Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Alla Offroad-projekt

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Dave » 14 Jun 2017, 23:18

Just det....
Drivaxeln jag förlängde med ett 9x1.5mm stålrör vred sig nästan ett helt varv när jag testkörde på gräsmattan innan tävlingen...Image

User avatar
Mastiff83
Posts: 90
Joined: 01 Apr 2016, 19:53

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Mastiff83 » 15 Jun 2017, 00:37

Lite kraft i Bettan


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Dave » 20 Jun 2017, 22:18

En liten resumé efter Potatisfestivalen i Alingsås kan ju vara på sin plats här....

Monterade Superspikes på bilen runtom innan jag åkte och redan under första varvet hur lätt den kändes i bakändan.
Styrade in extremt bra i kurvorna men blev svår att balansera och den ville trots riktigt bra däck vända runt på en femöring.
Försökte få in känslan med mer fart och lite mer aggresiv körstil, och det gick bättre, men straffade mig också hårdare direkt vid minsta lilla miss.
Efter några varv som kändes helt ok ville jag jämföra med Bajan, och släpade ut Slidefindern på banan.
Har ju inte kört eller rört den sedan testet i Slottsbron, och dessförinnan var det nog 2016.
Redan under uppvärmingsvarvet kändes det hur otroligt mycket bättre grepp Bajan gav.
Styrade hysteriskt illa och på det mer tekniska partiet av banan fick jag rulla igenom för att ens ta mig runt, men fick ändå ett hyfsat flyt och ett par varv kändes helt ok.
2 sekunder snabbare än Losin visade det sig direkt.
Kan inte förneka att luften gick ur mig lite där.
Nu kändes Losin helt ok, och med en balansgång på kniveggen kändes den snabb, och ändå spöade SX5'an fullständigt skiten ur den, även utan styrning!
Bytte däck på Losin och satte istället finnabbat Dirt Pinspike runtom för att minska greppet fram, men också för att känna hur skillnaden blev.
Den styrde in lite mindre, men jag tappade också lite grepp bak och körbarheten blev ungefär samma som med Superspikes.
Varvtiderna visade också samma sak. Ingen nämnbar skillnad men något mer förutsägbar med Dirt Pinspikes.
Avslutade med att montera tillbaka Superspikes enbart bak, och då fick jag bättre balans i den.
Helt plötsligt gick det att kapa en hel sekund per varv, och innan dagen var slut låg jag bara 0,7s efter SX5'an.
Det är en lååååång väg kvar innan den blir lika snabb, men skam den som ger sig.
Till saken hör ju att med en styrning som hade funkat korrekt, inbillar jag mig att det ändå är minst en sekunds skillnad mellan dem.

Måste ändå säga att jag är väldigt nöjd.
Inget som strular, och drivlinan och stötdämparna fungerar väldigt väl.
Värmeskölden fungerar klockrent och det är inte förrän det blir fullt med gräs runt motorn som den går upp över 160°C.
Även efter hård körning med brutalt grepp på gräs är alla servon kalla.
Styrningen med de 3 kullederna fungerar och servona motarbetar inte varandra alls.

Nu ska det finliras inför nästa deltävling och se om jag klarar att hantera den på barken i Slottsbron!

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by connysvensson » 20 Jun 2017, 23:40

Jag tror att du behöver förlänga chassit lite för att få upp stabiliteten och göra den lite mindre kvick genom kurvorna. Men helst förlänga det framåt så att vikt fördelningen skjuts bakåt. Så det tar ju bort 5ive-T chassit för där sitter ju motorn längre fram.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

User avatar
KaptenMagnus
Posts: 1314
Joined: 28 Jan 2013, 20:41
Phone Number: 0709475583
Location: Färgelanda

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by KaptenMagnus » 21 Jun 2017, 22:01

connysvensson wrote:Jag tror att du behöver förlänga chassit lite för att få upp stabiliteten och göra den lite mindre kvick genom kurvorna. Men helst förlänga det framåt så att vikt fördelningen skjuts bakåt. Så det tar ju bort 5ive-T chassit för där sitter ju motorn längre fram.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Kanske en red x variant hade fungerat Image
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Dave » 25 Jun 2017, 22:20

Vägde vikten över bakaxeln ikväll och blev faktiskt väldigt förvånad.
Min SX5 är "bara" 700g tyngre på bakhjulen än denna, och helt plötsligt känns det som att jag borde börja laborera med lite vikter också.
Kraften finns för att släpa runt ett halvkilo till utan vidare, men jag ska börja med att flytta batteriet.

När man jobbar med rörformning och bockning hittar man ibland skrotbitar som ser mer intressanta ut än andra.
Nu när det ändå sitter grejer på bilen från MCD, HPI och Reely kan man väl lika gärna banka dit ett rör till en Jaguar....
När jag bytte filter nu såg jag att min hemmasmidda böj gnagt lite i gummit på MCD snorkeln.
Ganska löjligt att ändformingen jag hittade passar snorkeln helt perfekt!
Image

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Dave » 25 Jun 2017, 22:22

Inte dragit fast nåt än men passningen lockade fram ett sånt där spontant leende man inte kan låta bli att göra medan man tänker "-Det var som fan!"Image

User avatar
Mastiff83
Posts: 90
Joined: 01 Apr 2016, 19:53

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Mastiff83 » 25 Jun 2017, 23:46

Va äre för diameter på böjen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


User avatar
Mastiff83
Posts: 90
Joined: 01 Apr 2016, 19:53

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Mastiff83 » 26 Jun 2017, 09:01

Tackar


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Dave » 09 Jul 2017, 11:30

Uppdatering efter deltävling 3 i cupen.

Drivlinan har nu rullat drygt 13 mil, och generellt är det bara en sak som konstant strular.
Damaskerna på drivaxlarna!
Ute i hubbarna sitter de bra, men inne på PhatDad kopparna kryper dom av hela tiden.
Körde också haveri för första gången, och fick bryta ett heat.
Den ena skruven till det främre fästet för hingepinsen bak gick av, men hade tur och fick ur den lätt.
Resultatet blev att hjulupphängningen VB föll isär och drivaxeln hoppade ur.
Andra haveriet kom i finalheatet - givetvis med 4st startande som kunde sno åt sig vinsten på Castlebrigde Arena!
Jag hade 22p
ers 21p
Fredrikf 19p
TheNewGuy 18p

På andra varvet körde jag ihop med någon och slog av övre länkarmen HF.
Tänkte direkt F******N!
Bilen gick att köra runt och jag ville bara komma av banan så fort som möjligt.
Märkte dock väldigt snart att den faktiskt gick att styra lite lite åt höger och extremt mycket åt vänster.
Chansade och rullade runt ett varv på tomgång och bestämde mig för att ett depåstopp var helt otänkbart.
Det fick gå så länge det kunde, och de följande 20 varven gick långsamt, men stabilt ändå.
Lyckades till och med hålla undan och till och med passera någon på sista varvet och därmed få med mig en tredjeplats i heatet.
Conny har lite film på hur det såg ut med min fina hjulinställning!
:lol2:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Dave » 09 Jul 2017, 11:31

Bild på vilken skruv som gick av, och en på hur bilen såg ut i finalheatet...ImageImage

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Dave » 04 Aug 2017, 17:30

Sent ska syndaren vakna, sägs det!
Med träff imorgon vore det väl bra med att iallafall ha lyft på karossen sen Slottsbron...
Just det!
Länkarmen gick ju av....och avgaspackningen var kass... och drivaxeldamasken på ena sidan flög...
För övrigt klarade den sig bra!

Nu finns det aldrig något som är så enkelt, och är det det, kommer jag att krångla till det!
Sagt och gjort!
Köpte en ny pipa från VRC till den för att testa skillnaden mest.
Plockade bort Boosterpipan och fick genast ångest.
Att byta pipa kräver att jag tillverkar en ny heatshroud runt cylindern....
Det tar många timmar att bara få till passformen hyggligt på den!
*mummel*
Nåja, nu när jag hade satt yxan i båten, var det bara att fullfölja!
ImageImage

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Dave » 04 Aug 2017, 17:35

Passformen på pipan lämnade en del att önska faktiskt.
Den stretade och ville inte alls dit jag ville ha den.
Med lite lagom våld och massage gick den faktiskt dit till slut, även med utrymme för att få dit en TR dragstart.ImageImageImage

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 42 guests