RR5 2wd! Cupbilen

Alla Offroad-projekt
User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: RR5 2wd! Cupbilen

Post by tesla » 15 Aug 2019, 21:53

Hawk71 wrote:
tesla wrote:
Emanuel21 wrote:När tiden hinns ska jag börja laborera med min Ultron som en 2wd. Ser roligt ut om man har en potent 2wd bil att leka med Image
Vore en spektakulär bil att se!.

Som min bil är nu hade bajan fortfarande varit snabbare i Nynäshamn. Kanske inte över ett varv men rr5an var väldigt lätt att snurra med medan bajan var understyrd.
Men det här är ett work in progress.... framförallt i vinter.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Jo de såg vi i Nynäshamn å Whalas RR5 2wd att den hade lätt att snurra.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Det lär den här också ha men det är på alla sätt en helt annan bil än hans. Korta chassit, planetdiff och compspec dämpare t.ex vs hans ft lång chassi.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: RR5 2wd! Cupbilen

Post by tesla » 17 Aug 2019, 21:44

Då var cupdebuten avklarad för denna bil!
Här kommer en liten sammanfattning av dagen:
Det blev inte jättemkt träning då det fanns lite banarbete att göra. Men mot slutet av fria träningen luftade jag bilen lite och kände direkt i första böjen att den var mycket bättre än i nynäshamn, de ändringar av toe och dämparvinklar jag gjort hade gjort skillnad. Gillade även effektkurvan med pipan.
Körde dock endast några få varv men kände under den tiden även något som oroade mig, nämligen att kopplingen började gå varm och bita dåligt nästan direkt. Dessutom kändes det som motorn gick varm redan då..

Tyvärr fanns det inte tid för att göra mer än att nåla ut något snäpp innan första heatet så jag fick gå in med planen att köra eco driving för att inte elda motor eller koppling.

Heat 1.
Jag fick en drömstart i heatet när jag fick komma iväg och åks ostört de 5 första minuterna. Mot slutet hörde jag dock att motorn var nära ånglås och dessutom släppte inte kopplingen i böjarna. Samtidigt närmade sig smurfen och jag hade dubbel tur som både precis lyckades hålla honom bakom och desutom stannade motorn på invarvet efter mål p.ga ånglås.

Heat 2-4.
Inför heaten lånade jag Hawk71s borrmaskin och gjorde schweitzerost av karossen. Dessutom drevade jag ner 2 tagg på piniongen för att skona kopplingen.
I heaten blev det egentligen samma historia. Fick halvdana starter och fick fightas hårt om 2-3 plats med b.la gammelgäddan o smurfen medan Fredrikf fick åka ostört längst fram. I de här situationerna visade sig bilens akilleshäl tydligt nämligen att den har sämre traction än alla bajorna vilket inte precis är en fördel när man fightas.

Final:
Då jag förväntade mig regn under heatet bytte jag däck till astromax som rensar sig bättre än astro-grip och höjde bilen lite för att kompensera ev gyttja. Visade sig i slutändan att det var onödigt då regnet kom först senare. Gjorde dock en bättre start och jag och Fredrik kom direkt loss från fältet med kanske 1/4 varv eller så. Där hjälpes både jag och fredrik garanterat av att banan var nypistad och därmed fanns det mer löst material de första varven att betta fast de förhållandevis långnabbade däcken vi båda åkte med.

Vi höll jämna steg men jag kunde inte ta in nämnvärt trots att jag körde så fort jag kunde utan att ta onödiga risker. Efter en greppvält från hans sida blev det en bra fight under några minuter innan jag kom loss efter någon miss från hans sida och kunde åka rätt så ostört i mål och ta hem finalen.

På det stora hela VÄLDIGT nöjd med bilen, den är snabb, den svänger bra men bajan var mycket stabilare så det finns nog en del att fila på setupmässigt. Som den är nu är den INTE lättkörd precis så jag fick hitta på en del strategier med alternativa spårval för att kompensera vissa av bilens egenskaper. Dock svårt att få till de där alternativa spåren när man åker i "trafik ".

ImageImage

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk




MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: RR5 2wd! Cupbilen

Post by tesla » 18 Mar 2020, 08:59

Avslutar härmed detta projekt.
Bilen funkade ok överlag och skulle säkert kunna varit riktigt snabb på vissa banor t.ex Norrköping.
Men defintivt inte på alla. Vikt biasen med så lite vikt på drivhjulen gjorde den rätt så svårkörd och kostade mycket traction.
Det var väldigt tydligt på t.ex sandhemsträffen i höstas då jag inte alls kunde hänga med Fredriks Elcon.

Dessutom böjdes difflocker och spurgear där utan krasch. Sannolikt beror det på chassiflex som säkert är värre med 2wd bilen än orginal 4wd då jag plockat bort massa saker i hela främre halvan av bilen.
Det är säkert lösbart med stag eller andra moddar, t.ex ft chassi. Men tanken på en billig enkel bil för cupen faller därmed.
Därför väljer jag att inte köra vidare på det här bygget och kommer istället använda majoriteten av delarna till mitt nya speed projekt. "Projekt 200". Som kommer i en helt ny tråd då det blir en ren onroad bil.


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: RR5 2wd! Cupbilen

Post by Emanuel21 » 18 Mar 2020, 18:46

Mitt onroad kit är till salu om du inte redan köpt.
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Dave and 18 guests