Viskositet på dämparoljan

Specifika frågor om FG
User avatar
JRJ
Posts: 105
Joined: 09 Dec 2009, 13:28
Location: Värmdö, Stockholm

Viskositet på dämparoljan

Post by JRJ » 08 Mar 2010, 09:25

Vilken viskositet på oljan är lämpligt att köra med i stötdämparna?
Har den röda varianten till min Stadiumtruck, men med orginaloljan i dom är dom ju som betong. Följer ju inte underlaget för fem öre.

Provade på skoj att hälla i 5w olja istället, och då blev det bra mycket bättre. Men förmodligen så blev det lite väl mjukt.
Nån som har mixtrat lite med olika viskositeter och vet på ett ungefär vad som skulle passa?
Kör hellre hårt än snyggt...

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Viskositet på dämparoljan

Post by Lusse » 08 Mar 2010, 18:56

Jag har 10w Castrol fork oil, runt om på min HPI Baja
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Jimmy
Posts: 3058
Joined: 30 Oct 2009, 21:59
Location: Karlskoga

Re: Viskositet på dämparoljan

Post by Jimmy » 08 Mar 2010, 19:12

10W fungerar nog bra,jag tror Rally körde med det också i sin Baja :hmm:
http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.

User avatar
JRJ
Posts: 105
Joined: 09 Dec 2009, 13:28
Location: Värmdö, Stockholm

Re: Viskositet på dämparoljan

Post by JRJ » 08 Mar 2010, 19:47

Aha det var som sjutton, kanske ska testa 5w till att börja med då iaf. :)
Bör man ha olika bak & fram eller kan man köra med samma runt om?
Kör hellre hårt än snyggt...

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Viskositet på dämparoljan

Post by Lusse » 08 Mar 2010, 20:00

Jag tror nog att man kan köra med samma runt om..
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
sideburn80
Posts: 2518
Joined: 31 Oct 2009, 01:44
Location: Kilafors/Bollnäs

Re: Viskositet på dämparoljan

Post by sideburn80 » 08 Mar 2010, 20:03

Ja det är väl en smaksak hur man vill att bilen ska te sig.. var man kör spelar ju väldigt mycket in om man ska vara petig med inställningarna på dämparna, testing testing..

User avatar
capton
Posts: 178
Joined: 30 Oct 2009, 22:07
Phone Number: 0706559459
Location: Sollefteå

Re: Viskositet på dämparoljan

Post by capton » 16 Mar 2010, 20:26

Har också funderat på dom stumma dämparna på monstern är det ju dessutom 8st MR_RUSTLER hur har du gjort
med dämparna i din Monster jeep ? :drool:
Jag kör: Fg monster jeep, Hpi baja 5b-ss,+ div 1/8, 1/10, 1/18 och mini-z bilar.

User avatar
JRJ
Posts: 105
Joined: 09 Dec 2009, 13:28
Location: Värmdö, Stockholm

Re: Viskositet på dämparoljan

Post by JRJ » 17 Mar 2010, 07:21

Det är 8 st på Stadiumtrucken också. :)
Kan iaf meddela att 5w funkade riktigt bra! Blev otroligt mycket mera följsam mot underlaget, inget av det hoppande och skuttade som den har med orginaloljan. Tog även bort krängningshämmaren i samma veva.
Kan verkligen rekommenderas. Hällde i Biltemas stötdämparolja för MC.

Möjligt att man får gå upp till 10w sen när det blir varmare ute.
Eller om man ska hoppa väldigt högt, med 5w oljan så slår den igenom mycket lättare än med orginaloljan.
Kör hellre hårt än snyggt...

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: Viskositet på dämparoljan

Post by jebogren » 04 Apr 2010, 11:03

vad är det orginal ?

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: Viskositet på dämparoljan

Post by jebogren » 04 Apr 2010, 17:35

valde lite mitt i mellan, valde 15w nu till sommare gillar att hoppa mycke, men har blivit mycke på plan mark nu på sistone så jag hoppas det blir bra

User avatar
JRJ
Posts: 105
Joined: 09 Dec 2009, 13:28
Location: Värmdö, Stockholm

Re: Viskositet på dämparoljan

Post by JRJ » 06 Apr 2010, 14:21

Vet inte vad orginal ligger på men min var otroligt seg iaf, som sirap.
Ska nog gå upp till 10-15w nu när det börjar bli lite varmare ute.
Skriv gärna en rad när du har testat med 15w. :)
Kör hellre hårt än snyggt...

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: Viskositet på dämparoljan

Post by jebogren » 06 Apr 2010, 15:06

JRJ wrote:Vet inte vad orginal ligger på men min var otroligt seg iaf, som sirap.
Ska nog gå upp till 10-15w nu när det börjar bli lite varmare ute.
Skriv gärna en rad när du har testat med 15w. :)
det ska jag göra

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: Viskositet på dämparoljan

Post by waqr » 06 Apr 2010, 16:29

Hmmmm....ska verkligen bli intressant att höra vad ni tycker om 10-15w. Jag bytte till 40w bak och 30w fram förra året och tyckte det gjorde enorm skillnad. Dock gör det ju inget att få den ännu mjukare så man kanske skulle testa 10-15w iallafall :hmm:

Kapar tråden lite och frågar om ni kör 10-15w med originalfjädrarna eller har ni köpt några andra?
Letar Baja 5B

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: Viskositet på dämparoljan

Post by jebogren » 06 Apr 2010, 16:44

börjar med orginal så får vi se sedan

User avatar
JRJ
Posts: 105
Joined: 09 Dec 2009, 13:28
Location: Värmdö, Stockholm

Re: Viskositet på dämparoljan

Post by JRJ » 08 Apr 2010, 09:35

Kör med orginalfjädrarna än sålänge, men funderar starkt på att byta till några hårdare.
Iaf bak, det kan bli lite väl hårda landningar ibland med orginalfjädrarna.
Kör hellre hårt än snyggt...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests