Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Alla Offroad-projekt
User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 01 Feb 2019, 09:06

Har kört bilen ett pat accar till nu.
Räknat att jag nu kört ca 3 körtimmar med årets bil vilket ju motsvarar kanske 2-3 träffar. Utöver nöjet att lattja i snön så har jag även haft som tydligt mål att pressa esct för att se hur mkt det pallar. Hostile mxt däck i djupsnö t.ex är ju rätt tungt med 100km/h drevning. Samma gäller förstås att dra cykelvagnar och pulkor. Denna gång åkte jag själv i cykelvagnen med sonen i knät...

Lsd diffarna ger bra dragförmåga.

Kan väl hittills vara nöjd med esct. Går defintivt mkt svalare än fjolårs-esct som t.ex överhettade när jag drog pulkan för ett år sen trots att jag hade mkt mindre o lättare hjul.
Ett skäl till att jag testar detta så hårt nu är att mitt nästa projekt är helt beroende av att detta esc är bra...
Man kan även tydligt se att motorn har mer vrid under 5-10 km/h än i fjol, gissningsvis ca dubbelt så mkt.
Kommer defintivt få lägga en snäll gaskurva i sändaren eller t.om ställa ner max effekt lite , även om jag "bara" kör 8S, för bankörning, särskilt på typ sviestad eller Fredriks bana.
Både motor och esc spelar i en helt annan liga än vad jag hade i fjol.





Det enda som gick sönder på dessa körningar var bumpern bak som gick av när jag drog pulka och barn uppför backen.
Dock endast ca 100 kr för den delen som tydligen inte är konstruerad för att vara dragkrok!.



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk






MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by Smurfen » 01 Feb 2019, 13:40

Som vanligt intressant läsning.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 07 Feb 2019, 21:56

Redo för nästa test! Image



Nån här som har koll på springrates för w5FT? är lite fundersam på om inte min bil är för mjuk fram o hård bak. Rätt säker det är samma runtom orginal på denna men är osäker på exakt vilken hårdhet det är som sitter på.
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 08 Feb 2019, 19:45


Tog mig idag tid att sammanfatta exakt vad som sitter på 2019 års bil och räkna ut vad det skulle kosta att bygga den ny idag. Det är nog svårt att läsa sig till annars i denna 110 inlägg långa tråd då det experimenterats en del under tiden.

För den som vill kopiera min bil så är detta inköpslistan:

Bilen:
W5 FT (lång) roller(inkl 4 hjul):    14k
Servon (styr) sv0240x2  :  1.5
T/b servo sg2290sb: 1.2k
Alu stag bak   :     1k
Kopplingshållare alu: 1.2k
Diffhållare 7055: 1.2k
Bromsplatta alu:0.6k
Främre alu "top deck" : 0.6k
Lay shaft carrier alu: 0.6k
60 deg lsd kil (bak). 0.4k
Servoräddare alu: 0.5k.
Mottagare futaba 0.5k
Övrigt(servohorn,  mm) 1k
TOTALT CA 24.3

Eldriften totalt(10.9 k)
Motor lbp 58113:   2.7k
Esc  ztw 300A  ..3.5k
Konverteringskit; 1.5k
Remmar, kablar, kontakter mm 1k
1 uppsättning batterier(4x gens ace 4s)= 3.2k

TOTAL kostnad helt RTR exkl sändare och laddare= 35200kr. Inte billigt men knappast forumets dyraste bil heller!
Faktiskt lite mindre än jag trodde.
Här syns förstås inte kostnader för experimenterande med olika setuper heller. Men det slipper ju nästa byggare!


Övrig att nämna:
Laddare, bilen använder standard 1/8 hardcase accar. 2 billiga dubbelladdare laddar en komplett uppsättning accar på 1 timme. Körtid ca.20 min på ett sådant set.
Kostnad: totalt ca 2000 kr.

Eller så gör man som jag och använder paralellbord till sin vassare dubbelladdare(i charger 308+1200w nätagg) och laddar 4-8 st i taget.

Sändare: mekanisk broms + back kräver 3 kanaler+mix och lämplig knapp för det. 1500kr sändare och uppåt fixar det.

Batteri: till 4, 8 och 12S använder jag samma batterier tack vare.modulärt kablage. Därmed inget behov.av olika batterier för olika ändamål.

I år använder jag inget mottagaracc.










Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by Smurfen » 08 Feb 2019, 20:55

Skönt att jag kommit undan billigare.
Årets racebil har kostat 500kr i år. Allt annat än lack på karossen lades förra året.
Och nästa års racebil kommer kostnaden detta år.

och båda kommer kosta mindre än din roller.

Nu ljög ja. Har ju ingen motor till 2020.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 08 Feb 2019, 21:25

Smurfen wrote:Skönt att jag kommit undan billigare.
Årets racebil har kostat 500kr i år. Allt annat än lack på karossen lades förra året.
Och nästa års racebil kommer kostnaden detta år.

och båda kommer kosta mindre än din roller.

Nu ljög ja. Har ju ingen motor till 2020.
Glöm inte reservdelar med...
I mitt fall är de där inköpen spridda över 3-4 säsonger med tyngdpunkt förra vintern.
Årets uppgraderingar ligger kring 7k om man räknar bort rent underhåll. Det är motor + esc som står för 95% av det.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 10 Feb 2019, 20:35


Spenderade 6 timmar på lagret idag där vi satt upp en tillfällig bana .
Körde mest 1/10 slash men passade på att prova w5an där också. Den gick mycket bättre än förväntan. T.om så att den var minst lika snabb som 4wd slashar. Bara 1/8 buggyn som var snabbare på banan och det endast marginellt.

Första gången jag kör bana med nya motor/esc kombon och man kan väl sammanfatta det som att esc inte är lika silkesmjukt i sin respons som bra 1/8 esc men absolut inte ryckigt som vissa bash grejer. Framförallt är det VÄLDIGT konsekvent. Och det gör mycket för körbarhet. Kanske marginellt ryckigare första metrarna än max 5 jag hade ifjol men det esc var tvärtom rätt så inkonsekvent i sin respons och den kombon hade ibland en "ketchup effekt " när man gasade ur sväng som krävde viss försiktighet för att man inte skulle gasa på tok för mkt. Fjolårsbilen hade därför inte gått så här bra på en så tight o hal bana.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 12 Feb 2019, 19:31

Detta projekt har ju på många sätt kretsat helt kring själva eldriften men som "bieffekt" av allt testande har jag också testat en masa andra saker. Bilen är bra på att plåga däck t.ex. Den är även hårdare på bromsar och drivlina än vanliga bensinare.
Har testat olika viktfördelningar och setuper vilket denna bilen på många sätt är perfekt för då motorgången är så konstant jämfört med bensinare.

Här är ett ballong test av däck. Bu-big
110 km/h.
Imponerad att lätta limmade hjul håller så.pass bra. Även kört massa asfalt med dem.

Här är en lista på några andra lärdomar:
*Rr5 xl plattformen vill ha mer vikt bak.
*Mjukare än 90deg mittdiff är meningslöst och svårkört.
*Drivlinan håller bra för stora effekter, särskilt med linjär axx.
*comp spec bromsar räcker gott.



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by Smurfen » 12 Feb 2019, 20:56

Kul att se.
Vilka däck rekommenderar du till våra underlag?
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 12 Feb 2019, 21:48

Smurfen wrote:Kul att se.
Vilka däck rekommenderar du till våra underlag?
Vilka som är absolut snabbast i en cupfinal låter jag vara osagt. Det är definitivt så att dessa grp bu-big har använts framgångsrikt i cupen på b.la sandhem. Dock i mjukare blandning då. Ytterligare ett däck som är snabbt, mångsidigt och långlivat är mcd astro-max. Det däcket har också gått bra på vissa banor i cupen. Det är ett däck.med få och vassa triangulära nabbar. Jag har kört det däcket i den hårdaste blandningen och det har passat denna bil väldigt bra på gräs, konstgräs och alla lite halvmjuka underlag. I hårda blandningar så överlever däcken mkt längre på denna bil som annars haft en ful ovana att spränga däck på rakorna. Just astro max tappar man heller ingen prestanda på en hård blandning då det är spikarna som står för greppet. Enda nackdelen är att det däcket är väldigt destruktivt för ytan på banan (och för Håkan Kågströms nya kaross i Alingsås.) Sällan man ser ett sånt "wolverine" märke på nåns kaross av däckmönster....

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk



MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by Smurfen » 12 Feb 2019, 22:53

Tack för input.
Alltid roligt att höra folk åsikter.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 13 Mar 2019, 12:31

Börjar äntligen förstå servomatningsproblemet jag skrivit en del om tidigare.
Det funkar att ha separat matning till servona (bypass mottagare) om ström till mottagare kommer från esc. Jag tror att det rör sig om en säkerhetsfunktion i ESC som inte accepterar annan spänning i signalkabel (gas)från mottagaren än den spänning ESCs BEC ger ut. Därmed funkar det bra med direktmatning om bec ger all ström, dvs det inte finns nåt separat mottagaracc eller en annan bec.
Tidigare försök jag gjort har med detta har inkluderat ett 2s lipo som matar servon o mottagare, så gjorde jag också hela förra säsongen indirekt då de fick 8v från en separat bec.

Nu kan man säga att elproblemet är 70% löst. Skulle helst skonat escts interna bec från att driva allt.(inkl 4 fläktar). Kan bränna esc på detta. Men det kanske funkar bra, det får tiden utvisa.
Plan b får väl bli att prova ngn form av bec med exakt justerbar spänning eller separat matning av enbart servona från battrri, mottagare får isf ström från bec.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 18 Mar 2019, 22:52

Just spenderat minst 30minuter på att träna på att krypköra w5an inne i hobbyrumet (och optimera kurvor, dragbrake mm).
Inte precis den lättaste bil att krypköra då det minsta varv motor/esc vill jobba på innebär ca 10 km/h. Rätt typiskt för ett sensorlöst system. Just för krypkörning hade fjolårets esc varit bättre då det funkade på 3S istället för 6S som är det minsta ZTW funkar med.
Blev en spärrad maxgas på sändaren som innebär just 10 km/h. Och ställde om gasen till en binär funktion 1/0 där 0 är ingen gas och 1 är allt över 1% på avtryckaren. Så kan man "dutta" snabbt. På så sätt går det åka 3-4 km/h med denna bil.
Funkar alltså lite som gasen i mariocart.
Testade även saxvändning mm för att få känsla för esct där. Går rätt ok. Men ska nog inte backa med båtsläpet.

Resultatet av dagens test blev i vilket fall en klar förbättring av kontrollen i krypfart. 70% av förbättringen var nog p.ga inlärning och 30% p.ga inställningar i sändaren.
Känns bra att ha gjort detta innan jag ställer ner bilen på golvet bland folk på aeroseum!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Image



MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 22 Mar 2019, 21:28

3m ekipage provkört! Nu är jag lugn!.
Bilen krypkör faktiskt bättre med extra vikt bakom än utan motstånd.
Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 23 Mar 2019, 19:55

I väntan på delar till mitt andra projekt så har jag idag tittat lite på möjligheter att åka ännu fortare än de 109 km/h jag åkt hittills med denna. 11 hk ska räcka till mer än så!. Det motsvarar ju 800 hk i en v70 om man räknar hk/vikt.

Det är egentligen 4 saker som hindrade bilen från att gå fortare.

1: drevning, vid rekordet åkte jag med 23/64(på bana 21/64). Utan moddning alls är 25/60 möjligt. Det ger 15 % mer fart. Lägg till 2 tagg mindre på diffarnas krondrev (finns att köpa) så blir det 20% dvs ca 25 km/h mer toppfart på pappret.

2: Batterierna: rekordet slogs med batterier som var iskalla(-2) vid start. C värdet sjunker drastiskt vid den temperaturen jmf med sommartemp. Därför märkbart att bilen fick mer och mer effekt för varje repa när batterierna byggde temp p.ga intern resistans. Att starta med värmda batterier gör säkert skillnad på toppfarten. Samma sak gäller om man skulle gå upp i c värde.

3: väghållning.
Körde samma setup som på offroad bana. Bilen var för mjuk för höghastighet. Den har inte ens krängare bak( bortplockade för att få mindre studsig bakvagn på bana). Lägg till offroaddäck, kaross/bur och blåst samt väggrus så var det milt sagt lurigt kring 110 knyck.

Enkla billiga fixar innebär uppstyvad setup, sänkning, "rake", och kanske köra utan kaross. Borde minska problemet.

4: Seriekabel!.
12S åstadkomms genom att koppla in ett extra 4s batteri på befintlig 8s seriekoppling. D.v.s så är det samma batterier i bilen på 4 , 8 och 12S. Inga dyra specialbatterier här inte!

Första 12s körningarna användes en traxxas y kabel från en 1/16 summit med pålödda xt90 kontakter som enda modd. De kablarna är dock alldeles för tunna för den här bilen. Ger säkert stort spänningsfall p.ga resistens.
Idag har jag tillverkat en ny sådan seriekabel som är mkt grövre. Detta är det första aktiva steget mot att göra bilen ännu snabbare. Även om det inte är säkert att jag nånsin vågar mig på ett riktigt försök att nå de 130 som jag tror bilen borde kunna fixa nu.





Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests