Teslas Kraken vekta 5. Borstlös bajablästrare!

Alla Offroad-projekt
Post Reply
User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Teslas Kraken vekta 5. Borstlös bajablästrare!

Post by tesla » 13 Feb 2020, 13:50

Dags att dra igång ett projekt på denna Vekta 5 som jag köpt av Jeffry C här på forumet.
Bilen är i princip helt ny och är bestyckad med ett wheelman designz konverteringskit samt Mgm 400A 15S Esc
(TMM 40063-3 for Cars X2-SERIES). Även chassi braces från WD. Motorn är en förhållandevis enklare castle
2028/58110 800Kv som bör ge kring 10 hk och är ratead för 12S. Det sitter även en massiv extra kondensatorklump kopplad till esc.
I övrigt är bilen orginal, dvs krakens orginal servon, hjul etc. Mekanisk broms är monterad.

Vi får se lite var projektet tar vägen. Köpet blev ganska spontant så är inte jätteinsatt i vektan och vilka uppgraderingar den behöver mer än att enkelservo känns fjuttigt i en så här tung bil. Räknar med att den är ca 2 kg lättare än voltzen körklar. Dvs 23 kg.
ImageImage

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas Vekta 5. Borstlös bajablästrare!

Post by tesla » 16 Feb 2020, 09:02

Börjat kolla lite på vad jag köpt.
Testat att servon o esc funkar.
Hade problem med servona fram till jag insåg att de inte klarar digital signal. Ställde om sändaren till analog och då funkar de. Märkligt när de max kan vara några år och det står digital på dem. De är rtr servona och vektan släpptes väl 2016 eller 17.
Nåja problemet löst iaf.

Mgm esct har ingen BEC så här får jag köra med mottagaracc. Ska hitta nån smidig lösning på det.

Roade mig med att skruva loss o lägga dämparna brevid lite dämpare från reservdelslådan.
De är riktigt feta(överst), trodde voltzens(2 röda) var stora.
Mcd(längst ner)ser ut som 1/8.
F.ö 8mm axel vs 7mm på voltz o 6mm på mcd.
Alla dämpare är bak.Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas Vekta 5. Borstlös bajablästrare!

Post by tesla » 19 Feb 2020, 12:31

Bestämde mig direkt efter första 30 sekunders testen på gatan för att skifta esc mellan denna och voltzen, d.vs sätta Voltzens Ztw 300A ESC i vektan.
Detta för att jag har olika avsikter för dessa bilar. Vektan tänker jag använda mkt till det jag använde voltzen till större delen av förra säsongen. Dvs generell bash+ bana på träffar.
För den användningen passar ztw esct med sin användarvänlighet och inbyggda BEC bra och det har mer än tillräckligt med kapacitet för den cc motor som sitter i bilen nu...
Så tar jag mgm som har lite andra egenskaper till voltzen som jag har andra planer för...

Vad "behöver" vektan för options? Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas Kraken vekta 5. Borstlös bajablästrare!

Post by tesla » 21 Mar 2020, 19:45


Väsentligen klar med bilen nu så jag har testkört lite.
Kul bil att sladda runt med.
Den har lite annan karaktär än voltzen det känns tydligt. Rollar mindre t.ex och styr inte in lika agressivt. Men jag har ju inte provat den på bana än.

Var lite fundersam om caste 2028 motorn skulle räcka i denna 20+ kg 4wd bil, den är ju mindre än jag har i mina andra 1/5 el.
Men det gör den gott och väl känner jag nu. Även på "bara" 8S är den en jordfräs med sina tunga hostile mxt 190mm hjul(4x baja bak)

Styrningen är lite långsam så där ska jag nog titta efter dubbelservo lösning. Vet inte om de som kört sina vektor i Sverige kört det?.

Sen ska jag fila lite på batterilösningen så jag får ner vikten mer.



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Image
Attachments
20200319_182235.mp4
(5.02 MiB) Downloaded 210 times
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas Kraken vekta 5. Borstlös bajablästrare!

Post by tesla » 02 Apr 2020, 14:25

Gjorde en liten jämförelse mellan Vekta och Voltz då jag fått många frågor,särskilt på youtube om skillnader och likheter.
Framförallt från jänkare där det verkar finnas en del el vektor.
Klippet är på engelska av just det skälet.
. Rent körmässigt på bana får jag återkomma vad gäller vektan.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk



MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas Kraken vekta 5. Borstlös bajablästrare!

Post by tesla » 04 Apr 2020, 20:35

Blev första bantestet idag.
Bilen funkade fint.
Jag hängde med Fredriks rr5 -e hyffsat ändå även om det finns saker att göra med bilen. Bättre däck än de hårda Orginalpuckarna t.ex.

Positivt:
Batterisystemet funkade bra och det gick lätt att byta i fält. Bilen greppvälter mindre än voltz. Inget strul med drivlina eller el.

Negativt:
Styrservot är segt och fadear dessutom vilket även ger understyrning. När jag satte på bredare däck styrde den knappt alls i låg fart. Motorn går RIKTIGT varm. Behöver dreva ner några tagg, men det är i alla fall enkelt på denna bil jämfört med voltz o rr5-e.

Som grädde på moset bröts hela styrservofästet loss på slutet i en hopplandning(lite sned men inget utöver det vanliga) Det borde inte ske på den här typen av bil, åtminstone inte utan en ordentlig krasch.
Det är för mig helt oförståligt att denna bil byggs med enkelservo orginal.
Dubbelservo here I Come!





ImageImageImage

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas Kraken vekta 5. Borstlös bajablästrare!

Post by tesla » 09 Apr 2020, 20:13

Häromdagen beställt fullforce rc dubbelservo mount v2 via Emanuel/rcmaffian. Även alu horn för 15 spline x 2.
Idag även beställt 2x Jx 2070mg servon.
De hamnar samma prisklass som savöx 0235 inkl frakt men jag har nog bestämt mig för att jag tycker de är bättre än savöx även om 73 kg specen säkert är en överdrift. Detta grundar sig på att de överlevt voltzens stora tunga framhjul en hel säsong medan jag rasat servon i min mcd.

På nätet läser man ofta att de är samma servo som savöx men det kan jag med 100% säkerhet säga att de INTE är då jag har dessa i min voltz(sitter orginal) och de låter helt annorlunda än savöxen. Mkt mer högfrekvent motorljud.

Även börjat kolla på möjligheter att modda befintlig bakaxel med större lager då min bil är v1 och dessa har en känd svaghet i ett för klent diffpiniongslager.

s-l400.jpg
s-l400.jpg (23.91 KiB) Viewed 9220 times
received_2354918714607616.jpg
Screenshot_20200404-212729_Samsung Internet.jpg
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas Kraken vekta 5. Borstlös bajablästrare!

Post by tesla » 03 May 2020, 15:21

Moddar vidare på Vektan.
Nu klar med montering och justering av dubbelservo.
Även passat på att flytta ner esc på chassit. Tidigare satt det på en platta ovanför spurgear. Borde gynna väghållningen att ha 700 gram minst 1 dm lägre samt bli av med typ 200 gram platta högt i bilen. Viktfördelningen blir nu också mer som voltzen då jag ju flyttar esct 2 dm framåt i bilen.


Nu ska jag bara få ner batterierna lägre också så blir nog denna giftig på bana sen...
20200503_142559.jpg
20200503_143510.jpg
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas Kraken vekta 5. Borstlös bajablästrare!

Post by tesla » 03 May 2020, 22:41

Efer att ha kört trial and error med massa olika lösningar för batterimonteringen hela kvällen så har jag nu fått till en lösning jag är nöjd med. Jämfört med utgångsläget är hela batteriplattan nu sänkt 37mm jämfört med orginal i det här konverteringskitet(tidigare var plattans ovansida i höjd med överkant av hålet som syns i den bilden jag mäter)

Dessutom sitter de mkt bättre förankrade och skyddade nu lågt mellan tornen.
Fått till detta helt utan att offra någon markfrigång, viktfördelning eller fjärdringsväg. Priset jag fick betala är att jag blev tvungen att fimpa mekaniska bromsar(och därmed bromsservo, skiva, ok mm) helt och köra bakre mittdiffshållaren helt utan övre platta. Jag tror dock det kommer funka ändå.

Voltzen har bara motorbroms och den har ju funkat förra säsongen och vad gäller diffhållaren så borde de längsgående krafterna vara begränsade och bultarna underifrån är grova, m5 eller m6.
Även drevat ner från 18 till 14T piniong för bättre körtid på bana samt möjlighet att basha på 12S.



Nu ska jag bara få i hop helheten. Samt fixa borrning av bakaxelns lagersäten till v2 storlek, min bil är ju en gammal v1.

20200503_221853.jpg
20200503_221819.jpg
20200503_221842.jpg
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas Kraken vekta 5. Borstlös bajablästrare!

Post by tesla » 07 May 2020, 13:54

Nu klar med i praktiken hela bilen utom bakaxeln som är skickad till David för uppborrning av lagersäten för pinionglagren. Min bil är ju en v1 och de har onödigt små lager.
Det blev bra med styrservona i alla fall, rätt mkt snabbare och framförallt mkt starkare än orginal.
När jag ändå tog isär bakaxeln passade jag på att jämföra bakdiffen mot voltz(vänster i bild) . Detta då jag fått några kommentarer på Youtube om att volt diffarna skulle vara så underdimensionerade jämfört med vekta.
Detta är nog skrivet av vektavurmande amerikaner för i verkligheten är skillnaderna i dimensioner rätt små. Vektans ring drev är större med större tänder. Kopparna är större. Men själva diffen och dess drev invändigt är mindre.
Gissar att vekta diffen skulle kunna vara lite starkare men det är inte alls som jänkarna skriver att det skulle vara som1/5 vs 1/8.....
20200504_213507.jpg
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk



MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas Kraken vekta 5. Borstlös bajablästrare!

Post by tesla » 19 Jun 2020, 13:44

Först ett par speed repor, sen lite lek dagen till ära.
Visst syns och känns det att den har lägre tyngdpunkt nu än när jag körde den innan moddarna. Kränger inte alls som tidigare.

120 km/h med bandrevning och orginaldäcken är jag också nöjd med. Det var faktiskt snabbare än förväntat.

12S 9000mah 60C.




Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!


User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas Kraken vekta 5. Borstlös bajablästrare!

Post by tesla » 15 Jul 2020, 09:32

Efter senaste bash körningen där den gick riktigt fint har jag hunnit köra denna på bana 3 gånger nu, både på nosringen och sviestad. Jag tycker bilen med sin låsta mittdiff känns ganska klumpig. Visst, nu är det 100% sant att båda dessa banorna är för tighta för att göra en sån här bil rättvisa men Voltzen går nästan bättre trots att den är crawl moddad, hög som ett hus och något större. Den stora skillnaden där är att vektan har klart mindre styrning känns det som.
Med det sagt så går bilen mekaniskt bra bortsett från några tappade skruvar p.ga brist på locktite....

Jag tror dock bilen skulle trivas riktigt fint i sandhem.

Det enda orosmoment är motortemp och strömförbrukning som är klart högre än i någon av de andra 1/5 el jag haft.
Problemet är sannolikt att castle motorn helt enkelt får jobba hårt då den inte är lika kraftig och överdimensionerad som motoerna i mina andra byģgen. Då den får jobba hårdare sjunker verkningsgraden vilket tydligt illustreras av att Voltzen går längre med mindre wh i batterierna.(räknar wh här då drivspänning är olika och ah därför skulle vara missvisande)

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas Kraken vekta 5. Borstlös bajablästrare!

Post by tesla » 05 Aug 2020, 21:17

Körde en del med denna på lördagen i sviestad.
Börjar få lite känsla för hur bilens egenskaper ska utnyttjas bäst på bana.
Det är defintivt en helt annan bil än voltzen. Faktiskt är den mkt stabilare och lugnare än voltzen i bansetup,(förra säsongen) trots att den saknar mittdiff. Men det jag har haft problem med är att den styr så dåligt off throttle jämfört med mina andra bilar. Nästan lika dåligt som en baja 5b.
Med min 1/8 buggy anpassade körstil (minst 90% av min körtid på bana sista åren) är jag van att bilen styr in massor under frirullning eller inbromsning. Voltzen och mcdn funkar bra med den körstilen(båda har massor med styrning) men vektan måste gasas runt. Jag börjar dock hitta timingen för att göra detta på ett effektivt sätt.
Den hoppade faktiskt riktigt bra på banan och jag var nöjd att kunna fightas bra med de flesta 4wd bilar på banan utom de snabbaste 4wd buggy förarna.

Körningen tog slut lite snopet i dubbelhoppet efter ett hopslag med en 5ive-t i upphoppet orsakat en landning på högkant som slog av ett dämparfäste bak.



Nu när jag skulle beställa delar såg jag att den del jag behöver(bilden) inte går att få tag i längre. Min hade 6mm skruv och numera har vektorna 8mm(v2)
Men hitta ett kit med övriga delar som behövs för att konvertera.
Så nu är det bara att vänta....
20200805_205418.jpg
20200805_205418.jpg (20.31 KiB) Viewed 7704 times
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk



MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests