Drevskydd ger värmeproblem ?

Specifika frågor om FG
Post Reply
Götesson
Posts: 141
Joined: 12 Sep 2010, 22:50
Phone Number: 0709998877
Location: Nybro

Drevskydd ger värmeproblem ?

Post by Götesson » 01 Nov 2010, 06:42

Fundera på att tillverka ett drevskydd i alu/metall som sluter tätt runt dreven som sitter drevplattan.Men läste på något annat forum om att det är problem med för hög värmeutveckling om man bygger in dreven.Skulle tydligen även gälla Hpi som redan är inbyggt.

Någon som kan bekräfta dessa uppgifter....Är det problem med för hög värme när dreven är inbyggda ?

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: Drevskydd ger värmeproblem ?

Post by waqr » 01 Nov 2010, 07:15

Jag hade aldrig några problem med detta på min FG. Körde med detta drevskydd:

http://www.rc-car-online-shop.de/cgi-bi ... protection
Letar Baja 5B

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Drevskydd ger värmeproblem ?

Post by S 500 R » 01 Nov 2010, 07:20

Jag körde med det så länge jag körde med plastdrev... men eftersom dom bara går sönder bytte jag till Elcons hellical drev i stål och alu sen behövde jag inget skydd alls.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Drevskydd ger värmeproblem ?

Post by Lusse » 01 Nov 2010, 08:43

Jag tror nog att du kan bygga ett alu skydd. Men du kanske skall ha några ventilations hål som du skyddar med nått slags damm skydd.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Götesson
Posts: 141
Joined: 12 Sep 2010, 22:50
Phone Number: 0709998877
Location: Nybro

Re: Drevskydd ger värmeproblem ?

Post by Götesson » 01 Nov 2010, 09:35

Har ett sådant i plast liggandes.Å det är ju inte heltäckande runt om så det blir nog inga problem med värme med det.Men problemet är ju att det inte sluter tätt,så det kommer ju in småsten ändå.
Jag skulle vilja ha ett som på Hpi´n typ.För det är väll helt täckande vad jag förstått.

Jag har ståldrev runt om,så det kanske inte blir något problem men känns ju bättre att ha det skyddat.

Götesson
Posts: 141
Joined: 12 Sep 2010, 22:50
Phone Number: 0709998877
Location: Nybro

Re: Drevskydd ger värmeproblem ?

Post by Götesson » 01 Nov 2010, 09:39

Lusse wrote:Jag tror nog att du kan bygga ett alu skydd. Men du kanske skall ha några ventilations hål som du skyddar med nått slags damm skydd.
Det är det som är problemet om man måste ha ventilationshål.Skulle det komma in en sten,så har den väldigt svårt att komma ut sen om man gör på det viset.
Därför skulle jag vilja ha ett heltäckande skydd.Eller kan det lika gärna vara utan skydd,känns det som.Men som jag nämnde innan..är det problem med värmen om det är helt täkt.

Ni Hpi ägare..har ni problem med värmen ?
Last edited by Götesson on 01 Nov 2010, 11:23, edited 1 time in total.

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Drevskydd ger värmeproblem ?

Post by Lusse » 01 Nov 2010, 09:46

Götesson wrote:
Lusse wrote:Jag tror nog att du kan bygga ett alu skydd. Men du kanske skall ha några ventilations hål som du skyddar med nått slags damm skydd.
Det är det som är problemet om man måste ha ventilationshål.Skulle det komma in en sten,så har den väldigt svårt att komma ut sen om man gör på det viset.
Därför skulle jag vilja ha ett heltäckande skydd.Eller kan det lika gärna vara känns det som.Men som jag nämnde innan..är det problem med värmen om det är helt täkt.

Ni Hpi ägare..har ni problem med värmen ?
Men om du har damm skydd så kommer det inte in sten..
Jag tror att det är ett vanligt problem på HPI bilarna , för stora drevet går titt som tätt för dom flesta.(inte alla.men nästan.)
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Götesson
Posts: 141
Joined: 12 Sep 2010, 22:50
Phone Number: 0709998877
Location: Nybro

Re: Drevskydd ger värmeproblem ?

Post by Götesson » 01 Nov 2010, 11:21

Lusse wrote:
Götesson wrote:
Lusse wrote:Jag tror nog att du kan bygga ett alu skydd. Men du kanske skall ha några ventilations hål som du skyddar med nått slags damm skydd.
Det är det som är problemet om man måste ha ventilationshål.Skulle det komma in en sten,så har den väldigt svårt att komma ut sen om man gör på det viset.
Därför skulle jag vilja ha ett heltäckande skydd.Eller kan det lika gärna vara känns det som.Men som jag nämnde innan..är det problem med värmen om det är helt täkt.

Ni Hpi ägare..har ni problem med värmen ?
Men om du har damm skydd så kommer det inte in sten..
Jag tror att det är ett vanligt problem på HPI bilarna , för stora drevet går titt som tätt för dom flesta.(inte alla.men nästan.)
Men då är dessa i plast eller ? Kanske funka bra om det är ståldrev ,att ha det inbyggt.

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Drevskydd ger värmeproblem ?

Post by Lusse » 01 Nov 2010, 20:43

Jo dom flesta kör med plast..Förstår inte varför....Har skälv kör i två år med stål drev utan problem.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests