Offroad Beetle hjälp

Specifika frågor om FG
Post Reply
BeetleFun
Posts: 24
Joined: 04 Jul 2012, 19:27

Offroad Beetle hjälp

Post by BeetleFun » 04 Jul 2012, 22:36

Gokväll alla!

Är ny inom FG hobbyn samt på forumet. Har läst en hel del och visst har ni ett riktigt fint forum. Jag kör med FG:s 4wd beetle med Zenoah 260 motor. Kör med småmotorbensin samt en 4% blandning med Motul 800 olja. Har nu några problem med bilen, hoppas ni kan hjälpa mig med detta!
Monterade nyligen FG6299 / 2010 tuning pipe och blev verkligen överraskad av slutresultatet. Bilen är verkligen lat och vill ej på något sätt plocka upp fart och ser ut att ha tappat vridet (har varit verkligen pigg med orginal avgasrör) Sjusterade H skruven ca. 1/8 varv till fetare blandning då jag antog att en tuning pipe fordrar mera soppa. Avgaspackningen springer även läck efter bara några minuters körning, oljar ner hela tanken samt framsidan av motorn. Bytte redan en gång till ny packning med samma slutresultat. Får väl lov att byta tillbaka till orginal hjuddämpare- & avlopp då jag inte lyckas med tuning röret :?

Hoppas verkligen någon kunde hjälpa mig med dessa problem!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Offroad Beetle hjälp

Post by S 500 R » 04 Jul 2012, 23:08

Välkommen hit! Skriv gärna i din profil vart du bor!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Offroad Beetle hjälp

Post by Dave » 04 Jul 2012, 23:18

BeetleFun wrote:Gokväll alla!

Är ny inom FG hobbyn samt på forumet. Har läst en hel del och visst har ni ett riktigt fint forum. Jag kör med FG:s 4wd beetle med Zenoah 260 motor. Kör med småmotorbensin samt en 4% blandning med Motul 800 olja. Har nu några problem med bilen, hoppas ni kan hjälpa mig med detta!
Monterade nyligen FG6299 / 2010 tuning pipe och blev verkligen överraskad av slutresultatet. Bilen är verkligen lat och vill ej på något sätt plocka upp fart och ser ut att ha tappat vridet (har varit verkligen pigg med orginal avgasrör) Sjusterade H skruven ca. 1/8 varv till fetare blandning då jag antog att en tuning pipe fordrar mera soppa. Avgaspackningen springer även läck efter bara några minuters körning, oljar ner hela tanken samt framsidan av motorn. Bytte redan en gång till ny packning med samma slutresultat. Får väl lov att byta tillbaka till orginal hjuddämpare- & avlopp då jag inte lyckas med tuning röret :?

Hoppas verkligen någon kunde hjälpa mig med dessa problem!
Hej, och välkommen hit !

Låter ju onekligen som ett lite skumt problem, och är lite svårt att lösa utan att höra/se bilen in action.
Första tanken jag fick var att det sitter nåt i pipan som hindrar avgasflödet.
Alternativ 2 är att motorn behöver betydligt mer soppa med trimpipan monterad och att förgasaren inte räcker till, men den borde ju kunna komma iväg ordentligt ändå tycker jag....

Kan du filma den lite och lägga upp filmen på nätet ?

Problemet med avgaspackningar kan man få om inte flänsen på grenröret är helt rak. Om den dras åt för hårt böjer den sig och läcker nästan oavsett vad man hittar på.

Skapa gärna en projekttråd i Offroad-delen så man kan följa din bil, och se vad du hittar på med den framöver !
:thumbsup:

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Offroad Beetle hjälp

Post by Mats B » 05 Jul 2012, 07:06

Håller med Dave...Filma lite så kanske det klarnar lite...

Var i landet bor du ?? Kanske finns hjälp närmre än du tror..
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

BeetleFun
Posts: 24
Joined: 04 Jul 2012, 19:27

Re: Offroad Beetle hjälp

Post by BeetleFun » 05 Jul 2012, 21:31

Hej igen.

Tack för all hjälp angående tuning röret!
Dave wrote:Problemet med avgaspackningar kan man få om inte flänsen på grenröret är helt rak
Javisst var det så att flänsen var böjd vid ena kanten, rakt ur paketet. Rätade till lite med en skiftnyckel och slipade sedan rak på glasskiva. Bytte ny packning och monterade mot nogrannt rengjord cylinder fläns och nu är röret rätt så tätt. Läcker bara lite från silikonpackningen som blir mellan dämparen och röret.

Tror viss jag får lov att se över nålarnas inställningar en del noggranare. Accar ännu lite trögt men sticker rätt så bra iväg då kärran kommit igång. Spottar nog lite väl mycket blå rök och olja får jag torka från karossen efter varje tömd tank.
Prövade med utväxlingen 21/42 då jag tyckte att 18/46 fick motorn att skrika helt grymt. Kör allt som oftast med slicks under och på stora asfalt planer. Är väl för lat att söka upp passliga sandgropar och spar visst en hel del även på bilen :)
Mats B wrote:Var i landet bor du ?? Kanske finns hjälp närmre än du tror..
Bor i grannlandet och har inte ännu träffat på någon som kör large-scale. Har bara kört i några veckors tid och har en hel del att lära mig om denna hobby.

Ska försöka få något nerladdat om bilen, är dock inte så intressant i detta skede då den ännu är i så gott som orginal skick :lol: Kan försöka spela in en snutt från cartingbanan ja någongång kör på. Bilen beter sig ganska intressant i kurvorna, understyr som bara vad vid ingång med högre fart och därefter skarp överstyrning då gasen öppnas vid utgång.

Läste om envägsdiff och tänkte vid något skede montera denna med aluminium diff fram samt aluminium diff bak. Orginal bromsen behöver nog uppdateras då denna närmast saktar farten men klarar inte av att snabbt få stopp på bilen så tänkte på att montera hydraul bromsar fram o cross hydron bak. FG delarna tycks vara rätt så dyra så får nog lov att spara till detta projekt. Kommentera gärna om ni har erfarenhet av dessa delar samt om de ger prestanda för priset. Vill ej investera på "onödiga" tuning delar som bara ger bätte look åt kärran.

Men visst är det ju kul som bara vad att leka med en FG bil :happy:

User avatar
Robban.z
Posts: 479
Joined: 21 Jul 2011, 21:37
Location: Norrköping/ Vikbolandet

Re: Offroad Beetle hjälp

Post by Robban.z » 05 Jul 2012, 22:55

Tja.
Hydralbromsarna är grymma och crosshydro broms är jätte bra. Jag har just den setupen på min 4wd FG och det låser hjulen oavsett underlag.! Kolla in min projekt tråd "SuperMarder".!! Har ställbara/självlåsande diffar i min och med det kan man få bort understyrningen. Har även jobbat mycket med hjul inställningen och det gör också stor skillnad.!! För att du ska få bättre broms på din så byt ut servot till något på runt 16-20kg blir det grym skillnad och kostar inte så mycket.

Mvh
Traxxas E-Maxx
Team Losi LST2
Team Magig G4
Turnigy Trailblacer BL 1/6
Associated SC10 4x4 Mamba pro
mm mm

BeetleFun
Posts: 24
Joined: 04 Jul 2012, 19:27

Re: Offroad Beetle hjälp

Post by BeetleFun » 06 Jul 2012, 01:36

Vilken häftig Marder Robban har :thumbsup: Och visst var det i en tidigare tråd var jag såg Robbans råd angående diffarna. Kommer nog att montera dessa så att köregenskaperna bättras, hoppeligen blir enklare att föra bilen genom kurvorna.

User avatar
Robban.z
Posts: 479
Joined: 21 Jul 2011, 21:37
Location: Norrköping/ Vikbolandet

Re: Offroad Beetle hjälp

Post by Robban.z » 06 Jul 2012, 07:45

Det är ju dock ingen billig uppgradering så börja du med att testa mycket med hjulinställning och fjädring, har du krängningshämmare på den så ta bort dom.. Antar att du kör med original Baja hjulen på din med breda bakdäck!!?? Har du möjlighet så försök att få testa några buggy hjul som håller samma storlek runt om så blir bilen mycket bättre ochså.. Slutligen så handlar det mycket om att lära känna bilen och dess uppträdande, det går inte att köra en FG så som man kan köra tex MCD ellerLosi som har mittdiff och längre hjulbas men lär du dig hantera bilen på bana så går det att åka riktigt fort med dom faktiskt..
Du nämde frihjul fram, jag är sugen på att testa det på min bil under sommaren så håll koll på min projekttråd framöver..

Mvh
Traxxas E-Maxx
Team Losi LST2
Team Magig G4
Turnigy Trailblacer BL 1/6
Associated SC10 4x4 Mamba pro
mm mm

BeetleFun
Posts: 24
Joined: 04 Jul 2012, 19:27

Re: Offroad Beetle hjälp

Post by BeetleFun » 06 Jul 2012, 10:39

Sjusterade redan lite på hjulinställningarna. Beetlen har ju väldigt mycket negativ camber som orginal utförande. Körde i början mera på sandplan, med 80mm breda orginaldäck, och där fungerade det helt bra. Då jag tog bilen på asfalt så börjde framför allt bakhjulen att slitas vid inre kanterna. Ökade lite på camberinställningarna när jag skruvade slicks under bilen då den verkligen såg ut att "gå på kant" med dessa hjul. Grepp har den ganska bra av bara underlaget är helt rent, lite sand och beetlen spinner runt med det samma. Nu har jag ju då 63mm slicks fram och 80mm bak. Negativt är ju förstås fjädringen som är designad för offroad och bottna framme då slicks har mindre diameter (145mm mot buggyhjulens 175mm) Så det har hänt att botteplattan snuddat mot marken men detta får jag väl lov att leva med.

Kommer nog att följa med Marder- projektet och plocka upp information :lol: Får se vad jag lyckas koka ihop och vad det blir av bilen till kanske nästa sommar. Då har jag redan en el del mera erfarenhet av den och förhoppnigsvis behärskar jag även köregenskaperna en hel del bättre vid detta skede.

BeetleFun
Posts: 24
Joined: 04 Jul 2012, 19:27

Re: Offroad Beetle hjälp

Post by BeetleFun » 09 Jul 2012, 17:43

Visst är det en del strul med FG 6299 tuning- röret. Flänsen var böjd rakt från paketet och fick lov att slipa denna rak. Orginal O- ringstätningen tätade inte då det inte gick att montera dämparen över tätningen, bytte till en något mindre tätningsring och nu tätar det väl. Ännu är det problem med fastsättningsbultarna som bara vill snurra löst med nya läckage som följd. Prövade att låsa dessa med blå Loctite men lyckas ej med att få stopp på oljekladdet. Det är främst bulten närmast gas- & bromsservon som envist snurrar upp sig. Anar att detta kan bero på den icke så stabila stödkonstruktionen i form av en bit ståltråd, dämparen kan röra på sig med påföljden att flänsbultarna lösgörs på kort tid. Då dämparen är monterad till flänsröret med hjälp av tre fjädrar så kommer dämparen även att ha möjlighet att röra på sig.

Har funderat på att byta till jetpro eller samba, i hopp om att någondera av dessa två skulle fungera bättre och främst av allt hålla tätt. Vilken tuning pipe rekommenderar ni? Får gärna även vara så tyst som bara möjligt.

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Offroad Beetle hjälp

Post by Lusse » 09 Jul 2012, 18:02

Om det är en standard motor så har Vicktory väldigt fina pipor, effekt mesigt sett.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Offroad Beetle hjälp

Post by J.A racing » 09 Jul 2012, 21:21

Kan bara hålla med Victory´s dämpade pipor är precis lagom ljudnivå på samt att dom ger bra med effekt.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

BeetleFun
Posts: 24
Joined: 04 Jul 2012, 19:27

Re: Offroad Beetle hjälp

Post by BeetleFun » 09 Jul 2012, 21:56

Visst är det en 260 i orginalskick. Kollar in en Victory, ryms denna under bubblans kaross utan att skära karossen i bitar så får denna ersätta nuvarande FG
Tack!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests