Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Alla Offroad-projekt
Post Reply
User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Post by tesla » 31 Dec 2017, 08:35

Då var det dags att dra igång vinterns bilprojekt. Ska försöka få till en körbar elbil för bana som kan mängdköras. De flesta 1/5 el jag sett går väldigt korta stunder vid varje körning av olika skäl som motortemp, brända esc, acctorsk eller drivlineras. Givetvis håriga bashers men sällan sett någon köra på bana acc efter acc som man rutinmässigt kan göra med en 1/8 elbuggy.

Planen med detta projekt är att utforska vad som krävs för att kunna köra 1/5 el på det sättet. Finns flera grejer som lockar med detta, utöver möjligheten att t.ex strypa hastigheten elektroniskt och köra ljudlöst så blir det ju i teorin mindre underhåll per körtimme om man kan få drivlinan att hålla hyffsat. Väljer att bygga på rr5 plattformen b.la för att drivlinan är relativt bra och lättmekad jämfört med t.ex baja och losi samt att det finns ett bra elkonverteringskit med motorfäste och batterihållare där det går hyffsat fort att byta batteri.

Beställde detta kit idag och det är därför jag sparkar igång projektet nu!

Annars saknar jag mkt grejer b.la motor och esc och 1/3 av bilen faktiskt.
Då jag inte har varken tid eller pengar för att bygga 2 st nya 1/5 under våren slår jag ihop detta projekt med 2wd rr5an jag började på i vintras. Tanken är fortfarande att ena rr5an kommer vara 2wd men det är möjligt att det i slutändan kommer vara 4wd bilen som blir eldriven, om inte annat för att det är snällare mot drivlinan med 4wd o mittdiff när man kör med 8 kw.(innebär isf baja i cupen)

Då syftet inte är att bygga en extrem basher som håller i 3 minuter utan en banbil kommer jag välja annan elektronik än de castle system som nästan alla 1/5 el jag sett haft. Dels verkar de esc varken hålla eller vara smidiga o dels vill jag prova ngt annat. Till att börja med undviker jag också superdyra lehner system då de känns overkill. Istället blir det troligen hobbywing esc då jag har dessa i mina 1/8or och därför har programbox mm för dessa.
Motor är mer öppet, ev blir det castle där då dessa verkar funka bra för de flesta till skillnad från deras esc som verkar vara pyromanens bäste.

Just detta med programmering o gaskurvor kommer också vara nyckeln till att få drivlinan att hålla samt att optimera batteritid och motortemp.
Kan även använda throttle expo på sändaren samt m12ans throttle delay funktion. Kan fortfarande vara rappare i botten än en vass bensinare men inte så där löjligt explosiv i botten. Då bör jag kunna få drivlinan att hålla för mängdkörning. Av samma skäl lär jag dreva konservativt från början. Ingen 120 km/h här alltså! Snarare som en bra bensinare.

Ytterligare en avsikt är att bygga denna så den snabbt kan konverteras fram och tillbaka mellan el o bensin samt testa lite olika komponenter.

Tid? Ja den SKA vara med på årets första bashträff!

Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Last edited by tesla on 21 Jun 2019, 21:29, edited 6 times in total.
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Rr5 plug in!

Post by fredrikf » 31 Dec 2017, 13:41

Kul projekt.. :thumbup:
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 31 Dec 2017, 15:52

fredrikf wrote:Kul projekt.. Image
Hoppas verkligen jag får denna att funka. Redan när jag började med 1/5 var planen att köra el (därav mitt forumnick)så det är verkligen på tiden att jag tar tag i detta.
Finns mycket potential i el nuförtiden. Har satt som uttalat mål att få en körtid på minst 15 minuter bankörning med de största accarna dvs ett helt cupheat. Har planerat moddning av batterifacken för att få i avsevärt större batterier än vad många andra kört. Tänker kapacitet kring 15Ah eller mer. Troligen genom parallellkoppling + seriekoppling av 4 standard 1/8 hardcase. Blir 3 kg batteri ungefär så räknar med att bilen blir ngt kg tyngre.
Har befintlig laddutrustning för att ladda 4x20A så kan snabbladda alla 4 accarna i fält utan att köpa ngn ny laddare.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 01 Jan 2018, 11:01

Då hela familjen är sjuka i feber mm blev det inget nyårsfirande. Istället legat i sängen och beställt motor& esc nu.
Blev som planerat hobbywing max5 med en leopard 57x110mm motor(ngt större än castle men lite lägre effekt, ynkliga 7600W samt en 2 fläktars kylmantel för motorn.

Står och väger lite kring batterityp och cellantal. Vet från mindre skalor att man får mkt mer körtid med lägre cellantal. T.ex i 1/8 truggyn nästan dubbelt med 4s 7600mah än med t.ex 6s 4500mah
Den riktigt intressanta frågan är om 6s räcker i 1/5an. I så fall finns det stora batterier avsedda för flyg som inte ens är dyra på t.ex hobbyking. Ser möjligheten att få i 30-40k mah i bilen(har kollat mått mm)
bör i så fall innebära 20-25 minuters körtid på 1 timmes laddning och en vikt på emdast ca 1 kg mer än med bensinmotorn!.(eller 10 -12 min och något lättare än bensin om jag inte kör dubbla)

Redan bestämt mig för att under jan-feb tillfälligt elkonvertera och använda min befintliga rr5a som testplattform och testa drevning, drivspänning, körtider, temperatur, toppfart mm med olika batterikombinationer 5-6-7-8S jag har idag från 1/8orna innan jag bestämmer mig för batterityp. M12 tememetrin kommer väl till pass här...
Har en stor grusplan i närheten där jag inte kört med bensinarna av ljudskäl, men den här går nog bättre.

Detta blir årets stora projekt och definitivt går det ut över satsning på cup och ev dmsu/ efra anpassning av mina bensinare(sistnämnda har jag knappast råd med i år nu...) Men har som sagt varit sugen på detta länge!



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Last edited by tesla on 01 Jan 2018, 19:02, edited 1 time in total.
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 01 Jan 2018, 13:16

Läget på denna idag. Utöver eldrift saknas en del annat, typ halva bilen
Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 10 Jan 2018, 09:37

Mätt batteriboxarna nu.
Insett 2 saker, en bra och en dålig.
Det positiva är att det troligen kommer gå mkt snabbt att byta accar då det troligen inte ens kommer kräva att jag tar av karossen. M.a.o 1 minuts byte om man vill.

Det negativa är dels att de 2 accboxxarna är bara 155x55 i botten (per styck, i praktiken obegränsad höjd). Detta utesluter de stora hobbyking accar som jag planerat använda om jag inte moddar extensivt. Dessutom gör avståndet till motor/piniong samt hur accarna sitter i chassit att jag nog inte vill köra stora softpack/flyg accar ändå.
Funderar istället nu på att offra körtid och istället köpa på mig 4-6 stycken 1/8size standard harscase 4 eller 6s accar som jag kan använda. På många sätt gör detta allting mkt lättare, kanske bara får 12 min körtid/par men får istället väldigt snabba byten och även snabbare laddning då mina befintliga laddare klarar att snabbladda den typen av accar och bör då i praktiken kunna köra kontinuerligt om jag skulle vilja. Bilen blir då även ett par kg LÄTTARE än bensinaren och får bättre viktbalabalans höger/vänster (vilket hade kunnat bli problem med jättebatterier).

Troligen det smartaste i längden.
Om jag för ett one-off tillfälle skulle vilja dubbla körtiden kan jag säkert knöla dit fler hardcase ngn stans t.ex i höger "chassivinge")Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rr5 plug in!

Post by Rallyfinnen » 10 Jan 2018, 10:04

Ingen risk för skadade ackar/batteribrand om du får en smäll i sidan där? Ser ut som dom hamnar ganska nära, kanske ett extra skydd skulel sitta fint?
För övrigt intressant projekt!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 10 Jan 2018, 10:44

Rallyfinnen wrote:Ingen risk för skadade ackar/batteribrand om du får en smäll i sidan där? Ser ut som dom hamnar ganska nära, kanske ett extra skydd skulel sitta fint?
För övrigt intressant projekt!
Den risken finns alltid. Framförallt bakre accen om man blir t-bonad på vänster sida så kan ju accen klämmas mot motorn.
Den färdiga bilen kommer därför troligen ha W5 bur och kaross. Också en av anledningarna till att jag nog går bort från planen med stora flygaccar. Men kan fortfarande öka kapaciteten med 1-2 extra batteri i höger "vinge" vid behov.

Sen ska man inte överdriva risken, dels har jag sett väldigt demolerade accar som inte brinner under de år jag bashat elbilar i andra skalor , nog störst risk om ngt vasst träffar batteriet rakt på och kortsluter celler( till skillnad från en trubbig bumper som bara deformerar accen). Och dels så krävs det en rejäl 90 graders T-bone på helt fel ställe för att komma åt och krossa ett 1/8 hardcase i de här hållarna. På en bensinare sitter tanken på motsvarande plats och hur ofta har vi sett krossade tankar?




Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 10 Jan 2018, 21:29

För en gångs skull en ritning... nästan ovant!Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 12 Jan 2018, 08:19

Esc bör komma idag. Så det blir nog test inom ett par veckor. Blir intressant för fortsättningen och se hur den funkar på 6S då detta ger helt andra möjligheter batterimässigt, b.la för att jag har mkt bättre laddare(snabbare) för upp till 6-7S än för 8S och paralellkoppling gör mkt för körtid och strömbelastning/acc. Klarar mig med klart lägre C-Värden i så fall och kan köra billigare accar eller accar optimerade för mer kapacitet istället för max strömuttag/tid.

Plockat på en 21t piniong nu, detta är samma jag kört i cupen med 30.5 fm motorn. Teoretiskt ska maxvarv på 6S ligga mellan 17-18k rpm så detta bör ge något högre toppfart än 30.5 fm(tror inte den varvar 17+k med min pipa under belastning).
Hoppas att motorn orkar dra denna piniong.

Annars får jag väl dreva ner och köra med högre spänning. Men detta kräver seriekopplande av accar och då blir det svårt att klämma in en 3e acc...


Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 15 Jan 2018, 22:33

Kommit en bit. Kalibrerat esc. Programmerat bort både broms och "dragbrake" samt ställt ner punch på lägsta.

Efter mkt om och men bestämt mig för att behålla t/b servot ( borstlöst standardservo). Då jag också vill ha back blir det lite klurigt med inställningar på radion. Men har nu löst detta genom att jag har fördröjning på backen som är högst 25% med lägsta punch och en knapp som kopplar ur 3e kanalen (mekanisk broms på th-mix) när jag vill backa. Räcker iaf för att backa bort från ett däck.

Skälet att behålla mekanisk broms är att minska värme i esc och motor, behålla möjligheten till justering av bromsbalans samt att spara piniong, spur och mittdiff.

Blir provkörning på riktigt i helgen!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 16 Jan 2018, 22:10

Klar för första test. Invägd på 14.3 kg med 6ah 8S. Körklar men inte helt färdig.

B.la bec saknas strömkälla för motorfläktarna, separat bec mm. Vikten lär dock inte påverkas mer än 100gram av det som saknas.

Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 23 Jan 2018, 11:09

Kört ännu en vända med pulkan idag.
Sonen är riktigt nöjdImage.
Ca 10- 15 minuter körtid med med pulkan o motorn låg på 70 grader efter (accarna var mina 3s 5amp från neron i serie).

Idag har pappa också anledning att vara nöjd, körde med 6S för första gången ute.
Hann testa ett par olika drevningar och även göra ett par speedruns(utan pulka).

Upplever att körbarheten i det nedre registret är mycket bättre på 6S och att toppfarten ändå är MINST som med 320 bensin och motorn orkar säkert dra större piniong känns det som. Hade inte gps mätaren på bilen idag tyvärr, speedrunsen var inte planerade. Dessutom verkar 21/56 funka med BÅDE 6 och 8S och accarna jag körde idag klarar bara 300A burst och verkar inte gå varma eller puffa.

Har nu definitivt bestämt mig för att det blir 3x6S paralell setup med 21 drev och möjlighet att för uppvisning eller speedruns köra 8S.

Nu känns det som jag har den information jag behöver.
Snön ska smälta imorgon så då är det färdigåkt. Ska nu börja riva denna bil för att återkonvertera den till bensin och gå igenom inför cupen.

Sen ska det byggas elbil.





Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: Rr5 plug in!

Post by Emanuel21 » 23 Jan 2018, 12:57

Lite avis är man allt...men jag är en otålig person och skulle inte ha tålamod för sådana projekt :P

Riktigt nice Kalle!!!!

Obs!!!! Hoppas man får prova bilen sen :D
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 24 Jan 2018, 13:57

Nåt nytt måste man ju göra! Har inte motivationen att jobba med finliret i körning, setup mm eller den mer seriösa delen av hobbyn och tävla i t.ex e.m och jaga hundradelar på varvtider.

Istället lägger jag fokus på att vara kreativ i olika projekt då det utöver det sociala är det som ger mig mest inom hobbyn.



Är långt kvar på detta projektet än, men spånar redan lite på vad man kan göra sen...

Här är senaste detaljen från elbilen:
Moddat rr5ans mottagaracclåda för att hålla ett 6s hardcase.Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests