joined: 17 Oct 2017, 17:59

Re: Lipo batteri

Post by Wohlfie » 23 Jan 2018, 15:48

mmm ja lutar åt att köpa nihm hump batteri 4600mha var inte dyra. känns ju lite säkrare.

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Lipo batteri

Post by tesla » 23 Jan 2018, 16:03

Wohlfie wrote:mmm ja lutar åt att köpa nihm hump batteri 4600mha var inte dyra. känns ju lite säkrare.
Eller dremla upp hörnen på accboxens lock där den tar i staget. Så kan du snabbt öppna o stoppa.accen i en påse efter. körning

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests