Motor till FG Monster

Specifika frågor om FG
User avatar
Robban
Posts: 4403
Joined: 09 Jun 2010, 16:12
Phone Number: 0732300322
Location: Hallsberg

Re: Motor till FG Monster

Post by Robban » 21 Feb 2012, 10:41

Vilken förgasare är du du har? Antar att det är en WT-813 eller WT-990?

Om det nu skulle vara en 23 cc du har på så tror jag det blir lite mkt gasare kontra cylindervolym.

Skulle du vilja ha trimmat så har jag en 30.5 fyrlbultad motor som jag portat själv, den kan du få köpa eventuellt.

Sponsor

Sponsor
 

Monster Beetle
Posts: 98
Joined: 11 Jan 2011, 09:33
Phone Number: 0732131966

Re: Motor till FG Monster

Post by Monster Beetle » 21 Feb 2012, 12:55

jag har inte bytt vev. så det sitter nog orginal vev i nu , jag ska mäta slaglängden och se vad blir för mått. jag har tagit reda på att det satt en 26cc motor på den som orginal, jag har monterat bort 26cc cylindern när jag monterade på 30.5cc cylinder , kan den ha samma mått som 30.5cc i slaglängd så borde vevstaken stämma med slaglängd och så eller har jag fel. när jag mätte cylindern på 26cc så mätte jag 51mm från där kolven vänder och till cylinder foten!! annars får jag försöka ta i sär motorn i morgon och pröva å mäta igen!! Mvh Tommy

Monster Beetle
Posts: 98
Joined: 11 Jan 2011, 09:33
Phone Number: 0732131966

Re: Motor till FG Monster

Post by Monster Beetle » 21 Feb 2012, 13:01

Robban wrote:Vilken förgasare är du du har? Antar att det är en WT-813 eller WT-990?

Om det nu skulle vara en 23 cc du har på så tror jag det blir lite mkt gasare kontra cylindervolym.

Skulle du vilja ha trimmat så har jag en 30.5 fyrlbultad motor som jag portat själv, den kan du få köpa eventuellt.
hejsan :) !! jag har WT 813 förgasare!! på min motor har jag bara tvåbultat !! men annars hade det varit intressant!!

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor till FG Monster

Post by Dave » 21 Feb 2012, 13:04

Monster Beetle wrote:jag har inte bytt vev. så det sitter nog orginal vev i nu , jag ska mäta slaglängden och se vad blir för mått. jag har tagit reda på att det satt en 26cc motor på den som orginal, jag har monterat bort 26cc cylindern när jag monterade på 30.5cc cylinder , kan den ha samma mått som 30.5cc i slaglängd så borde vevstaken stämma med slaglängd och så eller har jag fel. när jag mätte cylindern på 26cc så mätte jag 51mm från där kolven vänder och till cylinder foten!! annars får jag försöka ta i sär motorn i morgon och pröva å mäta igen!! Mvh Tommy
Där kan problemet vara......
Du kan ha köpt ett 30,5cc kit men detta är gjort för att kolven ska röra sig 30mm i cylinderloppet.
Originalveven ger bara 28mm slaglängd och då fattas det 1mm i toppen och 1mm i botten, vilket betyder att du knappt får nån kompression alls.....

Enklast är att du sticker ner stickan på skjutmåttet för hålmätning genom tändstiftshålet, mäter måttet när kolven är längst ner.....och sen mäter du likadant med kolven i sitt högsta läge.
Skillnaden mellan dessa två mått är slaglängden.

Monster Beetle
Posts: 98
Joined: 11 Jan 2011, 09:33
Phone Number: 0732131966

Re: Motor till FG Monster

Post by Monster Beetle » 21 Feb 2012, 13:20

Dave wrote:Som Robban säger.....för att få 30,5cc måste det sitta en 36mm cylinder och en +2 vev (30mm slaglängd) på motorn.....
Har du bara bytt cylindern och monterat en 36mm cylinder som dessutom körs med 28mm vev är det inte alls konstigt att den inte vill gå....

Ta ett skjutmått och mät slaglängden i tändstiftshålet......28mm eller 30mm ?
Hejsan slaglängden fick jag till 28mm :( , så jag får nog byta vevstake!! vet inte hur man gör ,har aldrig gjort det förut!! är det nån som har en bra länk till där man byter vevstake!! får ringa Rc Maffian och beställa vevstake till Chung Yang motor eller har nån en sån skräpandes hemma så är jag intreserad av en vevstake med 30mm slaglängd!!

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor till FG Monster

Post by Dave » 21 Feb 2012, 13:45

Monster Beetle wrote:
Dave wrote:Som Robban säger.....för att få 30,5cc måste det sitta en 36mm cylinder och en +2 vev (30mm slaglängd) på motorn.....
Har du bara bytt cylindern och monterat en 36mm cylinder som dessutom körs med 28mm vev är det inte alls konstigt att den inte vill gå....

Ta ett skjutmått och mät slaglängden i tändstiftshålet......28mm eller 30mm ?
Hejsan slaglängden fick jag till 28mm :( , så jag får nog byta vevstake!! vet inte hur man gör ,har aldrig gjort det förut!! är det nån som har en bra länk till där man byter vevstake!! får ringa Rc Maffian och beställa vevstake till Chung Yang motor eller har nån en sån skräpandes hemma så är jag intreserad av en vevstake med 30mm slaglängd!!
Ok....
Då måste du vara säker på att det verkligen är ett 30,5cc kit du har......kolvens diameter ska då vara 36mm
För att sen se vilken slaglängd den är gjord för är en helt annan sak.....
Innan du river isär den, behöver du veta att "Squishen" alltså måttet från kolvens översida till cylinderloppets topp är rätt....
Enklast mäter man detta genom att trä ner en bit mjukt lödtenn i tändstiftshålet och vrida runt motorn med handen.....kolven kommer då att platta till lödtennet, som man sedan mäter med skjutmått.

OM cylindern du har verkligen är för 30,5cc slagvolym borde du nu ha en squish på runt 1,5mm.....
Då vet du att en +2 vev med 30mm slag inte kommer att göra att kolven går för nära toppen invändigt, och att du då bör ha runt 0,5mm istället....

Om du har en squish idag på mindre än 1,0mm , är cylindern du har 29cc (28,5cc) istället för 30,5cc.....

Monster Beetle
Posts: 98
Joined: 11 Jan 2011, 09:33
Phone Number: 0732131966

Re: Motor till FG Monster

Post by Monster Beetle » 21 Feb 2012, 23:43

Tack för tipset :thumbsup: !! jag ska testa med det mjuka lödtennet i morgon! och så ska försöka ta bort cylindern från motorn och mäta kolven!! Mvh Tommy

User avatar
Malte
Posts: 2242
Joined: 02 Sep 2010, 22:20

Re: Motor till FG Monster

Post by Malte » 22 Feb 2012, 00:36

[[/quote]
Hejsan slaglängden fick jag till 28mm :( , så jag får nog byta vevstake!! vet inte hur man gör ,har aldrig gjort det förut!! är det nån som har en bra länk till där man byter vevstake!! får ringa Rc Maffian och beställa vevstake till Chung Yang motor eller har nån en sån skräpandes hemma så är jag intreserad av en vevstake med 30mm slaglängd!![/quote]

Hej, normalt sätt så byter man inte vevstake utan skaffar en ny komplett 30mm vev, för att balanseringen är inte helt lätt att fixa.

Länk till 30mm vev med stake:

Image

http://www.swedrc.se/product_info.php?c ... cts_id=155

Hittade inget på maffian, men ring och hör med dom.

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: Motor till FG Monster

Post by waqr » 22 Feb 2012, 07:17

Finns även här:

http://www.largescaleracing.se/product_ ... cts_id=626

Ring gärna Jimmy på largescaleracing. Han har grym service och kan det mesta kring dessa motorer :thumbsup:
Letar Baja 5B

Monster Beetle
Posts: 98
Joined: 11 Jan 2011, 09:33
Phone Number: 0732131966

Re: Motor till FG Monster

Post by Monster Beetle » 22 Feb 2012, 12:55

Hej forumet !! det är 30.5cc kolv och cylinder som jag har. och slagländgen är 28 mm , ska beställa kitet med 30mm slaglängd som jag fick länkar till !! tack för alla fina tips som jag har fått av er på forumet, ni är verkligen duktiga å snälla som hjälper mig som inte har hållt på så länge med miniracing!!! Mvh Tommy :worship:

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Motor till FG Monster

Post by S 500 R » 22 Feb 2012, 13:06

Nu kommer du få bra mycket mer ös i din motor.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor till FG Monster

Post by Dave » 22 Feb 2012, 14:24

Monster Beetle wrote:Hej forumet !! det är 30.5cc kolv och cylinder som jag har. och slagländgen är 28 mm , ska beställa kitet med 30mm slaglängd som jag fick länkar till !! tack för alla fina tips som jag har fått av er på forumet, ni är verkligen duktiga å snälla som hjälper mig som inte har hållt på så länge med miniracing!!! Mvh Tommy :worship:
:thumbsup:
Trodde faktiskt inte ens det gick att få igång den med 2mm kortare slag, men som sagt, nu lär det hända grejjer med en ny vev !

Hur mycket har motorn gått med 28mm vev ?
Om den gått många liter, kan det ha blivit en kant i cylindern där kolven har vänt, och med längre slaglängd passerar ju kolven denna nivå med 1mm sen....
Brukar synas och kännas med fingertoppen om man kollar noga.....

:rock2:

User avatar
Diesel
Posts: 459
Joined: 13 Aug 2010, 17:11
Location: Sölvesborg
Contact:

Re: Motor till FG Monster

Post by Diesel » 22 Feb 2012, 20:11

Hej på er alla.

Tommy har köpt av oss en 29cc cylinderkit till sin 23cc motor.
Det är en cylinder med 36mm borrning som är till en standard 28mm vev.
han kan inte använda en +2 vev då kolven nockar toppen i cylindern.

Hoppas detta är till lite hjälp.

Det jag tror att största problemet är just det som har skrivits tidigare här.
Aluminiumfälgar !! Det är snyggt, med fruktansvärt tunga.
Det ger en enorm gyrovekan som är väldigt dåligt vid körning , och det suger malle ur motorn att få dessa hjul att komma upp i varv.
Vi har en kund här som har köpt Robbans aluminiumfälgar till FG buggy som Robban har haft dom på sin smartech om jag inte minns helt fel.
Bilen gick som ett skott , för att sedan bete sig med alufälgar som en slö tråkig slutkörd bil med en dålig 23cc motor.
Fälgarna hamnade på hyllan efter första vändan.

Detta är vad jag har för erfarenhet om tunga hjul.

Tänk dig sedan när dessa hjul kommer upp i fart och börjar vobbla som monster hjul gör.
Hjul lagret kommer att ta slut onödigt fort .

// Packo
RC Maffian och ordinarie jobb 7-16
http://www.xn--grsrajsarna-m8a.se/

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Motor till FG Monster

Post by Dave » 22 Feb 2012, 21:28

Diesel wrote:Hej på er alla.

Tommy har köpt av oss en 29cc cylinderkit till sin 23cc motor.
Det är en cylinder med 36mm borrning som är till en standard 28mm vev.
han kan inte använda en +2 vev då kolven nockar toppen i cylindern.

Hoppas detta är till lite hjälp.

Det jag tror att största problemet är just det som har skrivits tidigare här.
Aluminiumfälgar !! Det är snyggt, med fruktansvärt tunga.
Det ger en enorm gyrovekan som är väldigt dåligt vid körning , och det suger malle ur motorn att få dessa hjul att komma upp i varv.
Vi har en kund här som har köpt Robbans aluminiumfälgar till FG buggy som Robban har haft dom på sin smartech om jag inte minns helt fel.
Bilen gick som ett skott , för att sedan bete sig med alufälgar som en slö tråkig slutkörd bil med en dålig 23cc motor.
Fälgarna hamnade på hyllan efter första vändan.

Detta är vad jag har för erfarenhet om tunga hjul.

Tänk dig sedan när dessa hjul kommer upp i fart och börjar vobbla som monster hjul gör.
Hjul lagret kommer att ta slut onödigt fort .

// Packo
Bra att vi fick det utrett tillslut då !
:thumbsup:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests