Så var det då dags för cupstart, och både Slidefindern och denna fick åka med för att jag på plats skulle bestämma vilken bil som skulle gå i cupen.
Efter provkörningen av Losin, kändes det riktigt bra.
Det bettade fint och den kastade ut bakändan precis lagom i det fuktiga underlaget.
Givetvis provkörde jag även min SX5, och kände direkt hur skönt den hanterar underlaget. Gick att pressa den hårt med bra driv genom kurvorna och valet av bil blev mer eller mindre en lottning.
När jag stod och funderade på hur jag skulle göra, visste jag att bajan skulle bli väldigt snabb och hantera underlaget utan några som helst problem. Samtidigt kände jag att Losin har en helt annan potential att gå att köra snabbt.
Jag valde Losin av den enkla anledningen att jag vill pusha gränserna för vad jag klarar av.
Bajan har nått en teknisk nivå som jag i dagsläget inte känner att jag kan förbättra mer.
I Losin är allt förbättringsbart, och dessutom kändes den bra även helt utan justering på diff och stötdämparna.
Det var när det fanns grepp i banan.
Redan i mitt första heat var det lösa materialet borta, och kvar fanns ett stenhårt underlag som förvandlade Losin till en "smått" svårkontrollerad maskin.
Varje gång banan fixades till,fick jag tillbaka greppet och drivet som behövdes för att visa vad den går för, och lika fort blev det fiasko när greppet försvann.
I dagens sista heat klarade jag inte att ens rulla runt bilen ett helt varv utan en piruett eller att den plötsligt stack iväg för mig.
Ser ju spektakulärt ut, men knappast ett vinnande koncept!
Under dagen som gick, konstaterade jag bara att mina BRP däck inte klarade av underlaget alls, och accepterade läget.
När jag packade ihop för dagen visade det sig att problemet var troligen ett helt annat.
Om jag rullade bilen i låg fart högg frambromsen plötsligt till, och låste hela framvagnen.
Inget sånt när jag hade farten uppe, men i låg fart låste den utan förvarning frambromsen som genom diffen i fram fick bilen att vända runt på en 5-öring.
Tillbaka till ritbordet!
Sammanfattningsvis är jag efter premiärens 5:e plats ändå väldigt nöjd.
Med förutsättningarna och de helt uteblivna förberedelserna som alltid krävs är jag ändå helt övertygad om att det går att få fart på den.
Bajan har tagit 4 år på sig att fungera så bra.
Jag kan inte begära att Losin ska fungera bättre än bajan helt utan justeringar på både drivlina och stötdämpning...
Det som istället kändes riktigt bra var att kylningen fungerar klockrent.
Inga problem med ånglås eller överhettning alls. Maxade ut på 165°C med nysladdad bana. Annars låg den runt 130°C eftersom jag inte kunde röra gasen.
Rezzarna fungerar ypperligt och sköter jobbet minst lika bra som på bajan.
Servolänkaget fördelar jobbet exakt och väl mellan servona.
Min mittdiff med ryckutjämning funkar också bra!
Nu ska det justeras inför nästa tävling så får vi se om den blir bättre....