Page 1 of 2

The Akihiro wide Twin 57cc

Posted: 31 Jul 2019, 19:32
by Dave
Börjar väl bli dags att den här maskinen får sig en egen tråd!

Resan började redan för 4 år sedan 2015 när jag tog kontakt med legenden bakom designen på Krakens SX5, Akihiro Shiomura.
Hade en dröm om att någon gång kunna äga en äkta bur från mästaren himself!
Han byggde då buren jag ville ha, men inte kunde köpa.
$640 till en dollarkurs på 8:45 plus moms och frakt var helt enkelt out of my league. Jag fick släppa den.
Buren hamnade istället i Norge där den bodde fram till december 2017.
Då det är extremt sällsynt att en Akihiro bur dyker upp till försäljning, var det bara att slå till!
Enligt säljaren såldes den delvis för att den inte passar på en twin Baja...
Well, challenge accepted!

Bajan som många av er sett på filmer och träffar kom från Burnout, och tanken var att på något sätt få till buren på twinnen trots att platsen inte fanns.
tapatalk_1506970944572.jpeg
ImageUploadedByTapatalk1394916764.684348.jpg
20171114_195053.jpg

Re: The Akihiro wide Twin 57cc

Posted: 31 Jul 2019, 19:43
by Dave
Bilen kom med VRC och JetPro pipor.
Insåg direkt att VRC piporna tog alldeles för mycket plats, så det fick bli JetPro!
Lite bilder på motorn innan moddandet tog fart!
20170928_202114.jpg
20170928_202149.jpg

Re: The Akihiro wide Twin 57cc

Posted: 31 Jul 2019, 19:48
by Dave
Satt ett TR v1 system på när jag köpte den, men ville ha dit ett v2 jag hade liggande istället.
Den ena cylindern med gängan för att skruva fast drevkåpan var trasig, så jag hade två val.
Pressmutter eller rätta till!
Jag valde att rätta till den!
Svarvade till en ny cylinder och monterade den istället.
20171105_122942.jpg
20171015_180438.jpg

Re: The Akihiro wide Twin 57cc

Posted: 31 Jul 2019, 19:51
by Dave
Nästa problem blev att jag inte hade någon främre chassiplatta till 5T....
Till 5B hade jag ett gäng, så jag tillverkade en simpel borrjigg, där jag helt enkelt gjorde om 5B plattan till en för 5T med en ändfräs.
20171111_190819.jpg
20171111_190812.jpg
20171111_193731.jpg

Re: The Akihiro wide Twin 57cc

Posted: 31 Jul 2019, 19:55
by Dave
Medan jag ändå hade byxorna nere, var det lika bra att modifiera plattan för en TR servosaver quickrelease, likadant som på min SX5.
Skruvmoddade även TR servoräddaren i vanlig ordning för att inte stå med en avbruten skruv i hålet när kulan gått av...
20171112_221108.jpg
20171111_203019.jpg
20171112_085346.jpg
20171112_191532.jpg
20171112_090019.jpg

Re: The Akihiro wide Twin 57cc

Posted: 31 Jul 2019, 20:02
by Dave
Trångt är ju bara förnamnet!
Jag trodde det var piporna som skulle bli värst att lösa, men det fanns mer problem...
Den ena tändspolen satt precis mitt i vägen också.
Kablaget var inte långt nog och spolen var tvunget att flytta.
Tillverkade ett nytt fäste och med mycket fipplande gick det att lösa med en hårsmån!
20171209_142100.jpg
20180317_173359.jpg
20180318_135124.jpg

Re: The Akihiro wide Twin 57cc

Posted: 31 Jul 2019, 20:10
by Dave
För att få piporna på plats, övervägde jag helt seriöst att helt enkelt banka dem med hammare till rätt form...
Som tur var gick jag i cirklar några dagar i ångest och kom på lösningen!
Ett par gamla cylindrar fick donera avgasportarna som jag kapade och slipade i rätt vinklar för att kunna vrida in piporna under buren utan åverkan alls.... förutom på ena cylindern som jag fick frisera kylflänsarna på några mm.
20180314_195110.jpg
20180314_201312.jpg
20180319_220748.jpg

Re: The Akihiro wide Twin 57cc

Posted: 31 Jul 2019, 20:21
by Dave
Bajan har fungerat väldigt bra under alla bash den varit med på, och går helt ok!
Tyvärr är man kass på att dokumentera men ibland dyker det upp duktigt folk med kamera och då är det riktigt kul!

Stort tack till Simon Jonsson för dessa!
DSC_7192.jpg
DSC_7203.jpg
DSC_7219.jpg
DSC_7236.jpg
DSC_7198.jpg
DSC_7209.jpg
DSC_7190.jpg
DSC_7159.jpg
DSC_7206.jpg
DSC_7196.jpg
DSC_7225.jpg
DSC_7220.jpg
DSC_7167.jpg

Re: The Akihiro wide Twin 57cc

Posted: 31 Jul 2019, 21:02
by Emanuel21
:clap2: Fanns lite historia bakom det där monstret ASFRÄNT!

Re: The Akihiro wide Twin 57cc

Posted: 31 Jul 2019, 22:32
by pm98
Härliga bilder...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: The Akihiro wide Twin 57cc

Posted: 01 Aug 2019, 21:42
by Dave
Redan när jag köpte bilen moddade jag IRC dämparna och förberedde dem på rezzare.
Hade dock inga över att montera, så den har gått utan fram tills nu.
Mitt i vintern tyckte jag att 20W olja var precis lagom.
Oljan har varit för tunn sedan dess, och nu blev det 40W istället!
En flaska räckte till två bakre IRC Bigbores med rezzare!
20190801_145719.jpg
20190801_145710.jpg
20190801_143832.jpg
20190801_145731.jpg

Re: The Akihiro wide Twin 57cc

Posted: 02 Aug 2019, 23:13
by Dave
Fick dit rezzarna fram också samtidigt som jag bytte ut 10w oljan mot 20w istället.
Blev en helt annan bil nu!
Tänkte också klämma dit en TTO tempmätare men det blev mer jobb än jag hade räknat med...
Fick plocka av den extra kylflänsen helt och hållet och ta fram Dremeln.
Lätt trött på OBR - igen!
Dom har kladdat skruvlåsning mellan toppen och kylflänsen!
Det isolerar värme duktigt tyvärr!
Fick skrapa loss det och putsa ytorna riktiga innan jag monterade ihop det igen.
20190802_113036.jpg
20190802_111836.jpg
20190802_111817.jpg
20190802_115720.jpg

Re: The Akihiro wide Twin 57cc

Posted: 04 Aug 2019, 14:56
by Dave
Körde av en drivaxel på potatisfestivalen och glömde bort att jag bytte till en TR diffsaver och UberRc Balldrives istället.
Har haft ett kit liggande länge med den första versionen av förstärkningsringar utan kant.
Svarvade ringar som jag värmde på.
Damaskerna är ju ett elände när drivkopparna blir så stora, men 5SC original har funkat bra hittills.
20190719_212422.jpg

Re: The Akihiro wide Twin 57cc

Posted: 04 Aug 2019, 22:03
by Dave
Efter bashet i helgen man man konstatera att det går varmt som tusan med twin!
TTO'n stannade på nästan 180°C vilket betyder väldigt nära 200°C i verkligheten.
En bild på främre rezzarna med.
20190803_100809.jpg
20190803_100756.jpg

Re: The Akihiro wide Twin 57cc

Posted: 07 Apr 2021, 09:17
by Dave
Oj vad duktig man har varit på att uppdatera läget här ser jag...
Har ju egenbyggda rezzare på den, och under en bakhjulsåka i hög fart där ett gupp gjorde att bilen slog ett frivarv framlänges, sköt den av båda slanganslutningarna till båda ressarna fram.
Trycket blev för högt helt enkelt.
Det är vid såna längen man inser hur mycket olja det ryms i två IRC bigbore med rezzare...
Skönt kladdigt när båda töms över hela bilen!
:wtf:
Även dragstarten fick en genomgång!
20210330_181217.jpg
20210330_181234.jpg
20210404_180957.jpg
20210404_181014.jpg