Viskositet på dämparoljan
Re: Viskositet på dämparoljan
kollar man på 4wd kiten så är det dom bruna fjädrarna fram och blå bak
Re: Viskositet på dämparoljan
inget nytt med fjädrarna ?
Re: Viskositet på dämparoljan
Skäms lite då jag fortfarande inte fått iväg mitt mail. Ska försöka få ihop nåt ikväll
Letar Baja 5B
Re: Viskositet på dämparoljan
Så, då har jag skickat mailet. Återkommer med svar imorgon!
Letar Baja 5B
Re: Viskositet på dämparoljan
kanon ser jag fram imotwaqr wrote:Så, då har jag skickat mailet. Återkommer med svar imorgon!
Re: Viskositet på dämparoljan
Fick följande svar från Hobbythek:
You will have to use the M spring, because they are longer. The M0 are the short ones for the front axle by Baja/Marder. They use shorter shocks. We will recomend to use 900 viscosity oil for the rear axle and 700 for the front, if you use the double shocks on each side.
If you use only one shock per axle, then you will have to use 1.500 viscosity rear and 900 front.
The blue springs are a good combination with this set-up.
Borde vara de här fjädrarna han menar:
http://www.rc-car-online-shop.de/lshop, ... nster,.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Undra hur man "översätter" FG:s viskositet på dämparoljan till Hongnors ex
You will have to use the M spring, because they are longer. The M0 are the short ones for the front axle by Baja/Marder. They use shorter shocks. We will recomend to use 900 viscosity oil for the rear axle and 700 for the front, if you use the double shocks on each side.
If you use only one shock per axle, then you will have to use 1.500 viscosity rear and 900 front.
The blue springs are a good combination with this set-up.
Borde vara de här fjädrarna han menar:
http://www.rc-car-online-shop.de/lshop, ... nster,.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Undra hur man "översätter" FG:s viskositet på dämparoljan till Hongnors ex
Letar Baja 5B
Re: Viskositet på dämparoljan
det är alltså dom blå man ska köpa lockar lite passar bra in i färg temat på bilen
Re: Viskositet på dämparoljan
men vad är 700 och 900 brukar man inte prata om att FG har 80 orginal har stöt på detta innan och fattar inget
Re: Viskositet på dämparoljan
Jo, jag är inte helt säker på detta heller. Det är svårt när olika tillverkare kör med olika skalor på viskositets begreppet Själv kör jag med Hongnors oljor och dom har ju 30WT, 40WT osv.......Vet faktiskt inte hur man ska omvandla FG:s skala till denna. Om ingen vet här så skulle jag rekommendera att ringa till Hobbygården alt Luthagens. Där får du garanterat svar
Letar Baja 5B
Re: Viskositet på dämparoljan
Frågade du bara vad man skulle ha för setup till Monstertrucken?
Lutar nog åt att jag testar med blåa bak & lila fram. Och 5w/10w fram/bak, alt 10w/30w.
Lutar nog åt att jag testar med blåa bak & lila fram. Och 5w/10w fram/bak, alt 10w/30w.
Kör hellre hårt än snyggt...
Re: Viskositet på dämparoljan
Fattar inte riktigt hur FG anger sina viskositeter.
Det står att deras 100-olja är lika tjock som vatten ungefär. Vatten har viskositet 1.
MT'n tex har 1000-olja i därmparna, vilket borde ju bli 10w då, men det stämmer ju knappast. Den är ju som sirap...
Det står att deras 100-olja är lika tjock som vatten ungefär. Vatten har viskositet 1.
MT'n tex har 1000-olja i därmparna, vilket borde ju bli 10w då, men det stämmer ju knappast. Den är ju som sirap...
Kör hellre hårt än snyggt...
Re: Viskositet på dämparoljan
Japp, bara till Monster!JRJ wrote:Frågade du bara vad man skulle ha för setup till Monstertrucken?
Lutar nog åt att jag testar med blåa bak & lila fram. Och 5w/10w fram/bak, alt 10w/30w.
FG:s 100 olja är bland deras allra tunnaste så den måste vara som Hongnors 5WT olja ungefär tycker jag FG:s 1000-olja som sitter original tror jag inte kan jämföras med 10 WT. Jag kör med 30 WT idag och den tycker jag är riktigt tunn så FG:s 1000 olja borde mer vara som 40-50WT kanske.JRJ wrote:Fattar inte riktigt hur FG anger sina viskositeter.
Det står att deras 100-olja är lika tjock som vatten ungefär. Vatten har viskositet 1.
MT'n tex har 1000-olja i därmparna, vilket borde ju bli 10w då, men det stämmer ju knappast. Den är ju som sirap...
Letar Baja 5B
- huSSe
- Hedersmedlem
- Posts: 13568
- Joined: 30 Oct 2009, 19:20
- Phone Number: 0706663366
- Location: nollsexnoll
Re: Viskositet på dämparoljan
trodde det var en standard på detta med oljor
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
Re: Viskositet på dämparoljan
1000-oljan måste vara tjockare än 50w. Det var knappt så den rann ur mina dämpare. Jag har också 30w olja hemma och det är stor skillnad mellan den och orginaloljan.
Jag skulle tippa på 80-100w ungefär.
Hur man räknar på viskositeten kanske skiljer mellan "vanlig" olja tex hydralolja och siliconolja?
Jag skulle tippa på 80-100w ungefär.
Hur man räknar på viskositeten kanske skiljer mellan "vanlig" olja tex hydralolja och siliconolja?
Kör hellre hårt än snyggt...
Re: Viskositet på dämparoljan
Ja, FG:s olja kanske tom är uppåt 80-100WT på Hongnor "språk". Den är faktiskt riktigt tjock.JRJ wrote:1000-oljan måste vara tjockare än 50w. Det var knappt så den rann ur mina dämpare. Jag har också 30w olja hemma och det är stor skillnad mellan den och orginaloljan.
Jag skulle tippa på 80-100w ungefär.
Du kör med original dämparna va? Du tror inte du får några problem med läckage om du kör med så tunna oljor? Mina har en tendens att börja läcka redan vid WT 30 oljan.JRJ wrote: Lutar nog åt att jag testar med blåa bak & lila fram. Och 5w/10w fram/bak, alt 10w/30w.
Letar Baja 5B
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 11 guests