Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Alla Offroad-projekt
User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 01 Jul 2018, 08:52

Både nöjd och missnöjd med bilen igår.

Bilen var definitivt snabb, både chassisetup och motorn funkade utmärkt( kanske t.om ännu bättre) även på flodans bana som ju har en helt annan och mer teknksk karaktär än Alingsås.
Mekaniskt problemfritt bortsett från en avkörd drivpinne efter målgång.

MEN
Esc överhettar även här vilket gör att det slår ifrån trots att jag försökte använda så lite effekt som möjligt(vilket bevisas av att jag hade mer än 50% batteri kvar efter ca 18 minuter körning i finalen).

Detta ger mig en hel del bryderier.
Visst, jag kan dreva ner från 21/64 till 18-19/ 64. Men mindre än så går inte utan moddning( vilket även utesluter att köra en 8S setup med högre V och lägre A med samma motor) och då tappar jag nog en del toppfart och ett uttalat krav jag har på bilen är att den ska vara minst som en bra bensinare på rakan.
Visst, jag kan flytta upp esc högre i bilen för.mer luftflöde över det.
Men frågan är VILL jag verkligen det, och räcker det. Den lösningen är inte helt praktisk heller med tanke på att sladdar hamnar nära hungriga drev...

Ju mer jag tänker på det lutar det åt ett större esc. Hw max5 som jag har nu är bara på 200A kontinuerligt vid 8s.(vilket bara är 50A mer än mina 1/8 escn ger vid 6s. Jag var nog optimistisk från början när jag valde detta esc som nog skulle göra sig utmärkt i typ en xmaxx men min bil är dubbelt så tung!

Såg att ztw just har släppt ett 300A/12s esc, tror f.ö det var samma som den borstlösa Vektan har. Med ett sånt esc bör jag defintivt få bort flaskhalsen.
Detta esc fanns inte när jag byggde bilen j vintras, hade det gjort det hade jag nog provat det från början. 300 euro är ju 1/3 av vad andra esc med den specen kostar...

https://rc-car-online.de/en/products/y1 ... s-esc.html
Vad tror ni?





Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 02 Jul 2018, 08:20

Räknat lite på alternativ vad gäller batteri och drevning.
Ser faktiskt bra ut. 4s batterierna jag använder till mina 1/8or har betydligt högre energidensitet (mer högkvalitativa och högpresterande) så om jag skulle använda 4 eller 6 av dessa istället för befintliga 6s accar så skulle jag få ut 15200 resp 22800 mah vid 8S istället för 16000 resp 24000 vid 6s
Det skulle ge 26% större energiinnehåll totalt och i teorin 26% längre körtid (trots 200gram lägre vikt) vid samma effektuttag vilket ju begränsas av banan ändå även med 6s.
Även 10 km/h högre toppfart med maximal neddrevning, ca 80 km/h istället för 70. Befintlig motor klarar det då den är specad för 10 eller 12s.
En jättefördel är att marknaden myllrar av 4s hardcase till bra priser, särskilt jämfört med 6s hardcase där det i princip enbart finns hobbyking som inte verkar hålla måttet.

Nackdelen: behöver köpa fler dessa batterier som dock inte är snordyra.
Behöver även tillverka nya kablage för det.
Tvivlar starkt på att esc klarar det heller så jag har mailat mgm gällande mått och vilke tav deras esc som är mest lämpligt för 8s bankörning i 20 minuter.

Därför avbeställt min m17 sändare och får vänta med ny mobil och tv ett tag till. Men detta är viktigare!!
Men det troligaste är att jag provar 8s med befintligt esc på träffen i sandhem i slutet på juli innan jag beställer ett värre esc.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Image
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: Rr5 plug in!

Post by Emanuel21 » 02 Jul 2018, 11:19

Därför avbeställt min m17 sändare och får vänta med ny mobil och tv ett tag till. Men detta är viktigare!!


Hahahaha du är rolig!!!!!
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 02 Jul 2018, 11:46

Emanuel21 wrote:Därför avbeställt min m17 sändare och får vänta med ny mobil och tv ett tag till. Men detta är viktigare!!


Hahahaha du är rolig!!!!!
Jag är envis som en getfarm när jag väl bestämt mig.Image
Nu när jag har jag sett hur pass väl bilen funkar kommer jag aldrig låta ett underdimensionerat esc och några dåliga batterier vara ivägen.
Jag SKA få till 20 minuters körtider utan att "fisköra" därmed basta!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Rr5 plug in!

Post by fredrikf » 02 Jul 2018, 13:07

Var verkligen kul att se vilken nytta den omedelbara kraften gjorde i hoppen, gav ett väldigt fint flyt.
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 02 Jul 2018, 16:39

fredrikf wrote:Var verkligen kul att se vilken nytta den omedelbara kraften gjorde i hoppen, gav ett väldigt fint flyt.
Ja den hoppar riktigt fint.
Tror inte man ska ge eldriften i sig 100% credd för det. Tror själv att minst 50% av skillnaden mot rr5an ligger i annan viktfördelning som gör att bilen inte hoppar så nostungt.

Kan också konstatera att drivpinnen som gick sönder var kraschskada och inte överbelastning. Lagret och den ytte hjulaxeln är böjda utåt. Hände nog när jag åkte över vallen precis efter målgång...Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 02 Jul 2018, 22:17

Då jag ändå inte har pengar att lägga på ett nytt esc nu i sommar så ska jag ge hw max5an en sista chans i sandhem i slutet på juli. Den här placeringen bör underlätta kylningen en hel del jänfört med nere på chassit bakom mot o batteriImage

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 03 Jul 2018, 15:17

Esc flyttat. Kablar förlängda för att kunna göra detta.
Börjat bygga ett 8s kablage enl samma princip som 6s kablaget.
Tanken är att kunna använsa 2, 4 eller 6 st 4s accar i 2 seriekopplade grupper om 1-3 accar/grupp.
Är inte så komplicerat som det låter.
La ut kablarna på bordet för att se ungefär vad jag behöver bygga...ImageImage

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 04 Jul 2018, 20:16

Batterier beställda.
På nästa träff blir det 22800mah 8s.
Dessa batterier har jag kört hundratals cykler under 3-4 säsonger i mina 1/8or så jag VET att de inte har de kvalitetsproblem hobbyking accarna har. Absolut inte marknadens bästa 4s acc men väldigt bra kapacitet/kr. Dessutom hyffsat lätta, 640 gr/st = 3.8 kg för 22800 mah och därmed faktiskt inte alls tyngre än 6s uppsättningen och fortsatt en totalvikt på bilen just under 18 kg.

Även kommit på att esc fläkten klarar mer än 6v(vilket motorfläktarna inte gör) .
Drar därför om matningen till denna så den får 8v från servo-becen istället för escts interna bec som är ställd på 6v.
Bör öka fläkthastigheten betydligt.
Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 05 Jul 2018, 09:16

Lite sammanfattning av varför jag lämnar 6s konceptet som överlag funkat relativa väl.

Var lite irriterad på att det strulade med överhettning och att 6s accarna inte höll måttet. Tyvärr är 6s hardcase en tämligen ovanlig batterityp till skillnad på 4s som ju är standard i 1/8 el. Därför finns det få praktiska alternativ till de batterier jag haft och som inte håller måttet.
Tänker även att 8s setupen bör ge mindre värme i just esc då jag fått för mig att esc tempen främst beror på storleken på strömen till skillnad från motortemp som korellerar mer till effektuttag.

Själva konceptet med förhållandevis små billiga paralellkopplade hardcase utspridda i chassit för att få bra kapacitet och viktfördelning har dock funkat över förväntan så det behåller jag.

Samtidigt har drivlinan bevisat att den håller bra och det som har begränsat gaspådraget har varit greppet i däcken och bankaraktär snarare än motoreffekt.
M.ao även med mer power som bilen definitivt får på 8S skulle jag ändå inte kunnat gasa så mer eller köra hårdare än jag gjorde i t.ex alingsås.

Men nog blir den defintivt hårigare med 8s, lär bli mer effekt rakt igenom hela registret och även mer toppfart trots lägre drevning.
Räknar med 85 km/h toppfart med ban-drevning så det är nog få bilar som hänger med den ner för sandhems raka...
Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Rr5 plug in!

Post by fredrikf » 05 Jul 2018, 09:42

Image
Image
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 13 Jul 2018, 21:08

Moddandet går framåt. Så mycket som är ändrat att man snarast kan kalla detta för b-spec version.
Ändrat är b.la batterityp och konfiguration, bytt 50% ca av kablaget, ändrad diffsetup, fjädringsgeometri, stänskydd, fläkthastighet, esc position och drevning.
Hoppas hinna provköra i helgen även om jag inte fått batterierna än..
Hoppas på både längre körtid, bättre kylning och mer toppfart. Faktiskt är bilen också lite lättare med samma antal Wh. Med största batteriet är den 200 gr tyngre men då är det också 24% mer energi i dem.
.Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Speedup
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2010, 20:45
Phone Number: 0768000221
Location: Nässjö

Re: Rr5 plug in!

Post by Speedup » 15 Jul 2018, 13:53

ser bra ut..
men ja gillar bensin versioner mer tur alla är olika :)
tesla wrote:Moddandet går framåt. Så mycket som är ändrat att man snarast kan kalla detta för b-spec version.
Ändrat är b.la batterityp och konfiguration, bytt 50% ca av kablaget, ändrad diffsetup, fjädringsgeometri, stänskydd, fläkthastighet, esc position och drevning.
Hoppas hinna provköra i helgen även om jag inte fått batterierna än..
Hoppas på både längre körtid, bättre kylning och mer toppfart. Faktiskt är bilen också lite lättare med samma antal Wh. Med största batteriet är den 200 gr tyngre men då är det också 24% mer energi i dem.
.Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Losi 5ive-T Grafil Bodies. G-Raptor

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Rr5 plug in!

Post by tesla » 15 Jul 2018, 15:17

Speedup wrote:ser bra ut..
men ja gillar bensin versioner mer tur alla är olika :)
tesla wrote:Moddandet går framåt. Så mycket som är ändrat att man snarast kan kalla detta för b-spec version.
Ändrat är b.la batterityp och konfiguration, bytt 50% ca av kablaget, ändrad diffsetup, fjädringsgeometri, stänskydd, fläkthastighet, esc position och drevning.
Hoppas hinna provköra i helgen även om jag inte fått batterierna än..
Hoppas på både längre körtid, bättre kylning och mer toppfart. Faktiskt är bilen också lite lättare med samma antal Wh. Med största batteriet är den 200 gr tyngre men då är det också 24% mer energi i dem.
.Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Bensin har absolut sin charm. Men vill man ha vassare gasrespons än vad en zenoah 320 ger känns det som man antingen måste köpa nåt dyrt o renovera ofta(för dyra pengar) eller kunna betydligt mer om bensinmotorer än jag gör. Detta är ju en 4wd bil i storlek och viktklass som din 5ive-T så det är defintivt en biltyp som blir roligare att köra med mer power.

Så för mig som bor mitt i stan med få icke ljudkänsliga ställen att köra inom 2-3 mil (eller för den delen köra in/testa motorer) på passar el utmärkt. Vill jag t.ex testa om grejerna går ordentligt efter en renovering kan jag bara gå ut kl 22 och dra nåt varv på gräsmattan utan att grannen plockar fram pumphaglet...
Dessutom mycket mindre kladd, bensinlukt mm när bilen står på mekbordet inne vilket frugan uppskattar.

Tror knappast el kommer ersätta bensin inom överskådlig tid då många tycker som du(titta bara på 1/8 nitro som fortfarande är den dominerande klassen trots att marknaden svämmar över av bra 1/8 elbuggys) men jag tror likväl att det finns en del folk som idag bashar med 1/8 eltruckar o dylika bilar som skulle kunna gå över till 1/5 om de ser att det är andra som kör det och att det funkar i praktiken i mer än 2 minuter åt gången.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Speedup
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2010, 20:45
Phone Number: 0768000221
Location: Nässjö

Re: Rr5 plug in!

Post by Speedup » 16 Jul 2018, 21:20

bor du så känsligt område förstår ja totalt dej absolute om grannarna klagar :)
ja har plats en kilometer bort nämligen å utanför huset har ingen sagt nåt en fast ja gasar fullt ibland å ja nöjer mig med standard motor...




tesla wrote:
Speedup wrote:ser bra ut..
men ja gillar bensin versioner mer tur alla är olika :)
tesla wrote:Moddandet går framåt. Så mycket som är ändrat att man snarast kan kalla detta för b-spec version.
Ändrat är b.la batterityp och konfiguration, bytt 50% ca av kablaget, ändrad diffsetup, fjädringsgeometri, stänskydd, fläkthastighet, esc position och drevning.
Hoppas hinna provköra i helgen även om jag inte fått batterierna än..
Hoppas på både längre körtid, bättre kylning och mer toppfart. Faktiskt är bilen också lite lättare med samma antal Wh. Med största batteriet är den 200 gr tyngre men då är det också 24% mer energi i dem.
.Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Bensin har absolut sin charm. Men vill man ha vassare gasrespons än vad en zenoah 320 ger känns det som man antingen måste köpa nåt dyrt o renovera ofta(för dyra pengar) eller kunna betydligt mer om bensinmotorer än jag gör. Detta är ju en 4wd bil i storlek och viktklass som din 5ive-T så det är defintivt en biltyp som blir roligare att köra med mer power.

Så för mig som bor mitt i stan med få icke ljudkänsliga ställen att köra inom 2-3 mil (eller för den delen köra in/testa motorer) på passar el utmärkt. Vill jag t.ex testa om grejerna går ordentligt efter en renovering kan jag bara gå ut kl 22 och dra nåt varv på gräsmattan utan att grannen plockar fram pumphaglet...
Dessutom mycket mindre kladd, bensinlukt mm när bilen står på mekbordet inne vilket frugan uppskattar.

Tror knappast el kommer ersätta bensin inom överskådlig tid då många tycker som du(titta bara på 1/8 nitro som fortfarande är den dominerande klassen trots att marknaden svämmar över av bra 1/8 elbuggys) men jag tror likväl att det finns en del folk som idag bashar med 1/8 eltruckar o dylika bilar som skulle kunna gå över till 1/5 om de ser att det är andra som kör det och att det funkar i praktiken i mer än 2 minuter åt gången.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Losi 5ive-T Grafil Bodies. G-Raptor

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests