startar ej

Specifika frågor om FG
Luzion
Posts: 16
Joined: 30 Jul 2011, 03:00
Location: Malmö

Re: startar ej

Post by Luzion » 08 Aug 2011, 18:03

Hmm vad felet var kan jag inte svara på, drag kåpan bytte jag så att dragstarten står uppåt, bytte stift, drog några gånger utan stift, höll i tummen i "stifthålet" drog 2-3 gånger kom ut en massa, pillade ett halv varv på låg fart, drog 5 gånger med choke, sen utan choke drog 1 gång och fick bilen och starta, stängde motorn drog 1 gång den starta igen, testade ett par gånger för och se om bilen går och starta så det var inte slumpmässigt, den startade varje gång efter varje drag :)


just nu behövs det och justera, den går på full gas så fort bilen startar vet ej varför, med tanke på vädret(regn) så får det vänta..

om någon ska till Skurup under helgen så är jag på :)


mvh
FG Beetle Monster Pro, OBR race portad 30.5cc + Jetpro pipa

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: startar ej

Post by Dave » 08 Aug 2011, 18:21

Om den startar och rusar direkt, har du nåt seriöst fel på förgasaren eller justeringen på gasspjället......
Stänger gasspjället som det ska ?
Alternativet är ju tjuvluft annars......låter väldigt märkligt......

:hmm:

Luzion
Posts: 16
Joined: 30 Jul 2011, 03:00
Location: Malmö

Re: startar ej

Post by Luzion » 09 Aug 2011, 18:19

var hittar jag gasspjället ? osv.. hade varit nice me en bild, som sagt har ingen erfarenhet av fg / bensinmotorer

mvh
FG Beetle Monster Pro, OBR race portad 30.5cc + Jetpro pipa

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: startar ej

Post by S 500 R » 09 Aug 2011, 18:34

Om du gasar är det den armen på fuggen som rörsig som är spjällaxeln!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: startar ej

Post by Dave » 09 Aug 2011, 18:34

Din förgasare har antagligen två "lock" (spjäll) inne i kanalen som går rakt igenom.
Mellan dessa spjäll finns små små hål där bränslet blandas i luften som passerar in i cylindern.
Det första spjället, närmast luftfiltret, är choken. Stänger du detta spjäll får motorn betydligt mindre luft, och suger således i sig betydligt mer soppa än normalt. Det är därför man använder choke för att starta en motor. För att tvinga den att suga i sig mer soppa.
Det andra spjället är gasspjället, och detta reglerar varvtalet på motorn när den gått igång.
När det är stängt, ska du ha tomgång, och när det står helt öppet är det fullgas.

Om motorn rusar upp direkt när motorn startar, borde det vara nåt fel på hur gasspjället fungerar. Kolla om det rör sig när du gasar med servot, se om det stänger som det ska när du släpper gasen på radion.

På sidan av förgasaren har du 3st justerskruvar. En märkt "L" och en "H" samt en lite större som sitter för sig själv där man ställer in tomgången.

Innan man fått känslan för hur man ska justera kan man få hålla på en stund, men man ska justera i SMÅ (!) steg hela tiden.
Man räknar ett varv på L och H skruvarna som "60 minuter" på en klocka.
Ett halvt varv är 30min osv....

Om det inte är en total specialförgasare är en grundinställning att öppna både L och H 1 varv + 15-20 minuter.
Tomgångsskruven ska precis nudda armen till gasspjället och egentligen bara ta över stödet från att den går emot chassit inne i förgasaren.

Härifrån är det individuellt hur en motor ska justeras. Beror på cm³, pipa och oljeblandningen.....
Last edited by Dave on 09 Aug 2011, 18:35, edited 1 time in total.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: startar ej

Post by Dave » 09 Aug 2011, 18:35

S 500 R wrote:Om du gasar är det den armen på fuggen som rörsig som är spjällaxeln!
Så kunde man ju sagt..... :lol2:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: startar ej

Post by Dave » 09 Aug 2011, 18:39

Ville minnas att vi en gång för länge sedan började prata om detta med bilder lite.....en bit ner på sidan finns en bild !

viewtopic.php?f=25&t=1904&start=0

User avatar
Boonzie
Posts: 415
Joined: 21 Jun 2011, 20:41
Location: Upplands väsby, stockholm

Re: startar ej

Post by Boonzie » 09 Aug 2011, 18:41

Du är som en levande version av wikipedia :D

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: startar ej

Post by S 500 R » 09 Aug 2011, 18:42

Carbon-Dave wrote:
S 500 R wrote:Om du gasar är det den armen på fuggen som rörsig som är spjällaxeln!
Så kunde man ju sagt..... :lol2:
Hahahahaha, jo! Men nu finns den enkla och utförliga version efter varandra!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: startar ej

Post by Dave » 09 Aug 2011, 18:44

Boonzie wrote:Du är som en levande version av wikipedia :D
Se det som en varningsklocka.....ni kommer att bli likadana !
:lol2:

Luzion
Posts: 16
Joined: 30 Jul 2011, 03:00
Location: Malmö

Re: startar ej

Post by Luzion » 09 Aug 2011, 23:30

tack carbon dave mkt fakta och ni andra, hehe bilen går inte på fullgas bara något jag trodde, blev rädd pga ljudet låter som in i helvete högt :) :rock2: testade med radio tryckte på fullgas fyfan fick gåshud :).. bilen går inte fullgas bara något jag trodde från början eftersom jag har ingen erfarenhet med fg/bensin motorer, tror det behövs bara justeras, ska kolla in allt imorgon kommer nog väcka grannarna om jag gör det nu :)


mvh
FG Beetle Monster Pro, OBR race portad 30.5cc + Jetpro pipa

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: startar ej

Post by Lusse » 10 Aug 2011, 00:13

Carbon-Dave wrote:Din förgasare har antagligen två "lock" (spjäll) inne i kanalen som går rakt igenom.
Mellan dessa spjäll finns små små hål där bränslet blandas i luften som passerar in i cylindern.
Det första spjället, närmast luftfiltret, är choken. Stänger du detta spjäll får motorn betydligt mindre luft, och suger således i sig betydligt mer soppa än normalt. Det är därför man använder choke för att starta en motor. För att tvinga den att suga i sig mer soppa.
Det andra spjället är gasspjället, och detta reglerar varvtalet på motorn när den gått igång.
När det är stängt, ska du ha tomgång, och när det står helt öppet är det fullgas.

Om motorn rusar upp direkt när motorn startar, borde det vara nåt fel på hur gasspjället fungerar. Kolla om det rör sig när du gasar med servot, se om det stänger som det ska när du släpper gasen på radion.

På sidan av förgasaren har du 3st justerskruvar. En märkt "L" och en "H" samt en lite större som sitter för sig själv där man ställer in tomgången.

Innan man fått känslan för hur man ska justera kan man få hålla på en stund, men man ska justera i SMÅ (!) steg hela tiden.
Man räknar ett varv på L och H skruvarna som "60 minuter" på en klocka.
Ett halvt varv är 30min osv....

Om det inte är en total specialförgasare är en grundinställning att öppna både L och H 1 varv + 15-20 minuter.
Tomgångsskruven ska precis nudda armen till gasspjället och egentligen bara ta över stödet från att den går emot chassit inne i förgasaren.

Härifrån är det individuellt hur en motor ska justeras. Beror på cm³, pipa och oljeblandningen.....
Är du från Norge????? :cheesy: :cheesy: :cheesy:
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests