Varför går den på tvären med en gång ?
Varför går den på tvären med en gång ?
Jahopp.. då har jag precis kört LS-bil för första gången.Har kört nitrobilar ett tag men blev sugen på en LS ,så jag köpte en bg. FG Monster Beetle truck.
Grabben körde sin Monstertruck 1:8 4wd bil och jag min LS i eftermiddags.
Men nu till min fråga.Är det så svårt att köra rakt fram med en LS-bil ? Var i princip omöjligt att hålla den rakt.Provade torr asfalt,gräs,grus samma resultat.Smyger man iväg å sen ger på den, så går den på tvären med en gång,samma sak från stillastående till full gas på alla underlag.
Diffen är uppgraderad sak till alu, vad jag kan se.Har inte haft isär den så jag vet inte vad som är innuti den.Har man hjulen i luften och snurra på det ena hjulet, så står det andra still och vise versa.Behöver jag i med annan olja i den ?
Tycker det är lite lustigt om man nu har uppgradetat diffen så borde man ju även slagit i lite segare olja också tycker jag ialf.Eller är det så att den kanske är trasig rent av ?
Grabben körde sin Monstertruck 1:8 4wd bil och jag min LS i eftermiddags.
Men nu till min fråga.Är det så svårt att köra rakt fram med en LS-bil ? Var i princip omöjligt att hålla den rakt.Provade torr asfalt,gräs,grus samma resultat.Smyger man iväg å sen ger på den, så går den på tvären med en gång,samma sak från stillastående till full gas på alla underlag.
Diffen är uppgraderad sak till alu, vad jag kan se.Har inte haft isär den så jag vet inte vad som är innuti den.Har man hjulen i luften och snurra på det ena hjulet, så står det andra still och vise versa.Behöver jag i med annan olja i den ?
Tycker det är lite lustigt om man nu har uppgradetat diffen så borde man ju även slagit i lite segare olja också tycker jag ialf.Eller är det så att den kanske är trasig rent av ?
Re: Varför går den på tvären med en gång ?
Låter juh konstigt om motsvarande hjul står still? Borde juh rotera i motsatt riktning?
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Varför går den på tvären med en gång ?
Hur står hjulen toe, camber mm fram & bak ?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
- maxlundblad
- Posts: 729
- Joined: 22 Aug 2010, 19:34
- Phone Number: 0701179028
- Location: Romelanda
Re: Varför går den på tvären med en gång ?
låter som kärvande hjullager kanske??
Hobao Hyper 9E Tekin rx8
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer
Re: Varför går den på tvären med en gång ?
Bak lite toe in med lite aggresiv camber,gradtalet har jag inte kollat.Fram toe in camber orginal (går ju inte att justera)J.A racing wrote:Hur står hjulen toe, camber mm fram & bak ?
Re: Varför går den på tvären med en gång ?
Hjullagrena är OK. Har haft det mesta borta bak och bytt ,utom diffen som jag nämnde.Satte dit tändhattar till drivknutsdamasker.Kan inte tänka mig att dessa skulle ställa till detta fenomen,så känsligt kan det väll inte varamaxlundblad wrote:låter som kärvande hjullager kanske??
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Varför går den på tvären med en gång ?
Min bil var precis omöjlig att hålla rakt ut på rakan den slingrade sig som en orm eller drog åt vänster. Då vart det lite justering på alla hjul och nu går den kanon det är en HPI Baja dock, men jag tror dessa RWD bilar vill ha lite toe ut typ 1-1,5 grader och ganska så nära 0 grader camber fram och runt 3 grader toe in bak och mellan 1-3,5 grader camber.
Hur känns diffen om du tar tag i bägge hjulen och snurrar åt varsit håll?
Hur känns diffen om du tar tag i bägge hjulen och snurrar åt varsit håll?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Re: Varför går den på tvären med en gång ?
På pojkens 1:8 bil kör vi toe ut fram.Ändrade inte några inställningar på LS-bilen från jag köpte den.Då man tar för givet att de vart å ställt in den ganska opimalt.Men så kanske fallet inte är.J.A racing wrote:Min bil var precis omöjlig att hålla rakt ut på rakan den slingrade sig som en orm eller drog åt vänster. Då vart det lite justering på alla hjul och nu går den kanon det är en HPI Baja dock, men jag tror dessa RWD bilar vill ha lite toe ut typ 1-1,5 grader och ganska så nära 0 grader camber fram och runt 3 grader toe in bak och mellan 1-3,5 grader camber.
Hur känns diffen om du tar tag i bägge hjulen och snurrar åt varsit håll?
Snurrar man hjulen åt varsit håll så är det ganska segt.
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Varför går den på tvären med en gång ?
Går det bara trögt eller tungt ordentligt? Skum fråga men hoppas du föstår vad jag menar.... Har du den ställ bara diffen eller bara den enklare fast i alu?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Re: Varför går den på tvären med en gång ?
Går lite trögt bara typ som om det ligger imot något gummi typ..Vilken gämförelse vaJ.A racing wrote:Går det bara trögt eller tungt ordentligt? Skum fråga men hoppas du föstår vad jag menar.... Har du den ställ bara diffen eller bara den enklare fast i alu?
Det är inte den ställbara diffen.Bara den enkla i alu.
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Varför går den på tvären med en gång ?
Men de kan gå rätt trögt beroende på hur tjock olja som är i, de är nog som det ska prova lite hjul inställningar så blir det nog bra.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Re: Varför går den på tvären med en gång ?
Men om jag nu får för mig att plocka ner diffen och kika i den..Vilken olja är att rekomedera då ?J.A racing wrote:Men de kan gå rätt trögt beroende på hur tjock olja som är i, de är nog som det ska prova lite hjul inställningar så blir det nog bra.
Finns garanterat en hel uppsjö i forumet om detta, om man tittar runt.Brukar även var en hel del olika svar på detta också tyvärr.Så vilken visk. på oljan är att rekomendera till Bashning på de flesta underlag.Vad har ni i era bilar ?
Vore ju lite häftigt att haft som på min 1:1 banbil 70% lamelldiff
Men en sak är säker...Det är riktigt brutalt att köra dessa stora bilar.
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Varför går den på tvären med en gång ?
Lagom är bäst 10-30K kanske vore nått att börja med.Götesson wrote:Men om jag nu får för mig att plocka ner diffen och kika i den..Vilken olja är att rekomedera då ?J.A racing wrote:Men de kan gå rätt trögt beroende på hur tjock olja som är i, de är nog som det ska prova lite hjul inställningar så blir det nog bra.
Finns garanterat en hel uppsjö i forumet om detta, om man tittar runt.Brukar även var en hel del olika svar på detta också tyvärr.Så vilken visk. på oljan är att rekomendera till Bashning på de flesta underlag.Vad har ni i era bilar ?
Vore ju lite häftigt att haft som på min 1:1 banbil 70% lamelldiff
Men en sak är säker...Det är riktigt roligt att köra dessa stora bilar.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Re: Varför går den på tvären med en gång ?
0 i toe eller aningens toe in fram, nån grad toe in bak.
Några graders cambervinkel bak. Flytta C-clipsen på främre bärarmarna så castervinkeln ökar lite.
Byt orginaloljan i dämparna runt om till 10w gaffelolja, finns billigt på tex Biltema. Orginaloljan är som sirap och på tok för hård. Några mellanlägg så att spänsten på fjädrarna ökar är nästan ett måste ihop med oljebytet. 10mm per fjäder bak och 5mm per fjäder fram funkar bra för mig.
Fimpa den bakre krängningshämmaren.
Sen är väl inte monsterdäcken dom bästa på alla underlag, men det här borde göra rätt stor skillnad för dig iaf.
Några graders cambervinkel bak. Flytta C-clipsen på främre bärarmarna så castervinkeln ökar lite.
Byt orginaloljan i dämparna runt om till 10w gaffelolja, finns billigt på tex Biltema. Orginaloljan är som sirap och på tok för hård. Några mellanlägg så att spänsten på fjädrarna ökar är nästan ett måste ihop med oljebytet. 10mm per fjäder bak och 5mm per fjäder fram funkar bra för mig.
Fimpa den bakre krängningshämmaren.
Sen är väl inte monsterdäcken dom bästa på alla underlag, men det här borde göra rätt stor skillnad för dig iaf.
Kör hellre hårt än snyggt...
Re: Varför går den på tvären med en gång ?
Kan bara hålla med JRJ om att byte till en tunnare olja ihop med lite mellanlägg till fjädrarna gör underverk för hur bilen beter sig. Dock rekommenderar jag inte gaffeloljan då den har en tendens att ändra viskositet efter temperaturen ute. Jag har bytt till silickon olja både på FG:n och Bajan och den oljan tycker jag fungerar mycket bättre. I FG:n kör jag med Caster CPS 200 (finns hos RC Maffian) bak och 100 fram och dämpningen blir hur bra som helst med denna.
Letar Baja 5B
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 12 guests