FG Baja buggy 4wd 535

Specifika frågor om FG
Post Reply
Dude12
Posts: 16
Joined: 07 Aug 2012, 14:13

FG Baja buggy 4wd 535

Post by Dude12 » 15 Aug 2012, 21:35

Sitter och klurar på en julklapp till mig själv och då jag har en förkärlek till rallycross och rallybilar undrar jag om någon köpt denna bil och försökt montera på en vanlig kaross? Då hjulbasen på den nya versionen är 535 borde det ju funka men hjulen kommer sticka ut några cm varje sida iofs.

Länk till den längre versionen

http://rc-car-online.de/shop/en/product ... -pce-.html

Tankar kring detta?

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Robban.z
Posts: 479
Joined: 21 Jul 2011, 21:37
Location: Norrköping/ Vikbolandet

Re: FG Baja buggy 4wd 535

Post by Robban.z » 15 Aug 2012, 22:21

Är nog inte så många som kört denna bil ännu, den kom ut i butik för några veckor sen bara. Vill du köra rally bil har ju MCD klara bilar för det. Men visst kan det gå att mecka dit någon typ av Onroad kaross på den med lite egna fästen o grejer.!
Traxxas E-Maxx
Team Losi LST2
Team Magig G4
Turnigy Trailblacer BL 1/6
Associated SC10 4x4 Mamba pro
mm mm

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: FG Baja buggy 4wd 535

Post by Dave » 15 Aug 2012, 22:39

Det finns ju en riktigt fin MCD X4 Rally till salu här på forumet som Robban säljer.....har inte gått många tankar den bilen !
Där har du 4wd och alla möjligheter till galenskap på allvar !
:thumbsup:

Dude12
Posts: 16
Joined: 07 Aug 2012, 14:13

Re: FG Baja buggy 4wd 535

Post by Dude12 » 15 Aug 2012, 22:50

Robban.z wrote:Är nog inte så många som kört denna bil ännu, den kom ut i butik för några veckor sen bara. Vill du köra rally bil har ju MCD klara bilar för det. Men visst kan det gå att mecka dit någon typ av Onroad kaross på den med lite egna fästen o grejer.!
Ok var den så ny...Finns MCD som 2wd? Och de känns inte riktigt som offroadbilar....

Gillade det finnarna gjorde men de karosserna finns ju knappt att köpa....och hittar man dem är de ju svindyra. Rallycross is da shit...

Hmm kanske en baja 5sc.... :curse:

User avatar
Robban.z
Posts: 479
Joined: 21 Jul 2011, 21:37
Location: Norrköping/ Vikbolandet

Re: FG Baja buggy 4wd 535

Post by Robban.z » 16 Aug 2012, 09:57

Ja finnarnas bilar är jätte tuffa, skulle vara riktigt sjoj att få till en sån.. Bakhjulsdriven rallybil skulle ju vara kul, finns ju rallyhjul till FG nu ochså. http://rc-car-online.de/shop/en/product ... -pcs-.html
Kanske skulle du köpa en beg touring bil billigt och hissa upp chassit på maxhöjd hitta en ganska soft fjädrings setup och på med ett par rally hjul som ovan och testa.(Tokig ide kanske men kul).. Ett touring hjul är 120mm högt och rally ca 160mm, där får man ju lite markfrigång gratis om hjulen får plats under en touring kaross..
Nu får jag antagligen skit från alla touring förare :lol2:
Traxxas E-Maxx
Team Losi LST2
Team Magig G4
Turnigy Trailblacer BL 1/6
Associated SC10 4x4 Mamba pro
mm mm

User avatar
Robban.z
Posts: 479
Joined: 21 Jul 2011, 21:37
Location: Norrköping/ Vikbolandet

Re: FG Baja buggy 4wd 535

Post by Robban.z » 16 Aug 2012, 10:02

Traxxas E-Maxx
Team Losi LST2
Team Magig G4
Turnigy Trailblacer BL 1/6
Associated SC10 4x4 Mamba pro
mm mm

Dude12
Posts: 16
Joined: 07 Aug 2012, 14:13

Re: FG Baja buggy 4wd 535

Post by Dude12 » 16 Aug 2012, 12:40

Robban.z wrote:Ja finnarnas bilar är jätte tuffa, skulle vara riktigt sjoj att få till en sån.. Bakhjulsdriven rallybil skulle ju vara kul, finns ju rallyhjul till FG nu ochså. http://rc-car-online.de/shop/en/product ... -pcs-.html
Kanske skulle du köpa en beg touring bil billigt och hissa upp chassit på maxhöjd hitta en ganska soft fjädrings setup och på med ett par rally hjul som ovan och testa.(Tokig ide kanske men kul).. Ett touring hjul är 120mm högt och rally ca 160mm, där får man ju lite markfrigång gratis om hjulen får plats under en touring kaross..
Nu får jag antagligen skit från alla touring förare :lol2:
Hmm...frågan är ju hur drev och annat skyddas...Lär ju kunna bli en hel del småsten in där...

Men det är inte omöjligt att jag testar detta då det kanske är budgetlösningen som blir grym (och då kan man nästa skaffa 2 för priset av en)... :happy: .


Vore kul om någon annan också bygger om ...

User avatar
Robban
Posts: 4403
Joined: 09 Jun 2010, 16:12
Phone Number: 0732300322
Location: Hallsberg

Re: FG Baja buggy 4wd 535

Post by Robban » 16 Aug 2012, 13:23

För att få helt rätt känsla så skulle man juh knöla till det så man fick motorn i fram också.. Just saying.

User avatar
nho1
Posts: 1061
Joined: 01 Jan 2010, 10:41
Phone Number: 0702436912
Location: Norrköping

Re: FG Baja buggy 4wd 535

Post by nho1 » 16 Aug 2012, 16:50

Dave wrote:Det finns ju en riktigt fin MCD X4 Rally till salu här på forumet som Robban säljer.....har inte gått många tankar den bilen !
Där har du 4wd och alla möjligheter till galenskap på allvar !
:thumbsup:
Är den till salu än? :hmm:
Projekttråd låstes i Maj där det stod att den var såld.

User avatar
Robban
Posts: 4403
Joined: 09 Jun 2010, 16:12
Phone Number: 0732300322
Location: Hallsberg

Re: FG Baja buggy 4wd 535

Post by Robban » 16 Aug 2012, 16:58

Den finns här. Den va i princip såld men sen sket det sej i sista minut. Kändes onödigt att låsa upp en tråd som aldrig skulle få nån uppdatering iaf?

http://www.blocket.se/orebro/MCD_X4_i_N ... w=1&last=1

BeetleFun
Posts: 24
Joined: 04 Jul 2012, 19:27

Re: FG Baja buggy 4wd 535

Post by BeetleFun » 17 Sep 2012, 10:06

Dude12 wrote:Hmm...frågan är ju hur drev och annat skyddas...Lär ju kunna bli en hel del småsten in där...
Skydda motorn ordentligt! Du kan läsa min topic om svänghjulsraset jag hade häromdagen, räckte med en sten på fel ställe. Så investera i startkåpans skydd samt skydd för svänghjulets öppningar under motorn:

http://www.largescalerc.com/15scalecran ... otors.aspx

Komplett serie för luftfilter, pullstart och stötdämpare:

http://rc-car-online.de/shop/de/product ... e-set.html

Skydda även pinion- och spur gears. Jag valde att inte montera två metalldrev, plastdrevet får fungera som säkring. Det lönar sig även att investera i kullager som är gummitätade. Orginal FG lager slits mycket snabbt då damm och vatten kommer fritt in i lagren:

http://rc-car-online.de/shop/en/product ... of-14.html

Aluminium motorfäste kan vara bra investering om du väljer 4wd modell. Stora fästet har plats för två kullager gentemot ett lager i plastdelen. Lönar sig då att även kolla att lagerserien innehåller detta lager. Lilla motorfästet kan man väl klara sig utan om man man vill spara in på option delarna.

Investera ej i delar som bromsupphängning av aluminium. Köpte detta och modell tuning broms och hade bara problem med detta utförande. Bromsskivan av metall nöter sig in i fästets plast och då bromsbitarna slits lite så blir det bara värre. Det är även möjligt att beläggningsmaterialet slits av då limningen ger sig. Behåll orginal broms eller satsa direkt på t.ex. Crosshydro. Du spar en del pengar och en hel del strul med att plocka av och an på bilen.

FG är nog en cool bil efter att man gjort några nödvändiga investeringar, före detta lönar det sig att inte sladda på för mycket i sandgropen. Bygga till kan man ju göra nästän hur mycket som helst, själv skulle jag nog undvika för mycket option delar i aluminium. Råkade sladda min bil emot en järnstolpe med påföljden att stötdämparbenet böjde sig samt nedre sprinten till hjulupphängningen. Hjulupphängningarna av plast höll detta stryk men metalldelarna gav sig. Hade det suttit full aluminium upphängning så hade priset på den smällen varit något helt annat!

Har själv off-road beetlen i 4wd utförande och kort chassie platta men buggyn är ju i praktiken nästan samma bil.

BeetleFun
Posts: 24
Joined: 04 Jul 2012, 19:27

Re: FG Baja buggy 4wd 535

Post by BeetleFun » 26 Sep 2012, 11:57

Dude12 wrote:Sitter och klurar på en julklapp till mig själv och då jag har en förkärlek till rallycross och rallybilar undrar jag om någon köpt denna bil och försökt montera på en vanlig kaross? Då hjulbasen på den nya versionen är 535 borde det ju funka men hjulen kommer sticka ut några cm varje sida iofs.

Länk till den längre versionen

http://rc-car-online.de/shop/en/product ... -pce-.html

Tankar kring detta?
Funderar på precis samma sak! Hittade en kaross för 535mm hjulbas och min beetle har 495mm hjulbas. Funderar bara nu hur karossen sitter i förhållande till hjulbrädd med t.ex slicks som är 63mm fram och 80mm bak. Skulle ju inte få sticka ut så mycket då detta totalt förstör iden med scalekaross. Är ej säker om bästa alterntivet är ett off-road chassie eller ett touring car chassie. Personligen kommer jag nog att köra på asfaltplan men skulle ändå föredra att ha en möjlighet att montera ralleyhjul och köra på grusplan.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests