Varför går den på tvären med en gång ?
Re: Varför går den på tvären med en gång ?
Allt detta ni beskriver är alla redan gjort på bilen.Nästan så man kan tror att ni ägt min bil.
Var nere i ett gammalt grustag i går och körde en sväng.Bilen går riktigt fint på ojämt underlag (För att vara en FG bil).Nästan flyter fram.Hoppade även lite med den , och den landar riktigt mjukt och fint, för att vart en meter upp i luften.
Men det här med att den går på tvären blir jag inte klok på... så när jag kom hem igår så beställdes en ställbar diff,i ren frustration.
Läste någon här som hade en sådan och var nöjd.Körde med 50.000 diffolja i den,är det att rekomendera som olja i en ställbar diff ?
I slutet så hördes även ett litet oljud från bilen.Stannade och kollade runt den.Under bilen hade 2st skruvar lossnat till motorfästerna.Trots nya alufästen och loctitade skruvar Kör med ståldrev i hela drivningen men det verkar funka fint ialf.
Var nere i ett gammalt grustag i går och körde en sväng.Bilen går riktigt fint på ojämt underlag (För att vara en FG bil).Nästan flyter fram.Hoppade även lite med den , och den landar riktigt mjukt och fint, för att vart en meter upp i luften.
Men det här med att den går på tvären blir jag inte klok på... så när jag kom hem igår så beställdes en ställbar diff,i ren frustration.
Läste någon här som hade en sådan och var nöjd.Körde med 50.000 diffolja i den,är det att rekomendera som olja i en ställbar diff ?
I slutet så hördes även ett litet oljud från bilen.Stannade och kollade runt den.Under bilen hade 2st skruvar lossnat till motorfästerna.Trots nya alufästen och loctitade skruvar Kör med ståldrev i hela drivningen men det verkar funka fint ialf.
Re: Varför går den på tvären med en gång ?
Att skruvarna skruvar upp sig kan ju hända ändå! Gäller bara att hålla lite koll!
FG är ju väldigt kort i chassiet... så är det ju. Körde ju MB länge med och kör nu 5T och det är ju sådan sjuk skillnad.
FG är ju väldigt kort i chassiet... så är det ju. Körde ju MB länge med och kör nu 5T och det är ju sådan sjuk skillnad.
Re: Varför går den på tvären med en gång ?
Ska se om jag inte kan komma på någon lösning till detta.En liten grej som är lite frustrerande är när man justera in piondrevet mot diffdrevet,är ju att det inte är lätt att få dessa rakt mot varrandra.Elcons lösning är ju kanon,men då åker man på att byta en hel del till.Bara för att få dit deras saker.S 500 R wrote:Att skruvarna skruvar upp sig kan ju hända ändå! Gäller bara att hålla lite koll!
FG är ju väldigt kort i chassiet... så är det ju. Körde ju MB länge med och kör nu 5T och det är ju sådan sjuk skillnad.
Kanske skulle skaffa längre chassiplatta. http://www.largescaleforums.com/showthread.php?t=3414 Denna killen har ju byggt en extrem MB.Men har inte lyckats att hitta var han fick tag i chassiplattan som förlänger 5cm.
Re: Varför går den på tvären med en gång ?
Jo, den MB:n är grym! Tror han har gjort chassieplattan själv
Ska bli intressant att se vad du tycker om den ställbara diffen. Kör själv denna diff med väldigt tjock olja (knappt så den kom ut tuben) samt med ca 70 % påställd diff. Jag tycker den kombon är perfekt. Kan i stort sett ge full gas på en grusplan utan att styra emot speciellt mycket.
Ett tips angående den ställbara diffen är att ersätta e-clipset med en ordentlig låsring direkt då du annars riskerar att e-clipset lossnar om du ställer på diffen för hårt.
Ska bli intressant att se vad du tycker om den ställbara diffen. Kör själv denna diff med väldigt tjock olja (knappt så den kom ut tuben) samt med ca 70 % påställd diff. Jag tycker den kombon är perfekt. Kan i stort sett ge full gas på en grusplan utan att styra emot speciellt mycket.
Ett tips angående den ställbara diffen är att ersätta e-clipset med en ordentlig låsring direkt då du annars riskerar att e-clipset lossnar om du ställer på diffen för hårt.
Letar Baja 5B
Re: Varför går den på tvären med en gång ?
Jag körde med Elcons diff... den funkade bättre än den vanliga låsbara diffen tyckte jag! Billen bettede sig bättre med den!
Re: Varför går den på tvären med en gång ?
Det kan ju inte vara helt omöjligt att göra en sådan platta själv, om det nu inte går att få tag på.Har några jag känner som skulle kunna tillverka en sådan platta.waqr wrote:Jo, den MB:n är grym! Tror han har gjort chassieplattan själv
Ska bli intressant att se vad du tycker om den ställbara diffen. Kör själv denna diff med väldigt tjock olja (knappt så den kom ut tuben) samt med ca 70 % påställd diff. Jag tycker den kombon är perfekt. Kan i stort sett ge full gas på en grusplan utan att styra emot speciellt mycket.
Ett tips angående den ställbara diffen är att ersätta e-clipset med en ordentlig låsring direkt då du annars riskerar att e-clipset lossnar om du ställer på diffen för hårt.
Du kommer inte ihåg vilken visk.på oljan du slog i diffen ? Min bil går inte att få till att gå rakt på några underlag.Lilla minsta man ger på, så snurrar den.
Tack för tippset om låsringen.
Re: Varför går den på tvären med en gång ?
Letar Baja 5B
Re: Varför går den på tvären med en gång ?
Började riva ner bakänden på bilen idag.
Det visade sig att de fyllt diffen med fett i stället för olja.Där är nog förklaringen, till varför den beter sig som den gör.
Ja,ja..Nu är den ställbara diffen på väg ,vilket fall som helst.Blev även lite mer aludelar i baken till den,samt nya difflager,diffolja bla,så man får en stadig drivlina.
När jag ändå har diffen uppe i samtalsämnet så kan jag ju passa på att fråga er som vet,hur mycket olja jag skall fylla upp den nya diffen med.
Skall det vara så mycket man bara lyckas få i den, eller skall man fylla upp den till en viss nivå ?
Det visade sig att de fyllt diffen med fett i stället för olja.Där är nog förklaringen, till varför den beter sig som den gör.
Ja,ja..Nu är den ställbara diffen på väg ,vilket fall som helst.Blev även lite mer aludelar i baken till den,samt nya difflager,diffolja bla,så man får en stadig drivlina.
När jag ändå har diffen uppe i samtalsämnet så kan jag ju passa på att fråga er som vet,hur mycket olja jag skall fylla upp den nya diffen med.
Skall det vara så mycket man bara lyckas få i den, eller skall man fylla upp den till en viss nivå ?
Re: Varför går den på tvären med en gång ?
Du menade stoppring va? En sådan ring man låser med en liten insex.
Plockade du bort E-clippset helt och hållet, eller satte du bara stoppringen ovanför E-clippset som extra stöd för clippset?
Slipade du ner något plan som låsskruven låg an i mot ?
Sen undrar jag om det räcker att fylla upp till hålet om man ställer diffen upp som på bilden.Eller behövs det mer i ?
Plockade du bort E-clippset helt och hållet, eller satte du bara stoppringen ovanför E-clippset som extra stöd för clippset?
Slipade du ner något plan som låsskruven låg an i mot ?
Sen undrar jag om det räcker att fylla upp till hålet om man ställer diffen upp som på bilden.Eller behövs det mer i ?
- Attachments
-
- Diff
- PICT0013.JPG (73.94 KiB) Viewed 3222 times
-
- Stoppring
- fk0262c.jpg (13.51 KiB) Viewed 3222 times
Re: Varför går den på tvären med en gång ?
Förresten Waqr...Hittade en bild på din diff.Lite svårt att se hur stoppringen sitter ? Ser ju nästan ut som om den konar ut lite också.Men något E-clipps ser jag inte.
- Attachments
-
- 5mbjgj.jpg (156.81 KiB) Viewed 3220 times
Re: Varför går den på tvären med en gång ?
Jo, clipset sitter där nånstans Jag slipade dock ingenting utan monterade låsringen direkt. Jag kan inte säga om jag fyllde exakt upp till det hålet eller inte. Jag vet bara att jag fyllde så att diffhuset var ca 85% fullt (vilket borde bli ungefär till det där hålet)
Hur går det förresten, har du fått ihop den?
Hur går det förresten, har du fått ihop den?
Letar Baja 5B
Re: Varför går den på tvären med en gång ?
Håller på med en del special till bilen.
Satte upp hela motorpaketet med alu fästerna monterade på motorn,på en planskiva.Då jag tyckte att drevaxlen såg en aning sne ut monterat på bilen.
Detta resulterade i att jag måste justera upp hålen i fästerna som håller motorn.Då det inte räcker till att justera tillräckligt, och för att sedan detta inte skall kunna röra på sig så skall jag stifta fästerna.
Hade även tänkt att göra en justerbar platta för att kunna justera diffdrevspelet lite smidigt.Inte bara fram å tillbaka utan även i sidled.Då man inte har någon koll alls igentligen hur snett motorn sitter.
När jag fått allt injusterat så stiftar jag även motorfästerna i plattan.Skall även borra och gänga upp motorfästerna till M5.
Gjorde lite nya axlar till hubbarna bak samt till alla bärarmar på jobbet idag.
Lite sugen på att sätta dit HPI bärarmar samt dämpare också.Men hittar inget beg. just nu så det får väll vänta.
Tyckte dock att bilen gick riktigt bra på det dåliga underlag jag körde på sist.Inge skuttande å hoppande.Flöt på bra över sten och hål mm.Dock mycket på tvären,men det är förhoppningsvis fixat snart.
Verkar nästan vara den sista här som vill ha/köra FG.Det är bara en massa prat om Hpi överallt.
Våga vägra HPI
Satte upp hela motorpaketet med alu fästerna monterade på motorn,på en planskiva.Då jag tyckte att drevaxlen såg en aning sne ut monterat på bilen.
Detta resulterade i att jag måste justera upp hålen i fästerna som håller motorn.Då det inte räcker till att justera tillräckligt, och för att sedan detta inte skall kunna röra på sig så skall jag stifta fästerna.
Hade även tänkt att göra en justerbar platta för att kunna justera diffdrevspelet lite smidigt.Inte bara fram å tillbaka utan även i sidled.Då man inte har någon koll alls igentligen hur snett motorn sitter.
När jag fått allt injusterat så stiftar jag även motorfästerna i plattan.Skall även borra och gänga upp motorfästerna till M5.
Gjorde lite nya axlar till hubbarna bak samt till alla bärarmar på jobbet idag.
Lite sugen på att sätta dit HPI bärarmar samt dämpare också.Men hittar inget beg. just nu så det får väll vänta.
Tyckte dock att bilen gick riktigt bra på det dåliga underlag jag körde på sist.Inge skuttande å hoppande.Flöt på bra över sten och hål mm.Dock mycket på tvären,men det är förhoppningsvis fixat snart.
Verkar nästan vara den sista här som vill ha/köra FG.Det är bara en massa prat om Hpi överallt.
Våga vägra HPI
Re: Varför går den på tvären med en gång ?
Nej, för f*n. Jag kör ju FG Tycker också dom är riktigt roliga och väldigt stryktåliga. Har inte haft många fel på min sen jag uppdaterade till alu motorfästen och gearplate. Blir ju dessutom, som sagts tidigare, en helt annan bil om man bara byter olja i dämparna
Letar Baja 5B
Re: Varför går den på tvären med en gång ?
Jag hade ju en FG med... men hur man än vrider och vänder på det så är HPI roligare...det bara är så!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests