Viskositet på dämparoljan

Specifika frågor om FG
jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: Viskositet på dämparoljan

Post by jebogren » 11 Apr 2010, 09:24

kollar man på 4wd kiten så är det dom bruna fjädrarna fram och blå bak

Sponsor

Sponsor
 

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: Viskositet på dämparoljan

Post by jebogren » 14 Apr 2010, 20:29

inget nytt med fjädrarna ?

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: Viskositet på dämparoljan

Post by waqr » 14 Apr 2010, 21:00

Skäms lite då jag fortfarande inte fått iväg mitt mail. Ska försöka få ihop nåt ikväll :sunglasses:
Letar Baja 5B

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: Viskositet på dämparoljan

Post by waqr » 14 Apr 2010, 21:07

Så, då har jag skickat mailet. Återkommer med svar imorgon!
Letar Baja 5B

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: Viskositet på dämparoljan

Post by jebogren » 14 Apr 2010, 21:58

waqr wrote:Så, då har jag skickat mailet. Återkommer med svar imorgon!
kanon ser jag fram imot

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: Viskositet på dämparoljan

Post by waqr » 15 Apr 2010, 18:28

Fick följande svar från Hobbythek:

You will have to use the M spring, because they are longer. The M0 are the short ones for the front axle by Baja/Marder. They use shorter shocks. We will recomend to use 900 viscosity oil for the rear axle and 700 for the front, if you use the double shocks on each side.
If you use only one shock per axle, then you will have to use 1.500 viscosity rear and 900 front.

The blue springs are a good combination with this set-up.


Borde vara de här fjädrarna han menar:

http://www.rc-car-online-shop.de/lshop, ... nster,.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Undra hur man "översätter" FG:s viskositet på dämparoljan till Hongnors ex :hmm:
Letar Baja 5B

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: Viskositet på dämparoljan

Post by jebogren » 15 Apr 2010, 23:11

det är alltså dom blå man ska köpa lockar lite passar bra in i färg temat på bilen :clap:

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: Viskositet på dämparoljan

Post by jebogren » 15 Apr 2010, 23:27

men vad är 700 och 900 brukar man inte prata om att FG har 80 orginal har stöt på detta innan och fattar inget :hmm:

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: Viskositet på dämparoljan

Post by waqr » 16 Apr 2010, 07:23

Jo, jag är inte helt säker på detta heller. Det är svårt när olika tillverkare kör med olika skalor på viskositets begreppet :hmm: Själv kör jag med Hongnors oljor och dom har ju 30WT, 40WT osv.......Vet faktiskt inte hur man ska omvandla FG:s skala till denna. Om ingen vet här så skulle jag rekommendera att ringa till Hobbygården alt Luthagens. Där får du garanterat svar :thumbsup:
Letar Baja 5B

User avatar
JRJ
Posts: 105
Joined: 09 Dec 2009, 13:28
Location: Värmdö, Stockholm

Re: Viskositet på dämparoljan

Post by JRJ » 16 Apr 2010, 08:01

Frågade du bara vad man skulle ha för setup till Monstertrucken?
Lutar nog åt att jag testar med blåa bak & lila fram. Och 5w/10w fram/bak, alt 10w/30w.
Kör hellre hårt än snyggt...

User avatar
JRJ
Posts: 105
Joined: 09 Dec 2009, 13:28
Location: Värmdö, Stockholm

Re: Viskositet på dämparoljan

Post by JRJ » 16 Apr 2010, 08:22

Fattar inte riktigt hur FG anger sina viskositeter.
Det står att deras 100-olja är lika tjock som vatten ungefär. Vatten har viskositet 1.
MT'n tex har 1000-olja i därmparna, vilket borde ju bli 10w då, men det stämmer ju knappast. Den är ju som sirap...
Kör hellre hårt än snyggt...

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: Viskositet på dämparoljan

Post by waqr » 16 Apr 2010, 09:17

JRJ wrote:Frågade du bara vad man skulle ha för setup till Monstertrucken?
Lutar nog åt att jag testar med blåa bak & lila fram. Och 5w/10w fram/bak, alt 10w/30w.
Japp, bara till Monster!
JRJ wrote:Fattar inte riktigt hur FG anger sina viskositeter.
Det står att deras 100-olja är lika tjock som vatten ungefär. Vatten har viskositet 1.
MT'n tex har 1000-olja i därmparna, vilket borde ju bli 10w då, men det stämmer ju knappast. Den är ju som sirap...
FG:s 100 olja är bland deras allra tunnaste så den måste vara som Hongnors 5WT olja ungefär tycker jag :hmm: FG:s 1000-olja som sitter original tror jag inte kan jämföras med 10 WT. Jag kör med 30 WT idag och den tycker jag är riktigt tunn så FG:s 1000 olja borde mer vara som 40-50WT kanske.
Letar Baja 5B

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: Viskositet på dämparoljan

Post by huSSe » 16 Apr 2010, 09:55

trodde det var en standard på detta med oljor :hmm:
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

User avatar
JRJ
Posts: 105
Joined: 09 Dec 2009, 13:28
Location: Värmdö, Stockholm

Re: Viskositet på dämparoljan

Post by JRJ » 16 Apr 2010, 19:22

1000-oljan måste vara tjockare än 50w. Det var knappt så den rann ur mina dämpare. Jag har också 30w olja hemma och det är stor skillnad mellan den och orginaloljan.
Jag skulle tippa på 80-100w ungefär.

Hur man räknar på viskositeten kanske skiljer mellan "vanlig" olja tex hydralolja och siliconolja?
Kör hellre hårt än snyggt...

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: Viskositet på dämparoljan

Post by waqr » 16 Apr 2010, 20:06

JRJ wrote:1000-oljan måste vara tjockare än 50w. Det var knappt så den rann ur mina dämpare. Jag har också 30w olja hemma och det är stor skillnad mellan den och orginaloljan.
Jag skulle tippa på 80-100w ungefär.
Ja, FG:s olja kanske tom är uppåt 80-100WT på Hongnor "språk". Den är faktiskt riktigt tjock.
JRJ wrote: Lutar nog åt att jag testar med blåa bak & lila fram. Och 5w/10w fram/bak, alt 10w/30w.
Du kör med original dämparna va? Du tror inte du får några problem med läckage om du kör med så tunna oljor? Mina har en tendens att börja läcka redan vid WT 30 oljan.
Letar Baja 5B

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests