Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Alla Offroad-projekt
Post Reply
User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 26 Oct 2018, 15:26

Sänkt batterihållarna på vänster sida 15mm och flyttat dem drygt 50mm bakåt. Utöver den lägre tyngdpunkten med 2kg batteri 15mm lägre är tanken att placera esc på ytan som uppstod framför motorn. Esc sitter idag i tornet så det här gör stor skillnad för tyngdpunkten.

Tittar även på möjligheten att placera det 4e(och ev 5+6) batteriet brevid övriga istället för ovanpå, också här av tyngdpunktsskäl.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
ImageImage
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 16 Nov 2018, 21:42

Börjat bygga ihop den igen nu för 2019.

Här är en liten årsrapport och lite tankar för nästa år.
Överlag har bilen funkat över förväntan på så sätt att den varit snabb och inte haft några större ras trots många varv totalt.

Det har under tiden blivit en del småförbättringar för att lösa barnsjukdomar och irritationsmoment men det är några stora grejer jag avsiktligt väntat till vintern med. De stora grejerna är framförallt :
*drivspänning/motorval/esc
*Batteriplacering/tyngdpunkt
*strömförsörjning till servo/mottagare


Spänning/Motor/esc:
Ursprungligen byggde jag bilen med tänk att dreva den så att 6s var optimalt på bana och vid behov kunde jag slänga i 8s för speedruns eller bash. Valde därför en motor med ett varvtal/kv tal lämpligt främst för 6s.
Detta funkade väldigt bra körbarhetsmässigt. Mjuk o fin o lagom med kraft över hela registret.
Visade sig dock att de 6s batterierna var skräp och att esc gick för varmt vid kontinuerlig bankörning över 8-10minuter.
Därför fick jag fimpa 6s till förmån för 8 med lägre drevning. Då försvann dock flexibiliteten i batterival och därmed möjligheten till ett "speedrun mode". Dessutom är motorn något för högvarvig på 8S med de drevningar som enkelt kan ordnas vilket medför sämre körbarhet och sämre verkningsgrad. Blir nu en ny motor med mer optimerat varvtal för 8s. Därmed bättre verkningsgrad, körbarhet och mindre värme. Dessutom 12s kapabel vilket ger möjlighet till speedrun mode med ett nytt esc. I det läget 15 hk och toppfart klart över 100 med bandrevning!!.


Lärde mig också en hel del under säsongen, b.la att esc bakom motorn inte funkar av kylningsskäl och att layouten jag valt inte var optimal. Har funderat länge på hur jag ska lösa detta men har nu bestämt mig var grejerna ska sitta. Tyngdpunkten blir också för hög i dagsläget. Särskilt med esc i tornet och batterier staplade på höjden a-la containerfartyg.
Alla ska ner på chassit! (Bilder kommer senare).

Bec visade sig vara vara en sak som krånglat av och till. Ersätter därför detta med ett litet mottagaracc på 4200mah som gott och väl bör räcka en träff.

Om man summerar detta så är tanken att bilen främst bli mer lättkörd och ha mindre värmeproblem på banan. Den kommer t.om vara lite(men obetydligt) långsammare på rakan än i år på 8S.
Kanske t.om klarar mig på enbart passiv kylning då allt är så överdimensionerat för det effektuttaget!.

Men jag ska också om jag vill kunna dragracea 72cc storkubikare i 100 knyck på gräset i Alingsås...
Målet är i alla fall denna lite ovanliga kombo.


Vi får väl se hur det blir. Men första testen blir nog en speedrun nån stans...ImageImage

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 23 Nov 2018, 20:55

Planen för layout till nästa säsong. Observera avsaknad av BEC samt endast 3 batterier(dock med högre energidensitet än de jag haft i år och behållen möjlighet att dubblera på höjden i alla 3 hållarna.).

Ska testa i vinter men inte säkert allt blir exakt så här.
Men i teorin bättre väghållning med lägre tyngdpunkt och mer centrerad vikt.
Faktiskt så låg profil att jag skulle kunna köra buggykaross om jag ville, det gick inte förra säsongen p.ga batterierna.

Hoppas även klara mig utan aktiv kylning på motorn nu med större motor och mer luftigt runt motorn.

ImageImage

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Speedup
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2010, 20:45
Phone Number: 0768000221
Location: Nässjö

Re: Rr5 plug in!

Post by Speedup » 24 Nov 2018, 19:07

snyggt bygge å mkt tid å planera :)
tänkte dem däcken funkar dem fint å slitstarka??
Losi 5ive-T Grafil Bodies. G-Raptor

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 24 Nov 2018, 20:40

Speedup wrote:snyggt bygge å mkt tid å planera :)
tänkte dem däcken funkar dem fint å slitstarka??
Tackar.
Dessa däck (grp bu-big) finns i flera hårdheter. De mjukare blandningarna är populära däck i cupen p.ga högt grepp. De lever dock inte så länge, särskilt inte på en sån här bil som säkert är 30 km/h snabbare på en öppen yta än de typiska normalkubikarna.
. De tenderar att bli pizzor och explodera på rakorna t.ex. Både sandhem och nosringen pryds numera av småbitar av dessa däcks signalorange foam.

Men däremot i den hårda blandningen är detta utmärkta allround däck för allt utom tävling. En stor poäng är att de är väldigt lätta jämfört med typ hostile eller Losi 5ive-t orginal och därmed är snälla mot drivlinan.
De är faktiskt rätt stabila på asfalt jämfört med andra offroad däck jag provat. Så alla speedruns jag gjort tidigare har jag gjort med de däcken i Hard compound.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: Rr5 plug in!

Post by Emanuel21 » 24 Nov 2018, 23:22

Medium däcken är min nya favorit...speciellt på sand.
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

User avatar
Speedup
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2010, 20:45
Phone Number: 0768000221
Location: Nässjö

Re: Rr5 plug in!

Post by Speedup » 25 Nov 2018, 12:18

Varsågod :D
DÅ blir det införskaffa GRP med det mönstret i medium eller hårda :clap:

tesla wrote:
Speedup wrote:snyggt bygge å mkt tid å planera :)
tänkte dem däcken funkar dem fint å slitstarka??
Tackar.
Dessa däck (grp bu-big) finns i flera hårdheter. De mjukare blandningarna är populära däck i cupen p.ga högt grepp. De lever dock inte så länge, särskilt inte på en sån här bil som säkert är 30 km/h snabbare på en öppen yta än de typiska normalkubikarna.
. De tenderar att bli pizzor och explodera på rakorna t.ex. Både sandhem och nosringen pryds numera av småbitar av dessa däcks signalorange foam.

Men däremot i den hårda blandningen är detta utmärkta allround däck för allt utom tävling. En stor poäng är att de är väldigt lätta jämfört med typ hostile eller Losi 5ive-t orginal och därmed är snälla mot drivlinan.
De är faktiskt rätt stabila på asfalt jämfört med andra offroad däck jag provat. Så alla speedruns jag gjort tidigare har jag gjort med de däcken i Hard compound.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Losi 5ive-T Grafil Bodies. G-Raptor

User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: Rr5 plug in!

Post by Emanuel21 » 25 Nov 2018, 22:48

Hårda ser jag ingen nytta med om du inte kör mycket på grus :drive:
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 26 Nov 2018, 18:49

Emanuel21 wrote:Hårda ser jag ingen nytta med om du inte kör mycket på grus :drive:
Hårda är ju ett bra allround bash däck. T om håller det för lite asfalt o sånt.
Ett annat grymt däck för allt UTOM asfalt är mcd Astro max i "hard" compound.
Jag har gjort 90% av årets körning med denna bil på ett och samma set av dessa och de är fortfarande hela även om jag fått påbättringslimma det på fälgen några gånger.
Blir ett set nya sånna till denna bil inför nästa säsong. Framförallt grymt gräsdäck som håller även i 90 blås.



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 30 Nov 2018, 22:03

Ny servoräddare i 7055 istället för orginal i plast.
Ändrat vinklarna och längderna på länkagen för bättre geometri (båda servonas armar ska befinna nära ändlägen så lite som möjligt)
Bytt till kullagrat accermanstag(i 7055).
Servona nu direktmatade från batteriet med grova kablar istället för från BEC via servokabel.

Resultatet: mycket snabbare styrning(även med vikt på framhjulen). I detta klipp är mottagaraccen dessutom nästan tom, 7.6v bara utan belastning. Vid 8.4 lär det gå snabbare.

Just styrningen har lämnat lite att önska periodvis förra säsongen. Både (oönskad)flex i servoräddararmen och dålig ork i servona har bidragit liksom det faktum att bilen väger mer än en rr5 bensin.

https://youtu.be/kxHDhHOIbAI

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 05 Dec 2018, 14:55

En av de stora utmaningarna med årets bil är att dra kablarna smart.
Med esc precis framför piniongen gäller det av uppenbara skäl det att tänka till hur man drar dem.... förra året flaxade kablarna runt mkt men då var de bakom motorn.

Just detta esc är den viktigaste nyheten för 1/5 el på flera år om det fungerar.
Första esc som är på riktigt är specat för en 4wd 1/5 utom mgm som kostar 8k+.

Har alltid haft en tanke att använda detta projekt att testa nya grejer och för att prova ut vad som funkar på banan.
Så även om det mkt väl i slutändan hade kunnat bli billigare att gå MGM/LEHNER/ALIENPOWER vägen från början så gör jag detta för att det är kul att testa och för att utveckla 1/5 el.




Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 10 Dec 2018, 20:43

Stött på problem, det går i princip inte ha esc där jag tänkte.
Det blir en helt annan layout!

To be continued ....
Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Image
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 13 Dec 2018, 11:00

Efter mycket velande fram och tillbaka har jag nu bestämt mig ang motor och beställt. Haft vissa tvivel kring om man till 100% ska satsa på att köra en 12S setup, om jag köper en sån motor på säg 500 KV och det ny esc visar sig funka sämre på 12S än 8, gå sönder eller helt enkelt vara för ryckigt så skulle det inte funka att plocka tillbaka det gamla 8s esct eller köra 8S setup med ZTW esct. Dessutom faller flexibiliteten i att kunna ha en batterisetup för speedruns/ dragrace mm och en snällare för bana bort i en ren 12S setup (dvs 500 ish kv motor). Å andra sidan var 800 kv motorn jag haft förra säsongen specad för max 7600w vid maximal spänning på 44 volt(10S) men redan vid 34v(8S) var den lite för högvarvig för bana och fick jobba onödigt hårt vid upprepad axx från låg fart vilket t.ex visade sig i att just på flodas bana gick bilen varmare än på någon annan bana, Alingsås o Sandhem inräknade.

Blev därför i slutändan en kompromiss som jag tror mycket på: 8S på bana 12S för uppvisning/bash. Motorn jag valt för det är 700 kv version av leopard, detta är den nya V2 motorn som har några uppgraderingar jmf med den V1 jag haft. Utöver att det är ett lägre kv(dvs mer lågvarvig vid samma spänning), längre kanna (3mm) och 500w högre specad effekt så har de fixat ett par brister med den gamla leoparden, b.la är det bakre lagret nu skyddat mot sand istället för helt öppet och sladdarna grövre och bättre skyddade där de går ut.

Att det blev denna 700kv 58113 beror delvis på att den är specad för att klara 12S och i det läget ger den ca 12 HK, att jämföra med kring 7 hk vid 8S på årets motor . Detta innebär alltså nästan dubbla tillgängliga effekten och en teoretisk toppfart med 23 piniong över 145 km/h. (och jag ska tamejfan över 110 på riktigt nu i alla fall, redan rekat lämplig asfaltsraka för detta ändamål). ..

Men det viktigaste skälet till detta motorval är inte toppfarter eller maxeffekter utan att jag tror att ca 700Kv är idealiskt för 8S med w5ans drevningsområde, särskilt med tanke på det högre vridmomentet än årets motor. Jag kommer därför nästan uteslutande köra 8S med denna motor på bana och räknar med bättre verkningsgrad, lägre batteriförbrukning och mindre värme än årets bil. Troligen också något bättre körbarhet i en motor som ligger mer i sitt optimala varvtalsområde och därmed har lite mindre "ketchupeffekt", något som varit märkbart ut ur kurvorna i år. Bilen kommer dock tappa ca 6-7 km/h toppfart på 8s jämfört med i år men bör fortfarande gå fortare än motsvarande bensinare på rakorna, ca 75-80 bör den göra i bansetup på 8s.
Var faktiskt länge inne på ännu större motor (16 hk)men besinnade mig av praktisks skäl, vikt o plats framförallt.

Totalt går bilen upp 3-400 gram i vikt på nya motorn+esct, dessutom ökar mottagarbatteriet 250 gram. Bilen blir alltså ett halvkilo tyngre p.ga dessa grejer men har planer som skulle kunna lätta bilen under fjolårsvikten ändå, framförallt om jag går vidare med att köpa på mig batterier med högre energidensitet(antingen samma kapacitet med lägre vikt eller högre kapacitet med samma vikt). En av dessa varianter skulle innebära uppemot 900 Wh energi i batterierna mot maximalt 670 i största setupen jag använt i år (95% av tiden körde jag med en 460 Wh setup). Då jag vet att bilen drar c.a 1300w från batteriet i genomsnitt över varvet( ganska hård körning i Sandhem/nosringen) så innebär 900 Wh över 40 minuters faktisk körtid, kanske ännu längre om man utgår från att man ligger på taket minst ett par gånger på den tiden och kanske också inte pressar grejerna stenhårt under ett så långt heat. I vilket fall skulle bilen med lätthet kunna åka 30 minuter oavsett bana förutsatt att värmeproblemet nu är löst. Men får se hur det blir med batterierna, egentligen är max körtid mindre viktigt för mig än att det är smidigt med byte och laddning. 1/8 buggyn går bara 15 minuter på ett batteri men där tar bytet ca 30 sekunder allt som allt och en utopi vore att samma skulle gälla w5 med bytet, men det är ouppnåligt med 4-6 stycken batterier.



Även Löst layoutproblemet nu och bilen kommer se rätt annorlunda ut mot tidigare bilder, men återkommer till det i senare inlägg.
Attachments
58113_1_2.jpg
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by Smurfen » 13 Dec 2018, 11:32

Trevlig läsning.

Och du löste bytet av forumsrubriken ser jag.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 13 Dec 2018, 11:38

Smurfen wrote:Trevlig läsning.

Och du löste bytet av forumsrubriken ser jag.
Tack.
Japp löstes som du visade, men går inte göra i tapatalk, man får logga in på pc.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests