Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Alla Offroad-projekt
User avatar
Speedup
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2010, 20:45
Phone Number: 0768000221
Location: Nässjö

Re: Rr5 plug in!

Post by Speedup » 24 Jan 2018, 17:04

snygg å de låter ju bra att den inte blir overkill - okörbar :D
Losi 5ive-T Grafil Bodies. G-Raptor

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Rr5 plug in!

Post by connysvensson » 24 Jan 2018, 17:10

Ska bli kul att se denna in action. När jag först började med 1/5 kollade jag på elvarianten av Baja. Är inte alls en bensinkille utan gillar el mycket mer. Visst finns det charm med att det låter också men el känns så mycket mer rätt och sofistikerat. Vill ha ren elbil i skala 1:1 också, kör idag plugin hybrid som jag är nöjd med. Fortsätt posta updates!
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 07 Feb 2018, 23:00

connysvensson wrote:Ska bli kul att se denna in action. När jag först började med 1/5 kollade jag på elvarianten av Baja.
Kollade också på elbilar för 3år sedan men det lät mig övertalas att köra bensin, framförallt för enkelhetens skull. T.ex storleken på strömkälla som krävs för att ladda 1/5 accar i fält eller sortens laddutrustning som krävs för att få o.k laddtid. Även argumentet att drivlinan blir slarvsylta efter 2 varv om inte batteriet tar slut innan dess...

Med facit i hand var det nog bra att det inte blev en elbil då och hade garanterat köpt fel saker. Ett tag var jag inne på att elkonvertera en dbxl som precis släppts då. Men blev en rr5 comp istället, samma bil jag har fortfarande...


Nu 3-4 år senare (tror jag mig) ha mer koll, inte minst p.ga att jag hållit på o bashat massa med 1/8 truckar( rc monstertruckar har jag hållit på med mycket längre än LS) och kört elbuggy och under åren köpt på mig en jäkla massa el grejer. Så laddare, strömkälla: check.
Drivlinan mja, men där har jag en del planer, precis som körtid.


Läget just nu: väntar på februarilönen. Då beställer jag själva bilen som roller.







Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

LukasEk
Posts: 17
Joined: 21 Sep 2014, 20:40
Phone Number: 0727116232

Re: Rr5 plug in!

Post by LukasEk » 19 Feb 2018, 19:18

Ser bra ut!
Om jag någonsin får ordning på min (f)elbaja så måste vi ta ett race! :sunglasses:

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 04 Mar 2018, 14:10

LukasEk wrote:Ser bra ut!
Om jag någonsin får ordning på min (f)elbaja så måste vi ta ett race! :sunglasses:
Absolut. Din bil är mindre, motorstarkare och lättare. Men du får jobba hårt för att kompensera att min är 4wd.



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 04 Mar 2018, 14:26

Äntligen fått chassit och börjat bygga bilen på riktigt.
Nöjd med att batterilayouten verkar fungera. Även batteri nr 4 och 5 går att sätta fast bra och ha skyddat väl inom buren. Lipona här sitter mer skyddade än i min 1/8 buggy och 1/10 touring.

Även bestämt mig ang strömförsörjning till mottagare och servon. Blev en 20A swich bec (cc) som tar ström från +- polerna vid ingående kabel till esc och matar mottagare och direkt till servona med 7.4v via ett y-kablage.
Använder även escts interna bec endast för att mata de tre fläktarna med 6v (tål ej 7.4).

Plockat i en vattentät 4kanalsmottagare utan extern antenn. På så sätt behöver jag inte bekymra mig om antenn vid mottagarlådan och kan montera mer grejer ovanpå locket, b.la becen som behöver kylning.

Ska även plocka i en tuta till 4e kanalen (3e används för att stänga av mekanisk broms så bilen kan backa).

Där finns det lite att klura på:
För detta behöver jag ett relä, blir nog hobbyking men det klarar bara 25v och då jag ibland kan komma att köra bilen på 8s är inte det ngt alternativ. Den enkla lösningen är förstås 6v mc tuta som tar ström från esc becen. Men får se hur det blir där...ImageImage

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 19 Mar 2018, 21:35

Nu står bygget stilla då jag är utomlands. Har dock hänt lite sen förra uppdateringen här. B.la testa att plocka i 3 och 5 st harcase 1/8 hardcase accar och 3 kollat att det fungerar att fästa dem som jag tänkt. Även plockat ihop en rätt trevlig kundkorg på hobbyking med batterier och nätagg(inte något litet precis...) till den beg i-charger 308 duo (1300w) laddare jag fått tag i. Blir ett väldigt välkommet tillskott tillsammans med paralellkopplingskort då det mångdubblar antalet accar jag kan ladda samtidigt. Nu har jag utrustning för att i fält ladda accarna snabbare än jag kan förbruka dem om jag vill... kan b.la ladda 10 st 6s accar med 1C samtidigt om jag även använder min befintliga 400w laddare.
Men just det inköpet är inte bara för denna bil utan lika mkt för 1/8 körningen.(för att snabbt kunna ladda 4-5 batteri efter jobbet innan jag åker till banan...

Även byggt om bilens diffar med samma kilar jag har i bensinaren och plockat på alla överblivna options jag kunnat hitta i min befintliga låda.
Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 27 Mar 2018, 23:15

Såja
Beställt batterierna nu. Blir precis som planerat hobbyking hardcase 6s 4000mah
De kostar 30 euro/st(i europa)och väger 604gram/st inkl kablage .
Dvs 5 st/20000 mah väger 3 kg= totalvikt på bil inkl 20000 mah är ca 16 kg vilket bara är 1.3 kg mer än min bensin rr5.

C värdet är 65 C urladdning och de kan laddas 5c.

Inte marknadens högsta energidensitet eller bästa kvalitét. Men absolut bästa kapacitet/kr för hardcase accar jag hittat. Vet iaf att de är o.k då folk jag känner kör dessa i sina 1/8 monstertruckar.



Blev även beställning av 10A relä för ngn rolig funktion och ännu mer kablage.

Det enda jag saknar är en burk grön färg och plattan ovanpå centerdiffcarriern som är restad....

Image
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

LukasEk
Posts: 17
Joined: 21 Sep 2014, 20:40
Phone Number: 0727116232

Re: Rr5 plug in!

Post by LukasEk » 09 Apr 2018, 18:59

Ska du ha ett kablage till varje setup eller ska du ha adaptrar så du kan koppla fritt?
Märkte på min bil att ju fler kontakter desto fler svaga punkter..
Tex ska jag försöka göra ett kablage till 2x4s och ett till 2x2x4s så där alltid är en kontakt. Känns som att det blir säkrare då. :shock:

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 09 Apr 2018, 19:12

LukasEk wrote:Ska du ha ett kablage till varje setup eller ska du ha adaptrar så du kan koppla fritt?
Märkte på min bil att ju fler kontakter desto fler svaga punkter..
Tex ska jag försöka göra ett kablage till 2x4s och ett till 2x2x4s så där alltid är en kontakt. Känns som att det blir säkrare då. :shock:
Jag har en lite lättare uppgift än dig där.
Iaf med 6s accarna där jag kör paralellkoppling. Kan med samma kabel koppla in 1-6 st accar och om 1 acc tappar kontakten stannar inte bilen. Det blir bara kortare körtid=mindre mah..


Har 2 st xt 150 ut från esc + -
På dessa kopplar jag adapterkabel med antingen 1-6 accar i parallell eller 1-2x2 4s accar..
Från varje acc blir det bara 2 kopplingar innan esc, acc--->adapter---->esc.

Tomma kontakter täcker jag över med plugg.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

LukasEk
Posts: 17
Joined: 21 Sep 2014, 20:40
Phone Number: 0727116232

Re: Rr5 plug in!

Post by LukasEk » 09 Apr 2018, 19:21

Så du har ett kablage med en kontakt till esc och i andra änden 6st kontakter till batterierna? :eh:
Visa gärna bild :thumbup:

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 09 Apr 2018, 19:31

LukasEk wrote:Så du har ett kablage med en kontakt till esc och i andra änden 6st kontakter till batterierna? :eh:
Visa gärna bild Image
Så här. 2 stamkablae(8gauge) som jag lött fast 5 st xt90 på.(kommer vara 6 st när jag är klar)
Tänk stege så förstår du hur det ser ut under kabelsamlaren.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Image
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

LukasEk
Posts: 17
Joined: 21 Sep 2014, 20:40
Phone Number: 0727116232

Re: Rr5 plug in!

Post by LukasEk » 09 Apr 2018, 21:03

En rejäl dase :D

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 11 Apr 2018, 15:09

Äntligen fått de flesta av delarna jag behöver för att få denna bil körbar.
2x dynamite servohorn i metall. Riktigt grova faktiskt. Dubbelt mot de area rc horn jag har i rr5an. Nu ska det väl FAN till om jag ska ha av fler horn. Det bästa av allt: inte dyrare än area....

ImageImage

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 13 Apr 2018, 15:27

Och idag kom den sista men mycket viktiga delen.
Metallplatta till diffhållaren med fäste för servo. Ska fästa t/b servot i den (precis som på min rr5).
Byggt bilen från början utifrån denna lösning, poängen är att jag kan få bort en stor del av radioplattan och få plats med 2 batteri på höger sida om bakre kardanen istället. Normalt sett i elkonverterade mcd sitter esc där men ESC har jag tack vare att detta är det långa chassit lyckats klämma in bakom motorn.

Denna platta har dock varit riktigt besvärlig att få tag i då den varit restad överallt hela vintern och nu dessutom varit försvunnen nån stans hos postmord ett par v...
Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests