Varför går den på tvären med en gång ?

Specifika frågor om FG
Götesson
Posts: 141
Joined: 12 Sep 2010, 22:50
Phone Number: 0709998877
Location: Nybro

Varför går den på tvären med en gång ?

Post by Götesson » 09 Oct 2010, 19:23

Jahopp.. då har jag precis kört LS-bil för första gången.Har kört nitrobilar ett tag men blev sugen på en LS ,så jag köpte en bg. FG Monster Beetle truck.
Grabben körde sin Monstertruck 1:8 4wd bil och jag min LS i eftermiddags.

Men nu till min fråga.Är det så svårt att köra rakt fram med en LS-bil ? Var i princip omöjligt att hålla den rakt.Provade torr asfalt,gräs,grus samma resultat.Smyger man iväg å sen ger på den, så går den på tvären med en gång,samma sak från stillastående till full gas :mad: på alla underlag.
Diffen är uppgraderad sak till alu, vad jag kan se.Har inte haft isär den så jag vet inte vad som är innuti den.Har man hjulen i luften och snurra på det ena hjulet, så står det andra still och vise versa.Behöver jag i med annan olja i den ?

Tycker det är lite lustigt om man nu har uppgradetat diffen så borde man ju även slagit i lite segare olja också :roll: tycker jag ialf.Eller är det så att den kanske är trasig rent av ?

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Robban
Posts: 4403
Joined: 09 Jun 2010, 16:12
Phone Number: 0732300322
Location: Hallsberg

Re: Varför går den på tvären med en gång ?

Post by Robban » 09 Oct 2010, 19:27

Låter juh konstigt om motsvarande hjul står still? Borde juh rotera i motsatt riktning?

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Varför går den på tvären med en gång ?

Post by J.A racing » 09 Oct 2010, 19:34

Hur står hjulen toe, camber mm fram & bak ?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
maxlundblad
Posts: 729
Joined: 22 Aug 2010, 19:34
Phone Number: 0701179028
Location: Romelanda

Re: Varför går den på tvären med en gång ?

Post by maxlundblad » 09 Oct 2010, 19:40

låter som kärvande hjullager kanske??
Hobao Hyper 9E Tekin rx8
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer

Götesson
Posts: 141
Joined: 12 Sep 2010, 22:50
Phone Number: 0709998877
Location: Nybro

Re: Varför går den på tvären med en gång ?

Post by Götesson » 09 Oct 2010, 19:55

J.A racing wrote:Hur står hjulen toe, camber mm fram & bak ?
Bak lite toe in med lite aggresiv camber,gradtalet har jag inte kollat.Fram toe in camber orginal (går ju inte att justera)

Götesson
Posts: 141
Joined: 12 Sep 2010, 22:50
Phone Number: 0709998877
Location: Nybro

Re: Varför går den på tvären med en gång ?

Post by Götesson » 09 Oct 2010, 19:59

maxlundblad wrote:låter som kärvande hjullager kanske??
Hjullagrena är OK. Har haft det mesta borta bak och bytt ,utom diffen som jag nämnde.Satte dit tändhattar till drivknutsdamasker.Kan inte tänka mig att dessa skulle ställa till detta fenomen,så känsligt kan det väll inte vara :?

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Varför går den på tvären med en gång ?

Post by J.A racing » 09 Oct 2010, 20:04

Min bil var precis omöjlig att hålla rakt ut på rakan den slingrade sig som en orm eller drog åt vänster. Då vart det lite justering på alla hjul och nu går den kanon det är en HPI Baja dock, men jag tror dessa RWD bilar vill ha lite toe ut typ 1-1,5 grader och ganska så nära 0 grader camber fram och runt 3 grader toe in bak och mellan 1-3,5 grader camber.

Hur känns diffen om du tar tag i bägge hjulen och snurrar åt varsit håll?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Götesson
Posts: 141
Joined: 12 Sep 2010, 22:50
Phone Number: 0709998877
Location: Nybro

Re: Varför går den på tvären med en gång ?

Post by Götesson » 09 Oct 2010, 20:17

J.A racing wrote:Min bil var precis omöjlig att hålla rakt ut på rakan den slingrade sig som en orm eller drog åt vänster. Då vart det lite justering på alla hjul och nu går den kanon det är en HPI Baja dock, men jag tror dessa RWD bilar vill ha lite toe ut typ 1-1,5 grader och ganska så nära 0 grader camber fram och runt 3 grader toe in bak och mellan 1-3,5 grader camber.

Hur känns diffen om du tar tag i bägge hjulen och snurrar åt varsit håll?
På pojkens 1:8 bil kör vi toe ut fram.Ändrade inte några inställningar på LS-bilen från jag köpte den.Då man tar för givet att de vart å ställt in den ganska opimalt.Men så kanske fallet inte är.

Snurrar man hjulen åt varsit håll så är det ganska segt.

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Varför går den på tvären med en gång ?

Post by J.A racing » 09 Oct 2010, 20:31

Går det bara trögt eller tungt ordentligt? Skum fråga men hoppas du föstår vad jag menar.... Har du den ställ bara diffen eller bara den enklare fast i alu?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Götesson
Posts: 141
Joined: 12 Sep 2010, 22:50
Phone Number: 0709998877
Location: Nybro

Re: Varför går den på tvären med en gång ?

Post by Götesson » 09 Oct 2010, 20:37

J.A racing wrote:Går det bara trögt eller tungt ordentligt? Skum fråga men hoppas du föstår vad jag menar.... Har du den ställ bara diffen eller bara den enklare fast i alu?
Går lite trögt bara typ som om det ligger imot något gummi typ..Vilken gämförelse va :hmm:

Det är inte den ställbara diffen.Bara den enkla i alu.

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Varför går den på tvären med en gång ?

Post by J.A racing » 09 Oct 2010, 20:40

Men de kan gå rätt trögt beroende på hur tjock olja som är i, de är nog som det ska prova lite hjul inställningar så blir det nog bra. :thumbsup:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Götesson
Posts: 141
Joined: 12 Sep 2010, 22:50
Phone Number: 0709998877
Location: Nybro

Re: Varför går den på tvären med en gång ?

Post by Götesson » 09 Oct 2010, 20:56

J.A racing wrote:Men de kan gå rätt trögt beroende på hur tjock olja som är i, de är nog som det ska prova lite hjul inställningar så blir det nog bra. :thumbsup:
Men om jag nu får för mig att plocka ner diffen och kika i den..Vilken olja är att rekomedera då ?
Finns garanterat en hel uppsjö i forumet om detta, om man tittar runt.Brukar även var en hel del olika svar på detta också tyvärr.Så vilken visk. på oljan är att rekomendera till Bashning på de flesta underlag.Vad har ni i era bilar ?

Vore ju lite häftigt att haft som på min 1:1 banbil 70% lamelldiff

Men en sak är säker...Det är riktigt brutalt att köra dessa stora bilar. :dance:

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Varför går den på tvären med en gång ?

Post by J.A racing » 09 Oct 2010, 21:04

Götesson wrote:
J.A racing wrote:Men de kan gå rätt trögt beroende på hur tjock olja som är i, de är nog som det ska prova lite hjul inställningar så blir det nog bra. :thumbsup:
Men om jag nu får för mig att plocka ner diffen och kika i den..Vilken olja är att rekomedera då ?
Finns garanterat en hel uppsjö i forumet om detta, om man tittar runt.Brukar även var en hel del olika svar på detta också tyvärr.Så vilken visk. på oljan är att rekomendera till Bashning på de flesta underlag.Vad har ni i era bilar ?

Vore ju lite häftigt att haft som på min 1:1 banbil 70% lamelldiff

Men en sak är säker...Det är riktigt roligt att köra dessa stora bilar. :dance:
Lagom är bäst :lol: 10-30K kanske vore nått att börja med.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
JRJ
Posts: 105
Joined: 09 Dec 2009, 13:28
Location: Värmdö, Stockholm

Re: Varför går den på tvären med en gång ?

Post by JRJ » 11 Oct 2010, 09:18

0 i toe eller aningens toe in fram, nån grad toe in bak.
Några graders cambervinkel bak. Flytta C-clipsen på främre bärarmarna så castervinkeln ökar lite.
Byt orginaloljan i dämparna runt om till 10w gaffelolja, finns billigt på tex Biltema. Orginaloljan är som sirap och på tok för hård. Några mellanlägg så att spänsten på fjädrarna ökar är nästan ett måste ihop med oljebytet. 10mm per fjäder bak och 5mm per fjäder fram funkar bra för mig.
Fimpa den bakre krängningshämmaren.

Sen är väl inte monsterdäcken dom bästa på alla underlag, men det här borde göra rätt stor skillnad för dig iaf. ;)
Kör hellre hårt än snyggt...

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: Varför går den på tvären med en gång ?

Post by waqr » 11 Oct 2010, 09:44

Kan bara hålla med JRJ om att byte till en tunnare olja ihop med lite mellanlägg till fjädrarna gör underverk för hur bilen beter sig. Dock rekommenderar jag inte gaffeloljan då den har en tendens att ändra viskositet efter temperaturen ute. Jag har bytt till silickon olja både på FG:n och Bajan och den oljan tycker jag fungerar mycket bättre. I FG:n kör jag med Caster CPS 200 (finns hos RC Maffian) bak och 100 fram och dämpningen blir hur bra som helst med denna.
Letar Baja 5B

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests