Page 5 of 6

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Posted: 04 Aug 2017, 17:39
by Dave
Efter en kort testrunda i spöregnet kan jag konstatera att VRC pipan nog ger bättre register hela vägen jämfört med Boosterpipan.
Framförallt på topp!
Varvar hejdlöst nu, och jag fick dessutom nåla IN den 15m på H nålen!
Blir spännande i gruset imorgon!
Drivlinan har nu rullat nästan precis 15 mil!

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Posted: 12 Aug 2017, 11:08
by connysvensson
Dave wrote:Efter en kort testrunda i spöregnet kan jag konstatera att VRC pipan nog ger bättre register hela vägen jämfört med Boosterpipan.
Framförallt på topp!
Varvar hejdlöst nu, och jag fick dessutom nåla IN den 15m på H nålen!
Blir spännande i gruset imorgon!
Drivlinan har nu rullat nästan precis 15 mil!
Intressant, ska testa VRC pipan idag. Ska det dock vara så svårt att göra en pipa med bra passform?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Posted: 12 Aug 2017, 11:13
by Dave
Kruxet är att avgasporten inte sitter på exakt samma ställe på alla motorer.
Min passade som en stol i en säck, men nu sitter den där!
Fördelen för min del var att jag nu fick dit min TR v2 dragstart.

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Posted: 24 Aug 2017, 23:19
by Dave
Dags för en liten sammanfattning efter deltävling 4 av 5 i cupen.
Sviestad.
Banan som höll på att göra mig gråhårig förra året.
Nytt material och en helt annan känsla direkt!

Hade inte haft tid att ens kika på bilen innan tävlingen, och fick nöja mig med att tanka och ladda.
Hällregn hela natten och morgonen gjorde förutsättningarna helt löjligt bra inför första heatet.
På startlinjen med Patrik, Rolf och Fredrik drog dagen igång och första heatet blev första gången den här bilen fick visa vad den går för, och också skillnaden mellan Bajan och Losin.
Går inte att beskriva det på något annat sätt än fullständigt överlägsen.
Med bästa tänkbara grepp, åkte jag åttor runt mina konkurrenter och hann med både 3, 4 och 5 fler varv på de första 15 minuterna. Hur kul som helst!
Andra heatet tog slut efter 8 meter när jag hakade ihop med Jacob och ena styrstaget hoppade av kulleden VF.
Fick snabbt dit den igen, men de 4 varven jag tappade, klarade jag inte att hämta igen och redan i andra omgången märktes skillnaden i grepp.
Inför tredje omgången var banan helt uppkörd och riktigt hala partier öppnade upp sig och jag insåg att det var kört för min del. De två sista heaten kördes på is och jag hade inte någonting att sätta emot.
Lyckades ändå sno åt mig en 3:e plats och 15p i cupen!

Bilen sköter sig fantastiskt bra trots allt.
Det enda som bråkar är greppet när banan blir hård.
Så länge greppet finns, är den brutalt snabb runt banorna, men den är extremt petig med underlaget, och blir snudd på okörbar. Jag har kört baja länge och kan bara jämföra det med att köra på blankis med vanliga MX.

Till tävlingen fick bilen en ny pipa i form av en dämpad VRC.
Den ger ett bättre register och bättre botten än Boosterpipan, men motorn går 20-30°C varmare!

Nu ska den kikas över och justeras inför finalen i Sandhem om några veckor, så får vi se om den håller för motståndet eller inte....

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Posted: 24 Aug 2017, 23:36
by Dave
Lite bilder från tävlingen.
Tackar Wahla för fotandet!ImageImageImageImageImageImageImageImage

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Posted: 24 Aug 2017, 23:37
by Dave
Bättre bild på tidtagningenImage

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Posted: 14 Sep 2017, 20:11
by Dave
Jaha.... dags att ta tag i den här kanske....
Med helt sinnessjukt mycket arbete och saker runtomkring har jag bara lyckats konstatera att chassiplattan behöver bytas!
Båda skruvarna till fläktkåpan hade släppt och fått motorn att skava sönder materialet i chassit helt....
Surt problem!
Fick iallafall av alla prylarna!
ImageImage

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Posted: 15 Sep 2017, 18:00
by Dave
Hittade en chassiplatta till en 5ive-T som jag moddade. Lite.
Använde mitt 5ive-B chassi som mall och borrade om alla hålen nästan.
Förlängde chassit 62mm och gjorde bakdelen som en 5ive-B med en 5ive-T främre del.
Allt för att få mer tyngd på bakaxeln, och nu har jag hunnit testköra lite med ett gott resultat.
ImageImageImageImageImage

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Posted: 15 Sep 2017, 18:02
by tesla
Hjulbas 610 mm?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Posted: 15 Sep 2017, 18:06
by Dave
Karossen blev lite kort, så ett gammalt trasigt Proline Undertray fick sätta livet till.
Knappast snyggt men det får duga för stunden!Image

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Posted: 15 Sep 2017, 18:07
by Dave
tesla wrote:Hjulbas 610 mm?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Blir runt 615mm tror jag

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Posted: 15 Sep 2017, 18:10
by tesla
Ok. Den där blir giftig. Snabbare än 4wd?. Det får vi se

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Posted: 15 Sep 2017, 18:47
by Dave
Kan nämna att axeltrycket är sånär som på 40 gram exakt som min SX5...
Bak är vikten identisk, fram är 5ive-B'n 40 gram tyngre.
ImageImage

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Posted: 15 Sep 2017, 21:14
by fredrikf
Fräckt :thumbup:
Sx5 är ju snygg.. får hoppas att denna är snabb :lol:

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Posted: 15 Sep 2017, 21:23
by connysvensson
Dave wrote:Kan nämna att axeltrycket är sånär som på 40 gram exakt som min SX5...
Bak är vikten identisk, fram är 5ive-B'n 40 gram tyngre.
Perfekt med lite mer tyngd där fram för att få styrningen bättre. Kan bli riktigt bra!