Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Alla Offroad-projekt
User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Dave » 08 May 2017, 20:36

Körde upp en halv tank på rent grisbash på gräset.
Blev en runda på 8km.
Eller, bakhjulen rullade 8km.... kanske spann bort lite...
:sunglasses:
Hade först tänkt montera den på framvagnen, men det är mer intressant hur långt drivlinan går.
20170508_203311.jpg
20170508_203257.jpg

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Dave » 08 May 2017, 20:37

Fick dit lite stenskydd för damaskerna också.
20170508_195759.jpg
20170508_195741.jpg

User avatar
Mastiff83
Posts: 90
Joined: 01 Apr 2016, 19:53

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Mastiff83 » 08 May 2017, 20:43

Snyggt jobbat å kul när idéerna ger utdelning.
Vad har du andvänt för material te skölden?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Dave » 08 May 2017, 20:55

Mastiff83 wrote:Snyggt jobbat å kul när idéerna ger utdelning.
Vad har du andvänt för material te skölden?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är material till en industriell snabbport som jag värmt med varmluft och format till en korg.
En extremt slitstark väv som är belagd med en tunn plastfilm.


User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Dave » 20 May 2017, 23:47

Så var det då dags för cupstart, och både Slidefindern och denna fick åka med för att jag på plats skulle bestämma vilken bil som skulle gå i cupen.
Efter provkörningen av Losin, kändes det riktigt bra.
Det bettade fint och den kastade ut bakändan precis lagom i det fuktiga underlaget.
Givetvis provkörde jag även min SX5, och kände direkt hur skönt den hanterar underlaget. Gick att pressa den hårt med bra driv genom kurvorna och valet av bil blev mer eller mindre en lottning.
När jag stod och funderade på hur jag skulle göra, visste jag att bajan skulle bli väldigt snabb och hantera underlaget utan några som helst problem. Samtidigt kände jag att Losin har en helt annan potential att gå att köra snabbt.

Jag valde Losin av den enkla anledningen att jag vill pusha gränserna för vad jag klarar av.
Bajan har nått en teknisk nivå som jag i dagsläget inte känner att jag kan förbättra mer.
I Losin är allt förbättringsbart, och dessutom kändes den bra även helt utan justering på diff och stötdämparna.
Det var när det fanns grepp i banan.
Redan i mitt första heat var det lösa materialet borta, och kvar fanns ett stenhårt underlag som förvandlade Losin till en "smått" svårkontrollerad maskin.
Varje gång banan fixades till,fick jag tillbaka greppet och drivet som behövdes för att visa vad den går för, och lika fort blev det fiasko när greppet försvann.
I dagens sista heat klarade jag inte att ens rulla runt bilen ett helt varv utan en piruett eller att den plötsligt stack iväg för mig.
Ser ju spektakulärt ut, men knappast ett vinnande koncept!

Under dagen som gick, konstaterade jag bara att mina BRP däck inte klarade av underlaget alls, och accepterade läget.
När jag packade ihop för dagen visade det sig att problemet var troligen ett helt annat.
Om jag rullade bilen i låg fart högg frambromsen plötsligt till, och låste hela framvagnen.
Inget sånt när jag hade farten uppe, men i låg fart låste den utan förvarning frambromsen som genom diffen i fram fick bilen att vända runt på en 5-öring.

Tillbaka till ritbordet!

Sammanfattningsvis är jag efter premiärens 5:e plats ändå väldigt nöjd.
Med förutsättningarna och de helt uteblivna förberedelserna som alltid krävs är jag ändå helt övertygad om att det går att få fart på den.
Bajan har tagit 4 år på sig att fungera så bra.
Jag kan inte begära att Losin ska fungera bättre än bajan helt utan justeringar på både drivlina och stötdämpning...

Det som istället kändes riktigt bra var att kylningen fungerar klockrent.
Inga problem med ånglås eller överhettning alls. Maxade ut på 165°C med nysladdad bana. Annars låg den runt 130°C eftersom jag inte kunde röra gasen.
Rezzarna fungerar ypperligt och sköter jobbet minst lika bra som på bajan.
Servolänkaget fördelar jobbet exakt och väl mellan servona.
Min mittdiff med ryckutjämning funkar också bra!

Nu ska det justeras inför nästa tävling så får vi se om den blir bättre....
:drive:

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Smurfen » 22 May 2017, 08:19

Trevlig läsning.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Dave » 25 May 2017, 23:31

Äntligen dök prylarna upp som jag skulle haft innan cupstarten!
Fick bytt fjädrarna och dämparolja nu!
Plockade ur framdiffen och hela drivlinan med bromsen.
Ska testa utan tänkte jag!
Tyvärr visade det sig att huggandet i drivlinan inte enbart kom från framdelen, utan även från ett diffras bak!
Image

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Dave » 25 May 2017, 23:34

Skaffade länkarmarna från 5ive-T som ger 50mm bredare spårvidd samtidigt!
Turnbuckles och allt måste ju bytas, men styrstag från HPI baja och styrstagen från Krakens X2e widekit funkade tills rätt delar dyker upp!
Image

User avatar
KaptenMagnus
Posts: 1314
Joined: 28 Jan 2013, 20:41
Phone Number: 0709475583
Location: Färgelanda

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by KaptenMagnus » 26 May 2017, 12:06

Trevligt bygge. Tror den blir mer följsam med längre armar
Tråkigt men diffen
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Dave » 26 May 2017, 13:12

Har bakvagnen kvar att bygga om nu men innan kunde jag släppa den från 1m höjd utan att det slog igenom.
Gokart-känsla deluxe!
Nu beter den sig som min SX5 i fram....ska nog få till den i bak också!

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Mats B » 26 May 2017, 20:08

Låter som min gamla TSK1:a ... härligt "seg" i fjädringen & sätter sig som en padda efter ett hopp
En riktig go känsla.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Dave » 26 May 2017, 23:22

Mats B wrote:Låter som min gamla TSK1:a ... härligt "seg" i fjädringen & sätter sig som en padda efter ett hopp Image
En riktig go känsla.
Precis det jag ville bygga bort....
Den blev helt okontrollerbar så hård tyvärr.
:drive:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Dave » 27 May 2017, 15:12

Skiljer 27mm på drivaxlarna mellan 5ive-B och 5ive-T.
Märkligt när det skiljer 25mm på länkarmarna.
Fick bara hem en drivaxel till 5ive-T så jag kapade och svetsade ihop en 5ive-B Image

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Dave » 14 Jun 2017, 23:06

Så var deltävling två avklarad, och denna gång med en helt annan känsla i bilen.
De längre länkarmarna ger en nästan löjligt liknande känsla som min SX5, och gick helt enkelt att hantera därefter!
Något slirig på mattan, men jizez vad det gick att plåga den i det blöta gruset!
Tog bort hela drivlinan och diffen fram, och det gjorde gott för viktfördelningen. Bromskraften täcker gott även utan frambroms.
Greppet och väghållningen passade mig som handsken, och jag lyckades till och med sno åt mig förstaplatsen med bilen!
Knappast något jag varken hoppats eller trodde innan tävlingen.
Kör ett 3300mAh NiMH batteri, och dubbla Hitec 5765 på styrning och ett Savöx 0235 på gas/broms samt telemetri, killswitch och transponder.
4x15minuters heat och batteriet är mer än halvfullt fortfarande.
När jag monterade cykeldatorn tänkte jag först att det bara var ett korkat infall och något som direkt skulle paja, men den fungerar utmärkt, och nu har drivlinan i bilen gått nästan 10 MIL!
:wtf: :crazy:
Det enda jag haft problem med hittills är de inre damaskerna på drivaxlarna som gärna vill hoppa av.

Nu ska den rastas i Alingsås om vädret tillåter!
Ska bli kul att se om man kommer närmare 4wd bilarna i varvtider än de nästan precis 2 sekunder som jag var långsammare per varv i Sandhem om man får ännu mer grepp att leka med....

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests