Mitt första projekt.. ever.

Alla Offroad-projekt
Stoppzz
Posts: 16
Joined: 08 Feb 2017, 08:05
Location: Halmstad
Contact:

Mitt första projekt.. ever.

Post by Stoppzz » 16 Feb 2017, 15:54

Som rubriken lyder så är jag helt ny till det här. Blev två månader ledigt nu mellan två jobb, och då tänkte jag påbörja ett RC projekt som jag länge velat men aldrig riktigt haft tid till.

Och som bilden visar, så är det en Baja 5b, som jag köpt begagnad, och har nu under två veckors tid meckat lite med. Den var i rätt kasst skick måste jag säga, så jag bestämde mig för att montera ner allt och i den mån jag kunde, renovera och rengöra det som gick.

Så karossen som var lila och redigt ful, fick jag eloxera (nytt uttryck jag fick lära mig här på forumet) och lackera om hos en billackerare (vän till mig) till svart / rött. Beställt in lite onroad hjul, och annat smått, så som stötdämparskydd, svart takbit både plast och metallbiten (sorry kan inte benämning på alla artiklar än). Beställde även in en ny motor, då den gamla såg halvt ihjälslagen ut men även började bråka med mig när jag monterade ihop bilen igen.
Tänkte det är lika bra med en ny, så får man ha den gamla att skruva isär o lära sig lite av. Så det är lite hur det ligger till med mitt bygge. Input från alla veteraner härifrån är varmt välkommet, allt från tips till kritik!

PS. Har någon provat sig på delar som är 3d printade? Jag jobbar som Spelgrafiker, 3d modellering mer specifikt, och är rätt bekant med modellering och 3d printing, men jag tänker om någon redan testat det och hur det fungerat? just a thought! .DS.
Cheers

Image

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Mitt första projekt.. ever.

Post by connysvensson » 16 Feb 2017, 18:12

Kul med ett renoveringsprojekt, ser bra ut. Jag tror Dave i forumet har erfarenhet av 3D printade delar.
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

User avatar
pm98
Posts: 361
Joined: 12 Nov 2013, 00:01
Phone Number: 0703483642
Location: Gislaved

Re: Mitt första projekt.. ever.

Post by pm98 » 16 Feb 2017, 20:09

Riktigt skön färgkombo på det här bygget, ska bli kul att se det färdiga resultatet!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
HPI Baja Kraken Tsk-b "ThE gRiN 2.0, Nothing Else But Pure Bashing Power”
Losi 5IVE-T "God Forgives.... Popeye´s 78.5cc Doesn´t"

Stoppzz
Posts: 16
Joined: 08 Feb 2017, 08:05
Location: Halmstad
Contact:

Re: Mitt första projekt.. ever.

Post by Stoppzz » 18 Feb 2017, 22:23

aa jag kikar med Dave då.
här kommer ett par nya frågor, och det gäller färg.
Finns det någon möjlighet till att färga tanken till en annan färg? eller eventuellt något ställe som säljer den i olika färger?
Sen tänkte jag kolla hur vida någon har koll på hur man på bästa möjliga sätt färgar avgasröret. Jag har ett (silverblankt) som som jag skulle vilja ha i svart men tänkte se här om någon gett sig på det tidigare, och vilket det bästa sättet att gå till väga på är. :)

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Mitt första projekt.. ever.

Post by Lusse » 19 Feb 2017, 08:35

Hej där. Att färga tanken går inte, tyvärr. Det enda sättet är att lacka på ut sidan med nån plast färg som tål bensin. Pipan kan du lacka med värme tålig färg.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Panagiotis
Posts: 428
Joined: 13 Nov 2009, 22:02

Re: Mitt första projekt.. ever.

Post by Panagiotis » 19 Feb 2017, 08:59

Jätte fin färg kombination med rött och svart!
Du kan ev kunna färga din tank med att använda rit dye svart färg. Din tank är vit/transparent så det borde gå. Ingen aning på andra sidan om färgen kommer tål bensinen. Men jag tror att det borde gå. Har använt rit pulver färg i olika plast delar med otroligt bra resultat. En grej bara. Du kan BARA dye en plast del till mörkare färg och inte tvärtom.

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Mitt första projekt.. ever.

Post by Lusse » 19 Feb 2017, 12:02

Det går inte att färga tanken med rit dye, har provat. Det är en annan sorts plast som skall tål bensin.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Stoppzz
Posts: 16
Joined: 08 Feb 2017, 08:05
Location: Halmstad
Contact:

Re: Mitt första projekt.. ever.

Post by Stoppzz » 22 Feb 2017, 18:29

Tusen tack för all input!
Nu har lite delar och motorn kommit in, så idag monterades allt ihop, och detta är vad det blivit av det än så länge.
När jag monterat ihop allt så märkte jag att koppling-klockan, (eller vad den nu må heta) inte satt helt fast, utan kan röra sig nån mm fram och tillbaka. Vet någon om det ska vara så eller ska man spänna till det ytterligare på något sätt, för jag kunde inte klura ut hur man gör.
Motorn har inte startats än iaf. Väntar lite till, tills jag får lite grejer till gjorda.
Image

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Mitt första projekt.. ever.

Post by Mats B » 22 Feb 2017, 18:39

Det går att shimsa kopplingsklockan & pinjong med dessa shims.

de finns säkert hos de övriga forum sponsorerna oxå ( lite närmre än staterna )...

http://www.davesmotors.com/Team-FastEdd ... -Kit-.html

Image
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Mitt första projekt.. ever.

Post by fredrikf » 22 Feb 2017, 19:24

En bra uppgradering är att göra sig av med grisknorrpipan.. högljudd och inte så effektiv. Ser finfint ut annars :thumbup:
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Mitt första projekt.. ever.

Post by Lusse » 22 Feb 2017, 19:29

Ja den pipan är inget att ha. Har för mig att Dave, hade den i bänken och den stora burken gav bättre effekt än den pipan.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Mitt första projekt.. ever.

Post by Dave » 22 Feb 2017, 22:37

Jag har gott om shims, eller distansbrickor som det kallas.
Dra ett PM till mig om du vill välja vilka du vill ha.

Ja, som de andra varit inne på är den pipan inte nån vidare bra på något förutom att väsnas rejält!
:lol2:
Tror inte plåtburken gav mer effekt, men skillnaden var så otroligt liten att det inte på långa vägar är värt allt oväsen....finns under motordelen här en del att läsa om man är nyfiken!

:rock:

Stoppzz
Posts: 16
Joined: 08 Feb 2017, 08:05
Location: Halmstad
Contact:

Re: Mitt första projekt.. ever.

Post by Stoppzz » 24 Feb 2017, 12:23

Var ute och provkörde lite igår, och jag måste säga, jag är hooked som fan! fy fan vad kul det var! =D
Återigen tackar jag för all respons här, så jäkla gött med ett ställe där man kan få all hjälp man behöver.
Dave, jag drar ett pm till dig under dagen, köper gärna några distansbrickor om du har några på lager.
Pipan skall av idag, så jag tar gärna emot tips på andra som ni tycker kan vara bra.
Och en fråga till. Kraken TSK Class 1 Cage, finns det något ställe i Eu som säljer, eller är det bara USA som gäller? Hur mycket blir skatten på en sån i så fall. Ser jäkligt cool ut så jag funderar på att beställa hem en.

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Mitt första projekt.. ever.

Post by Mats B » 24 Feb 2017, 14:24

Tsk1 är kalas bra...
Värt att tänka på är att den inte är " bolt on" på 5B , man behöver diverse plast delar från 5T för att den ska passa.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Mitt första projekt.. ever.

Post by Mats B » 24 Feb 2017, 15:03

Kan tillägga att kraken har slutat tillverka alla "optiondelar" till baja mfl då de numer är biltillverkare.
Värt att tänka på när man kör sönder nåt & den delen inte tillverkas längre.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 24 guests