10hp Elbaja.. Say wuuut? o.O

Alla Offroad-projekt
LukasEk
Posts: 17
Joined: 21 Sep 2014, 20:40
Phone Number: 0727116232

Re: 10hp Elbaja.. Say wuuut? o.O

Post by LukasEk » 05 May 2018, 23:37

huSSe wrote:Frän bil. Har du provkört nåt än?
Hur lång körtid fick du?
Yes jag har kört ca 10ggr med räsern och kan säga som så att jag inte riktigt kan redovisa nå vettig körtid. Ren bash då håller 8s 10000mah ca 10min. På bana kanske 20min. Svårt att säga då jag aldrig tagit tiden men snart börjar det bli ordning på den, ofta något som krånglar nämligen men det känner ni nog till.. :D

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: 10hp Elbaja.. Say wuuut? o.O

Post by tesla » 06 May 2018, 12:36

LukasEk wrote:
huSSe wrote:Frän bil. Har du provkört nåt än?
Hur lång körtid fick du?
Yes jag har kört ca 10ggr med räsern och kan säga som så att jag inte riktigt kan redovisa nå vettig körtid. Ren bash då håller 8s 10000mah ca 10min. På bana kanske 20min. Svårt att säga då jag aldrig tagit tiden men snart börjar det bli ordning på den, ofta något som krånglar nämligen men det känner ni nog till.. :D

Om jag får spekulera lite fritt ang körtider så tror jag följande om din bil:

Utifrån hur mkt mah som saknas efter körning har jag räknat ut att min bil på 6s drar ca 1000 mah/minut på lite snabbare bana (nosringen) och 7-800 på tight bana (sviestad).

Om man räknar om energiinnehåll i dina 8s 10Ah till 6s (som jag mestadels kör) motsvarar det 13.3333 ah.
Om din bil förbrukar ungefär lika mkt (vilket den borde göra med snarlik vikt och motorspec) så borde du i teorin få ca 13 minuter ren körtid på typ sandhem.

Nu har jag inte kompenserat för 2wd resp 4wd. Men på banor som t.ex sandhem kan man ju få ner mkt kraft i marken även med en 2wd och en baja har lägre fart mitt i sväng än 4wd och har alltså mer axx att göra ut ur sväng.

Men vi får väl se på sommarens träffar!






Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Toboka
Posts: 120
Joined: 14 Mar 2015, 07:46

Re: 10hp Elbaja.. Say wuuut? o.O

Post by Toboka » 11 May 2018, 00:30

This build is great :worship: too bad its all on swedish do i dont can understand it :wtf:

LukasEk
Posts: 17
Joined: 21 Sep 2014, 20:40
Phone Number: 0727116232

Re: 10hp Elbaja.. Say wuuut? o.O

Post by LukasEk » 12 May 2018, 23:23

Första riktiga körningen på bana i Sandhem. :happy:

Kom inte många varv förrän ESC slog ifrån.. :doh:
Tänkte direkt det kunde va värmen som orsakade stoppen och mycket riktigt var ESC lite väl varmt.
Tog tempen efter att den slagit av och fick ca 86grader som högst. Cut off ligger på 105grader så ingen tvekan om att den varit uppe i den temperaturen.
Ska erkänna att jag varit lite naiv och tänkte att den inte behöver kylning då det funkat bra innan.
Dock var det ca 20-25grader i luften vilket säkert bidrar.
Hur göra? Jo! Jag ska som så limma dit kylflänsar runt om och få på 2st fläktar som blåser luft genom flänsarna.
Förhoppningsvis ska detta sänka tempen en hel del.
Motorn låg på ca 50grader när jag va framme med pistolen så den får klara sig utan kylning. :thumbup:

Hade gärna gett er lite resultat på hur lång körtiden blev men näee körde inte ens slut på första uppsättningen med ackar då det bara strulade med värmen.. :toung:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests