Uppgradera motorfästen till Fg Baja

Specifika frågor om FG
Freddan__
Posts: 39
Joined: 31 Oct 2009, 08:40
Phone Number: 0709998877
Location: Sjuntorp

Uppgradera motorfästen till Fg Baja

Post by Freddan__ » 22 Jul 2010, 18:54

Behöver lite hjälp med min FG Baja
Ska uppgradera till motorfäste i aluminium, då mina plast är kass och har rensat 2 drev pga fel drevspel
Har nu hittat 2 alternativ. Hjälp mig om jag tänker rätt nu

Elcon alternativet med följade 3 delar
http://www.elcon-models.com/products/ma ... drivetrain
http://www.elcon-models.com/products/ma ... nginemount
http://www.elcon-models.com/products/ba ... lupperpart

Eller Rc car online.
http://www.rc-car-online-shop.de/lshop, ... 56458,.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Behöver även diffdrevet och det lilla drevet som ligger emot diffen (Är det det som benäms layshaft drev?).
I så fall hur mycket bättre är det med helicut drev kontra vanliga drev?
Blir ju betydligt billigare med rc cars alternativ. Men vill ha en åsikt, eller kanske även andra alternativ. Bilen har stått i flera månader utan att jag fått tummen ur så det är änna dags att ta tag i saker å ting. Så kom nu med lite tankar om vad jag skall satsa på.

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Uppgradera motorfästen till Fg Baja

Post by S 500 R » 22 Jul 2010, 19:25

Efter att jag byggde om hela min bil till Elon så var den helt problem fri på dom ställena det var Elcon delar. Visst, dom kostar ett par spänn men vill du ha en problem fri körning så är det värt det. Kolla gärna min tråd.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: Uppgradera motorfästen till Fg Baja

Post by waqr » 23 Jul 2010, 08:28

Hej!

Jag kör med FG:s egna aluminium motorfästen tillsammans med "raka" drev och har så gjort i över 60 liter utan några problem. Detta är en billig lösning som håller.

Dock kan man ju som S500R säger löpa linan ut om man har pengarna och uppgradera till Elcons drivlina med snedskurna drev som är nästintill idiosäker (och j*vligt läcker :) ). Kan inte svara på hur mycket bättre det är med dessa drev men anläggningsytan blir ju mycket större mellan dreven så de borde slitas mindre tycker jag.
Letar Baja 5B

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Uppgradera motorfästen till Fg Baja

Post by S 500 R » 23 Jul 2010, 09:36

Dom är ju i stort sett omförstörbara. Sen hänger det ju på hur man kör. Jag tycker om att basha hårt flyga högt och så vidare. Då är Elcon oslagbart.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Freddan__
Posts: 39
Joined: 31 Oct 2009, 08:40
Phone Number: 0709998877
Location: Sjuntorp

Re: Uppgradera motorfästen till Fg Baja

Post by Freddan__ » 23 Jul 2010, 10:09

Lutar lite åt bara motorfästen (rc car). Men man har ju fortfarande problemet kvar att diffen sitter i ett paket och motorn i ett annat. Elcons lösning gör ju faktist att allt sitter ihop i ett enda paket. Måste ju vara idiotsäkert?

Men S 500 R. Du som har köpt alla delar. Dom 3 elcon delar jag länkade till( lilla motorfästet+drevhållare/motorfäste och övre vänstra diff fästet. Är det allt jag behöver? Kommer köra med orginaldiff. Eller behöver jag byta ännu mer delar för att få ihop det?

Funderar på hur mycket det är värt att lägga ut på bilen. Har inte blivit så många tankar på detta året som jag har haft den. Har varit lite för mycket krångel för att hålla motivationen uppe. Min tanke med largescale var ju att det var stora & hållbara prylar. Men än så länge har dom bara varit stora:( Men får jag bara en fungerande och hållbar drivlina så slipper man grubbla på vad nästa grej som rasar ska bli.

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Uppgradera motorfästen till Fg Baja

Post by S 500 R » 23 Jul 2010, 10:44

Du kan behålla diffen men du måste byta dom undre bärarmarna med. Men det är som du säger,mest är världelöst att det är två skilda paket för motorn och layshaft delen. Det var det jag tröttnade på med. Med Elcon:s grejer så blir det idiotsäkert. Du kan köra hur hårt du vill.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: Uppgradera motorfästen till Fg Baja

Post by waqr » 23 Jul 2010, 12:58

Passa på, 50% just nu:

http://www.rc-car-online-shop.de/lshop, ... nster,.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Letar Baja 5B

Götesson
Posts: 141
Joined: 12 Sep 2010, 22:50
Phone Number: 0709998877
Location: Nybro

Re: Uppgradera motorfästen till Fg Baja

Post by Götesson » 28 Sep 2010, 09:58

waqr wrote:Hej!

Jag kör med FG:s egna aluminium motorfästen tillsammans med "raka" drev och har så gjort i över 60 liter utan några problem. Detta är en billig lösning som håller.

Dock kan man ju som S500R säger löpa linan ut om man har pengarna och uppgradera till Elcons drivlina med snedskurna drev som är nästintill idiosäker (och j*vligt läcker :) ). Kan inte svara på hur mycket bättre det är med dessa drev men anläggningsytan blir ju mycket större mellan dreven så de borde slitas mindre tycker jag.
Kör du med ståldrev eller plast ?

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: Uppgradera motorfästen till Fg Baja

Post by waqr » 28 Sep 2010, 10:10

Kör det stora drevet i plast.
Letar Baja 5B

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Uppgradera motorfästen till Fg Baja

Post by S 500 R » 28 Sep 2010, 10:16

Du kan ju köra Elcons drev utan att uppdatera något annat!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Götesson
Posts: 141
Joined: 12 Sep 2010, 22:50
Phone Number: 0709998877
Location: Nybro

Re: Uppgradera motorfästen till Fg Baja

Post by Götesson » 28 Sep 2010, 10:32

waqr wrote:Kör det stora drevet i plast.
Har du adaptern som håller drevet i plast också ? Eller kör du alu på det ?

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: Uppgradera motorfästen till Fg Baja

Post by waqr » 28 Sep 2010, 10:34

Kör med original adaptern dvs den i plast.

Jag har som sagt aldrig upplevt detta med att ha det stora drevet i plast som något problem. Har kör massor på varierande underlag med diverse motorer och de enda gången plastdrevet fick bytas var när det kom in en sten och förstörde det.
Letar Baja 5B

Götesson
Posts: 141
Joined: 12 Sep 2010, 22:50
Phone Number: 0709998877
Location: Nybro

Re: Uppgradera motorfästen till Fg Baja

Post by Götesson » 28 Sep 2010, 12:10

waqr wrote:Kör med original adaptern dvs den i plast.

Jag har som sagt aldrig upplevt detta med att ha det stora drevet i plast som något problem. Har kör massor på varierande underlag med diverse motorer och de enda gången plastdrevet fick bytas var när det kom in en sten och förstörde det.
Låter bra...
Så du har bara uppgraderat med motorfästen i alu.Funderar framöver på att tillverka något justerbart som håller fast hela drivlinan så det inte kan röra på sig.Har inte funderat ut något ännu,men något skall det bli.
Håller på en hel del med 1:1 bilar där jag tillverkat mycket special i bla alu.Har ju sina fördelar när man kan utnyttja sitt yrke med sina hobby.
Kommer även att göra bärarmar i alu som breddar mer än XL-armarna med Hpi dämpare är tanken.Men får se hur tiden räcker till.
Köpte igentligen denna bilen bara för att kunna köra tillsammans med grabben när han kör sin 1:8 MT-truck.,och pappa måste ju ha störst bil ;)
Så jag är inte ute efter att ha den värsta bling,bling bilen med allt i alu,utan en bil som fungera att plågas lite, utan att det kosta en förmögenhet.Sen kan jag hålla med om att det är jävligt läckert och säkert fruktansvärt hållbart med allt i alu.

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: Uppgradera motorfästen till Fg Baja

Post by waqr » 28 Sep 2010, 12:46

Götesson wrote:
Så du har bara uppgraderat med motorfästen i alu.Funderar framöver på att tillverka något justerbart som håller fast hela drivlinan så det inte kan röra på sig.Har inte funderat ut något ännu,men något skall det bli.
Nja, jag har även monterat en alu gearplate som faktiskt hjälper till att styva upp drivlinan ganska mycket. Avleder värme på ett helt annat sätt än den plast gearplate som sitter original. Också en prisvärd uppgradering!

Angående ett justerbart stag som håller fast motorn så finns det ett antal varianter på dom. Jimmy här på forumet gjorde ett sånt till sin FG. Han har säkert några bilder han kan visa på hur det såg ut.
Letar Baja 5B

Götesson
Posts: 141
Joined: 12 Sep 2010, 22:50
Phone Number: 0709998877
Location: Nybro

Re: Uppgradera motorfästen till Fg Baja

Post by Götesson » 29 Sep 2010, 11:27

Har Jimmy lagt ut några bilder här på forumet eller måste jag kontakta honom via PM ?
Har letat men hittar inga bilder.

Beställning är nu lagd.Blev motorfästen i alu samt gearplate.Tog även och beställde ståldrev till hela motorn.Få hoppas att det blir någorlunda skottsäkert.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests