Baja X

Alla Offroad-projekt
User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Baja X

Post by tesla » 02 Nov 2016, 23:08

ImageHar för en tid sedan köpt rb40s baja 5 sc. Lägger nu upp den som projekt för att kunna ställa diverse dumma frågor... Har sett att det finns lite under HPI fliken här på forumet men många av dessa gäller "vilken bil ska jag köpa" eller en specifik del.

Har inte haft någon baja förut och har insett vilken djungel det enorma utbudet av delar till baja är jämfört med mcd eller losi. Har hunnit köra bilen 2 gånger varav en gång var 3 tankar runt nosringen.
Den är definitivt "a different animal" än 4wd bilarna jag framförallt kört innan och det känns skitkul med variationen. Borde kanske köpt baja istället för losin jag köpte förra vintern!

Har inte full koll på vad som sitter på bilen, det hade som jag förstått det inte rb40 riktigt heller då han i sin tur köpte bilen beg.
Det jag vet sitter på den är:
Team chase bur
Sidomonterad odämpad VRC med separat dämpare.
Orginal 26cc 2 bult
Savöx 0235 på styrningen, savöx t/b (glömt mod namn).
Metalldrev och någon form av slutet kopplingshus( vet ej vilket). TR diffhus(ev alternativ diff?)
Hostile extenders.
Däck:Hostile mx bak, hb rodeoo fram



Har även kört sönder min första del. En limiter fram. Så nu kommer första frågan: Vilka limiters är bäst?

Det kommer definitivt att bli uppgraderingar efterhand men har ju 3 bilar och saknar kassavalv med guldmynt så det blir inget värstingprojekt från början. Det finns några saker jag funderar på att göra direkt, bla plocka i den zenoah 290 jag har liggande och byta lite slitagedelar inkl svänghjul men då jag inte vet exakt vad som sitter i bilen behöver jag lite hjälp med identifiering. Kommer därför laddaupp lite bilder här under vintern.

Image



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Sniclas
Posts: 131
Joined: 05 Apr 2016, 19:59
Phone Number: 0768399195
Location: sjöbo

Re: Baja X

Post by Sniclas » 05 Nov 2016, 10:42



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Baja X

Post by tesla » 06 Nov 2016, 17:07

Ok här kommer dagens skörd av noob frågor:
Utom kaross och bumpers och ev drivaxlar. Finnd det någon skillnad mellan 5 sc och 5b. M.a.o passar alla delar till 5b även 5 sc?
Finns det någon bra uppgraderad limiter?
Om man vill få bilen snabbare på bana, utöver setup och däck, vad är mest prisvärt att uppgradera? Alternativa dämpare? Frambromsar? Widekit? . Extenders, bra pipa och motor har jag redan.
Har bestämt mig för att skala ner mcd projektet något och då får jag ju pengar över till denna...



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Mastiff83
Posts: 90
Joined: 01 Apr 2016, 19:53

Re: Baja X

Post by Mastiff83 » 06 Nov 2016, 19:32

Skulle satsa på widekit och dämpare blir en helt annan bil


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Baja X

Post by Dave » 06 Nov 2016, 19:52

tesla wrote:Ok här kommer dagens skörd av noob frågor:
Utom kaross och bumpers och ev drivaxlar. Finnd det någon skillnad mellan 5 sc och 5b. M.a.o passar alla delar till 5b även 5 sc?
Finns det någon bra uppgraderad limiter?
Om man vill få bilen snabbare på bana, utöver setup och däck, vad är mest prisvärt att uppgradera? Alternativa dämpare? Frambromsar? Widekit? . Extenders, bra pipa och motor har jag redan.
Har bestämt mig för att skala ner mcd projektet något och då får jag ju pengar över till denna...



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Den utan tvekan bästa uppgraderingen för Baja är ett widekit.
Du får en helt ny bil.
Jag har ett komplett nytt X2e liggande om du är intresserad.
:thumbsup:

User avatar
KaptenMagnus
Posts: 1314
Joined: 28 Jan 2013, 20:41
Phone Number: 0709475583
Location: Färgelanda

Re: Baja X

Post by KaptenMagnus » 06 Nov 2016, 20:01

Samma förutom nämnda delar

Extenders är nästan ett måste för att slippa slita ut under delen på stötdämparna bak.

Utan wide kitt är du smidigare genom svängarna.
Men mer förlåtande bil med.

Du gör lätt egna limiters eller köp Killer Rc.

Razzers till dämparna gör gött allternativ IRC big bore.

Jag anser att original servoräddare är ett skämt så TRs servoräddare eller symastear (stavning)
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Baja X

Post by tesla » 06 Nov 2016, 20:30

Kul med så många svar! Ni verkar vara rätt överens! Då. blir det nog widekit i första hand. Passar x2e kittets drivaxlar de darksoul knutar min bil har? Eller behöver jag köpa det med.

Servoräddaren vet jag att "alla" byter. Vad är problemet? Går den sönder eller är det dålig prestanda? Jag har haft lite skumt dåliga styrutslag ibland och upplevt att mittpunkten vandrat, men skyllt det på glappa kulledr, men är detta typiskt för bajans servoräddare?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
KaptenMagnus
Posts: 1314
Joined: 28 Jan 2013, 20:41
Phone Number: 0709475583
Location: Färgelanda

Re: Baja X

Post by KaptenMagnus » 06 Nov 2016, 22:44

Jag upplevde att antingen var den för slapp eller så rörde den sig inte alls så jag ångrar inte köpet av TR servo räddare. Har ännu inte gjort mer än bytt lager i den vid ett tillfälle.

Tror det skall passa såvida du inte kör 5mm pinnar i kopparna.
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Baja X

Post by tesla » 07 Nov 2016, 21:47

Image
Här kommer dagens bildfråga. Vilka options ses på bilden? Tr clutch platta, tr gearbox (iaf hölje). Tr diff. Men vad mer? Är plattan ovanför gearboxen orginal? Bromsarna? Någon annan alternativ del?

Image standard piniong?(nu menar jag inte antal taggar)

Nu har jag också förstått var skillnaden mellan bakre delen av kopplingshus för baja vs mcd och losi sitter. Alltid lär man sig något nytt. Ska prova sen om jag får på huset från cy 26 på min zenoah 290 jag tänkt ha i denna.

Kan också bekräfta att det är orginal servoräddare men att de avvikelser styrningen jag haft nog främst beror på glappa kulor.

Lite sugen på att flippa ur med denna bil, typ hydraliska bromsar, promod motor mm, men kanske lite för tidigt änImage och jag kan väl inte projekta 3 bilar... eller? Skämt å sido så blir väl detta projekt på bekostnad av losin som jag nog ska köra som den är ett tag, bara byta nån slitagedel i vinter.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Baja X

Post by fredrikf » 08 Nov 2016, 06:21

290 borde väl passa rak i baja, eller är jag helt ute och cyklar?
Kör Tr styrning i ena bajan och har väl inte varit supernöjd med kvaliteten på fjädrarna :/ testade den kinesiska varianten av symsteer på baja nr 2 och mkt nöjd med den.. tror lusse och whala kör med den också. Finns att köpa billigare än jag shoppa men ändå ok pris.
Baja CNC Metal Steering system with pla ... s Android)
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Baja X

Post by tesla » 08 Nov 2016, 10:48

fredrikf wrote:290 borde väl passa rak i baja, eller är jag helt ute och cyklar?
Kör Tr styrning i ena bajan och har väl inte varit supernöjd med kvaliteten på fjädrarna :/ testade den kinesiska varianten av symsteer på baja nr 2 och mkt nöjd med den.. tror lusse och whala kör med den också. Finns att köpa billigare än jag shoppa men ändå ok pris.
Baja CNC Metal Steering system with pla ... s Android)
Den där ser intressant ut... får fundera lite på om jag "Behöver" en sån.
Jag har inte hunnit prova att plocka i 290n i bajan. Men utan att mäta är bakre halvan av kopplingshusen rätt olika. Ska kolla närmare på detta under veckan. Image kolla på placering av hålet för främre motorskruven samt även höjden på klacken som det skruvhålet sitter på. Kanske är så enkelt som att byta kooolingshusen mellan motorerna.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Baja X

Post by Lusse » 08 Nov 2016, 18:10

Det är bara att byta kopplings hus,det är där den stora skillnaden är.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Baja X

Post by Dave » 08 Nov 2016, 22:10

tesla wrote: Här kommer dagens bildfråga. Vilka options ses på bilden? Tr clutch platta, tr gearbox (iaf hölje). Tr diff. Men vad mer? Är plattan ovanför gearboxen orginal? Bromsarna? Någon annan alternativ del?
Precis.
TR V1 clutch system gearplate och en TR Quckdiff.
Resten är original, förutom damaskerna på drivaxlarna, och drivaxlarna i sig.
:thumbsup:

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Baja X

Post by tesla » 08 Nov 2016, 22:55

Tackar! Då börjar jag få koll på ungefärlig uppgraderingsnivå. Trodde faktisk bromsarna var en uppgraderad version, de såg så pass fräscha ut. Verkar ju annars som alla monterar rcr.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
ers
Posts: 352
Joined: 06 Jul 2014, 17:14
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Baja X

Post by ers » 09 Nov 2016, 14:06

Om det är vxl lådan som kom från mig ursprungligen så är kopparna original med Toobz hylsor, TR förstärkningskit på diffen samt Kraken stainless layshaft. Om inget är bytt dvs...
Mvh Anders

4WD

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests