Tips för nyinköpt FG 4WD Off-road Beetle

Specifika frågor om FG
Post Reply
KJF
Posts: 5
Joined: 25 May 2012, 13:44

Tips för nyinköpt FG 4WD Off-road Beetle

Post by KJF » 25 May 2012, 14:17

Tjena
Har precis beställt en FG 4WD Off-road Beetle, RTR [58040R] och tänkte jag skulle använda tiden medan jag väntar på den att förkovra mig lite och insamla lite tips och erfarenheter från dom som vet samt kanske även beställa lite reserv och tuningdelar.


I första hand vad har ni för tips för att få bilen mer hållbar, driftsäker och undvika onödigt slitage. (justera drevspel, införskaffa skyddskåpor/nät, byta platsdelar till alu eller stål mm).Undviker dock helst att spendera en förmögenhet på tuningdelar, bilinköpet gjorde ett tillräckligt djupt hål i plånboken. Vilka reservdelar kan vara bra att ha hemma?


I andra hand väghållning och "handling" som man säger på engelska, vad kan man göra för att göra den så bra som möjligt (byta däck, stätdämpare, stötdämparolja, justeringar mm.)


I tredje hand (men det kommer senare) få bilen att gå snabbare (trimpipa mm.)


Sen är ju givetvis andra tips ni kan ge en nybörjare på LS OR välkomna (har bl. a. kört 1:8 OR förut)

Så skriv på bara, allt ni kan komma på, läsa har jag både tid och lust att göra, laga trasig bil, inte lika mycket lust att göra.

Förresten behövs det någon inkörning av motor eller så?

Tack på förhand för all bra och ingående svar jag kommer att få......

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Tips för nyinköpt FG 4WD Off-road Beetle

Post by S 500 R » 25 May 2012, 14:29

Välkommen hit och hoppas du kommer få grymt kul med din bil.

Jag skulle rekomendera ett alu motorfäste till FG. För motorn har en viss förmåga att flytta på sig när du kör med orginal plast.

Motorn ska du köra in. Låt den puttra på tomgång i ca 15 min... sen kan du börja köra lite lätt.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Tips för nyinköpt FG 4WD Off-road Beetle

Post by Smurfen » 25 May 2012, 18:09

Hej hej. Har själv en FG marder 2wd och är grymt nöjd med kvaliteten.
Har inte bytt speciellt mycket på den.

Det som man bör montera direkt är drevskydd och skydd runt motorn och dragstarten.
Käkade svänghjul innan jag monterade det och nu har den bara gått och gått och gått.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests