Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Alla Offroad-projekt
User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Post by tesla » 25 Mar 2020, 21:23

Börjat plocka ner denna nu.
Insett att första halvan av denna säsong kommer vara en förlorad säsong vad gäller träffar och bankörning så då kan jag göra några förbättringar på bilen istället även om det innebär att den inte kommer vara klar till ev vårträffar.
Framförallt handlar det om att göra mig av med kompromisser och onödiga saker på bilen.
När jag plockade i ztw grejerna fanns det alltid en tanke från början att kunna köra speedruns i ett senare skede. Därav valde jag att åka med 700 kv som faktiskt är onödigt högt för de tillgängliga drevningarna på bana. Detta i sin tur leder till värme och strömförbrukning och därmed till att jag behövde överdimensionera motor och batterier vilket straffar sig på vikt och tyngdpunkt.
Detta är tydligt jämfört med Fredriks och Freddas lättviktsbyggda rr5or i Valdemarsvik.
Skulle jag nu till 100% strunta i det och välja en lite mindre motor med lägre KV för bara bankörning så skulle jag nogi teorin kunna bli av med minst 2 kg och vara snabbar på bana. Alternativt få typ 20-30% längre körtid. Om jag orkar ge mig på det. Annars blir det bara en renovering och ett återställande till en offroad rr5a.



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Post by tesla » 19 Apr 2020, 19:19

Hunnit köra denna 2ggr på bana nu i år. Den enda egentliga ändringen jag gjort på bilen mot förra säsongens bansetup är betydligt mer toe out och även overdrive fram. I praktiken min 1/8 setup. Toe out på mcd utan overdrive blir väldigt nervöst men nu var jag riktigt nöjd med resultatet. Känns som minst samma stabilitet och trots detta även mer styrning så länge man är mjuk när man går på gas(viktigt med den rätt brutala gaskurvan i leopardmotorn).
Särkilt genom och ut ur sväng. Även om sweetspot vad gäller lagom gas genom sväng känns väldigt känsligt. Man ska komma ihåg i detta sammanhanget att min bil har en helt annan viktfördelning än bensin rr5 med vikten längre fram vilket säkert ändrar vad den optimala setupen är.

Fick ett bra kvitto på att den är snabbare än ifjol på nosringen i och med att jag relativt enkelt åkte ifrån 1/8 eltruggysen vilket jag inte brukar göra, det brukar vara mycket jämt.
Detta trots att det lösa föret och numera väldigt tighta banan knappast borde gynna rr5an vs 1truggy.

Hade jag inte haft så många andra projekt hade jag nog varit sugen på att försöka få den ännu snabbare med lägre batteriplacering(direkt på chassit) och mer energitäta batteripack(lättare/ energienhet). Typ petrol killer 4.0.....
Men nöjer mig så här för den bankörning som blir i år.




Skickat från min SM-G960F via Tapatalk



MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Post by tesla » 22 Jan 2021, 17:23

Inte rört bilen sen motorn rasade ordentligt på sommarträffen i sviestad. Troligaste orsaken till raset var överhettning helgen innan i slottsbron där det var 30 grader varmt o barken satte igen kylningen. Den drog nämligen inte ordentligt ur böj och gick varm redan från början i sviestad innan den la av helt i heat 4 av 5.

Funderade på att försöka hitta nån uppgradering att plocka i men dels hittade jag inget uppenbart bättre än den jag haft och dels hittade jag en ny identisk Leopard v2 på aliexpress för 1500 kr. Idag kom den iaf. Så nu ska jag nog börja kolla över bilen också.
20210122_161421.jpg
Skickat från min SM-A715F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Post by tesla » 09 Mar 2021, 18:23

Snodde en massa delar från denna bil till xs5. Inkl 2 diffar, motor och esc. Då kan jag nu lika gärna bygga om denna från scratch...

Det ska bli en riktig häxjakt på vikt nu.
Målet är 11-12 kg. Förra säsongen vägde den 14.7. Ska den bli snabbare på bana måste vikt och tyngdpunkten ner(som på dbxl-E) Det är tydligt att detta och värme i motorn varit akilleshälen förra säsongen på bana.

För att nå det krävs en hel del. Men har en idé.

I dagsläget är bilen en kompromiss för att kunna köra 12S speedruns , bash körning, massa olika batterikonfigurationer mm.

Om jag 100% optimerar den för bana istället och väljer en långsammare motor som är bättre anpassad för varvtalsområdet på bana(med tillgängliga drevningar)så kan jag köra med avsevärt högre verkningsgrad.
Därmed kan jag åka med mindre och lättare batterier och esc. Detta i sin tur minskar vikten och därmed förbrukningen och jag hoppas därför fortfarande på hyffsad körtid på bana.
Toppfarten lär sjunka från 85 till 60 men det är betydelselöst på bana. Sen ska jag förstås modda en del annat också och plocka bort varenda onödig del jag kan hitta. Enkelservo lär det oxå bli.

Då kanske jag till sist också får slut på däckslakten. Som det har varit nu så har den sprängt ett antal däck /säsong.

Den ska bli snabbare på bana och billigare och mindre komplicerad.
Detta är planen iaf... vi får väl de hur det blir.
20210308_201340.jpg
Skickat från min SM-A715F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Post by Emanuel21 » 12 Mar 2021, 08:44

:hmm: man kanske skulle bygga om ena RR5an till en el bil :hmm: :hmm: :sunglasses:
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Post by tesla » 12 Mar 2021, 10:18

Emanuel21 wrote::hmm: man kanske skulle bygga om ena RR5an till en el bil :hmm: :hmm: :sunglasses:
Gört!

Jag har beställt nödvändiga delar nu.

Fredrik& Freddas rr5or visade förra säsongen att lättviktskoncept med bara 2 "små" batterier och "måttlig" el funkar bra på bana och då blir det ju också billigare och enklare att handskas med än mina bilar hittills varit när man slipper paralellkoppla lipon och 3d printa hållare mm. Även förstås lättare vid laddning att bara handskas med 2 batterier istället för 4. Så en sån bil blir inte bökigare att handskas med än typ en 1/8 rtr.



Skickat från min SM-A715F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Post by tesla » 21 Mar 2021, 07:59

Servo monterat.
Det nya borstlösa jx 130kg.
Lite högre än savöx. Men annars passar det rakt i utan moddar.
Köpte det mest för jag ville testa men det sparar även 150-200gram mot dubbla savöx.
20210321_073048.mp4
(6.25 MiB) Downloaded 151 times
I klippet körs det endast på 6v. Kommer köra 8v sen.

Skickat från min SM-A715F via Tapatalk


20210321_073048.mp4
(6.25 MiB) Downloaded 151 times
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests