FG 4x4 beetle?

Specifika frågor om FG
User avatar
kick96
Posts: 18
Joined: 09 Jun 2012, 13:18
Location: Uppvidinge.

FG 4x4 beetle?

Post by kick96 » 09 Jun 2012, 16:52

Hej på er alla RC-toka. Är ny här.
Är själv intresserad av rc sedan många år till bak närmare bestäm sedan 1985. Jag har hållit på med detta till å från sen dess. Har kör 1/8 buggy innan och har provat mycket inom rc, fly, båt och helikopter
Så nu funderar jag på att börja med Large scale :sunglasses:

Men nu till frågan. Har tittat lite på denna sorts bil FG Off-Road Beetle 4WD! Så frågan är denna. Är det något att ha? Är det några problem med dessa bilar? För jag vill inte investera i något skit! ursäkta uttrycket ;) men det är ju en del pengar det handlar om. För jag vill ha något som håller och inte måste skruva med jämt å ständigt som man fick göra med 1/8 eller som jag menar med "metanålbilar" Ja, jag tror ni vet vad jag menar ;) Visst lite skruvande får man ju räkna med. Men kanske inte lika ofta som innan hoppas jag.. Så jag vill ha något som är pålitligt att köra.

Så lite tips om denna bil skulle sitta fint.. Gärna lite tips på effektljuddämpare som passar till denna bil utan att karva sönder för mycket i karossen :drive:


Image
Mvh// :rock:

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: FG 4x4 beetle?

Post by S 500 R » 09 Jun 2012, 16:57

Välkommen hit :thumbsup:

FG är ju ett gammalt beprövat märke kan man väl säga. Det är en gammal konstruktion och lite kort chassie, men finns mycket reservdelar osv.

Jag vet inte hur du har tänkt att köra mest, alltså blir det bana eller bara allmän körning?
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
kick96
Posts: 18
Joined: 09 Jun 2012, 13:18
Location: Uppvidinge.

Re: FG 4x4 beetle?

Post by kick96 » 09 Jun 2012, 17:14

Hej!
Tanken är väl att den ska gå på bana så småningom. Men först får det bli allmän körning så att jag lär mig hur bilen fungera.

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: FG 4x4 beetle?

Post by S 500 R » 09 Jun 2012, 17:30

Jag har haft en FG offroad 2wd. Men jag skulle säga att en hpi baja är ett bättre val. Dom finns dock inte som 4wd om det är det du är ute efter.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: FG 4x4 beetle?

Post by J.A racing » 09 Jun 2012, 18:22

Tjena

Jag vet inte så mycket om FG'S offroadbilar men jag har fått för mig att dom fungerar ganska bra när man fått till en bra dämparsättning. De går lite hårt och studsigt direkt ur lådan men med lite andra oljor och fjädrar så löser man det. Jag har bläddrat igenom nya FG katalogen och sett att det kommer en hel del nytt inom FG offroad, tex längre hjulbaser och en SC PICKIS och en dakar BMW X6 och lite uppdateringar på de befintliga modellerna.

Du kan kika på Rc car online vad som finns idag, men nyheterna har inte kommit ut riktigt än.

Sen finns det ju som sagt HPI Baja modellerna, som är riktigt roliga också.

Är det 2wd eller 4 ed som lockar, buggy eller monster/stadium truck?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
kick96
Posts: 18
Joined: 09 Jun 2012, 13:18
Location: Uppvidinge.

Re: FG 4x4 beetle?

Post by kick96 » 09 Jun 2012, 22:42

Det är nog mer att 4wd som drar, jag har bara kört 4wd till 99% förutom när en drivaxel har gått av :(
det blir så hiskeligt :mad: halt när man inte är van vid det ;) Så siktet lutar nog mot 4wd.

Men det jag har sett på denna är ju att diffarna är "ser ut som" plast. men det finns ju en åtgärd åt detta.

Mvh// :rock:

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: FG 4x4 beetle?

Post by J.A racing » 09 Jun 2012, 22:51

Då har man ju lite färre att välja på förutom FG Beetle 4x4, då är väl prisklass & nytt eller begagnat nästa fråga. Har du något kvar sedan tidigare eller behöver du allt, är RTR ett alternativ eller bygga själv?

Tex:
Losi 5ive T
MCD av något slag
FG 4x4 modellerna
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: FG 4x4 beetle?

Post by S 500 R » 10 Jun 2012, 11:05

Maverick finns ju med.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: FG 4x4 beetle?

Post by Dave » 10 Jun 2012, 11:38

Jag kan ju bara slå ett slag för en Nutech Thunderbolt eller liknande.....
Har en själv som funkar skitbra, och är ett billigare alternativ med en kardan istället för rem på FG´n.

Image

Image

Finns hos RC Maffian:
http://rcmaffian.se/oscommerce_st/catal ... ts_id=4381

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: FG 4x4 beetle?

Post by Bjuggen » 10 Jun 2012, 11:39

Tjena grabben och välkommen hit.. Vart bor du nånstans? Skriv gärna i din profil..
Inom 4wd skulle jag faktiskt påstå att det bara finns 2 bra fabrikat, Losi och MCD.
FGn är i grunden en konstruktion från början av -90 talet. Alldeles för stötig och hoppig. Visst, går att fixa med en massa tålamod och en låda med fjädrar och oljor..
MCD är en rejäl bil men som FGn lite stötig och hård. Samma låda som till FG åker fram här!!!!
Losin är i mina ögon det bästa (och tyvärr dyrast) alternativet. Rör sig som en HPI och driver som en MCD.
Sen finns det ju fina budget bilar med. Nutech Thunderbolt 2 funkar ju. Kanske kräver lite mer av meken men väldigt prisvärd.
Billös expertkommentator..

User avatar
Robban.z
Posts: 479
Joined: 21 Jul 2011, 21:37
Location: Norrköping/ Vikbolandet

Re: FG 4x4 beetle?

Post by Robban.z » 10 Jun 2012, 13:58

Du kan med trygghet satsa på en FG 4wd bil, har kört mycket FG genom åren och tycker det funkar kanon. Inte alls den senaste tekniken men beprövat och hållbart är det.. Remdriften fungerar helt perfekt och vad jag har läst här på forumet så finns det bara folk som hört och som tror att remmen är ett problem," jag vet" att det funkar mycket bra och håller för det mesta.. Dock finns ju inte möjligheten att montera mittdiff med denna kostruktion vilket kan vara ett minus då bilen understyr en hel del i original utförande.. Det är ju så att det finns bra o dåliga saker med alla fabrikat men min åsikt är att FG bilarna är mycket bra och prisvärda.. Att skriva om FG offroad bilar här på detta forum är nästan som att svära i kyrkan av någon anledning så ta allt gnäll och skitprat om bilarna med en nypa salt och försök bilda dig en egen uppfattning.. Är du i närheten av östergötland får du gärna testa min bil..

Lycka till med ditt val av bil..
Traxxas E-Maxx
Team Losi LST2
Team Magig G4
Turnigy Trailblacer BL 1/6
Associated SC10 4x4 Mamba pro
mm mm

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: FG 4x4 beetle?

Post by Dave » 10 Jun 2012, 15:08

Ja.....och kolla gärna Robban.z ´s byggtråd med sin FG:

viewtopic.php?f=15&t=3692

Han har lyckats få den att gå riktigt fint !
:sunglasses:

User avatar
kick96
Posts: 18
Joined: 09 Jun 2012, 13:18
Location: Uppvidinge.

Re: FG 4x4 beetle?

Post by kick96 » 10 Jun 2012, 22:49

Hej å Tack :thumbsup: Det är kul att känna sig välkommen. Jag trodde inte att 1/5-1/6 var så stort :lol2:
Ni vet när man har varit nere bland 1/8 så tyckte man att det är stort. Men visst är det stor sport, hur är det large scale här i sverige?

Jag har kollat runt lite på olika modeller och hade fastnat för en modell " Red cat Rampage " som fanns i usa men han kunde inte skicka hit Hmm. Det är samma modell som HSB Hobbex å sen finns det en på Umeå rc som är likadan som red cat. Men dom hade bara 26cc här i sverige och på andra sidan finns den med 30cc plus mycket uppdatering, här = 0.

Så nu har jag fastnat för FG men vi få se vad som dyker upp mer för något.
Men som Robban.z sade så finns det ju ingen mittdiff på fg'n men det går ju att lära sig att köra med det också och åka fort :clap: Inget är omöjligt bara träning som gäller.

Kom gärna med mera förslag både bra och dåligt. :thumbsup:

Jag kommer från smålands djupa skogar :sunglasses:

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: FG 4x4 beetle?

Post by S 500 R » 10 Jun 2012, 23:11

Du skulle ju kunna åka till en träff eller fråga någon i närheten av där du bor om du får kolla in deras bilar. Vart i Småland bor du?
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Itasha
Posts: 265
Joined: 15 May 2012, 15:18
Location: Lidköping

Re: FG 4x4 beetle?

Post by Itasha » 11 Jun 2012, 14:41

kick96 wrote: Jag har kollat runt lite på olika modeller och hade fastnat för en modell " Red cat Rampage " som fanns i usa men han kunde inte skicka hit Hmm. Det är samma modell som HSB Hobbex å sen finns det en på Umeå rc som är likadan som red cat. Men dom hade bara 26cc här i sverige och på andra sidan finns den med 30cc plus mycket uppdatering, här = 0.
Om det är Redcat Rampage MT du menar (finns många helt olika Rampage) så heter den Maverick Blackout MT i europa och flera svenska återförsäljare säljer den. Den kan även heta Himoto något, däremot HSB Hobbex är jag ganska säker på att det är någon helt annan modell.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests