Baja X

Alla Offroad-projekt
User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Baja X

Post by tesla » 09 Nov 2016, 17:01

ers wrote:Om det är vxl lådan som kom från mig ursprungligen så är kopparna original med Toobz hylsor, TR förstärkningskit på diffen samt Kraken stainless layshaft. Om inget är bytt dvs...
Ska ta isär den ytterligare. Men layshaften ser ut som alternativ.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

Rb40
Posts: 86
Joined: 27 Mar 2016, 16:08
Location: Sjöbo

Re: Baja X

Post by Rb40 » 09 Nov 2016, 18:44

ers wrote:Om det är vxl lådan som kom från mig ursprungligen så är kopparna original med Toobz hylsor, TR förstärkningskit på diffen samt Kraken stainless layshaft. Om inget är bytt dvs...
Bara oljan är bytt :-)

Skickat från min D5803 via Tapatalk

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Baja X

Post by tesla » 13 Nov 2016, 22:47

Lite framsteg. ImageHar nu tagit isär bilen så mycket det bara går utom att öppna själva diffen. Gått igenom allt och endast hittat en trasig skruv och några glappa kulleder att byta. Ska montera x2e kittet jag köpt av dave. Blev även inköp av en TR servoräddare, inte för att jag tror det är nåt fel på kina-symsteer utan p.g.a lång leveranstid och osäkerhet kring huruvida armarna i det kittet passar med x2e kitet eller om armarna från x2e kittet funkar med den servoräddaren. När man läser lite på utländska forum verkar ändå folk överlag vara nöjda med TR även om en och annan fjäder bytts.
Nu blir det att vänta in servoräddaren och därefter plocka ihop grejerna igen.

Velar lite kring motorn som är min 290 som gått 40 tankar. Gick bra senast och har bara gått 2 tank sedan kolvringen byttes men i övrigt har jag inte renoverat. Funderar på hur mkt som är värt att göra i förebyggande syfte på en sån motor så länge den funkar med tanke på att ett longblock kostar 169 dollar.. Den kan ju gå 40 tankar till, vem vet. Men det vore också kul med 30.5 cyl kit

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Baja X

Post by tesla » 18 Nov 2016, 21:06

Image bred blev den i alla fall...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Baja X

Post by Dave » 19 Nov 2016, 00:00

Ser bra ut!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Baja X

Post by tesla » 21 Nov 2016, 21:01

Image Det tar sig. Då var zenoah 29cc på plats. Använde hela kopplingshuset(även bakre då det från mcdn hade annan hålbild) från cy maskinen som satt i utan problem. Har även haft isär bilen i minsta beståndsdel och bytt några clips, nåt lager och nån skruv. Nu saknas bara dogbones, killswich (har kabel men ingen swich i bilen) och en limiter.

Kan dock hända att beställningen av dessa delar får vänta 1-2 mån pga andra utgifter, både grejer från ddm på väg till de andra bilarna och annat icke rc relaterat och oväsentligt typ jul och resor till släkt mm.



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Baja X

Post by tesla » 25 Nov 2016, 20:42

Image
Då var bilen nästan klar för 2017! Saknar bara drivaxlar (phatdad långa) som jag får vänta på december lönen innan jag beställer. Då jag inte har delar hemma för att göra så mkt med de andra 1/5orna. ( tvättade är de redan) så får jag börja måla karosser istället. Blir ny till denna bil och till mcdn.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Baja X

Post by tesla » 30 Mar 2017, 23:03

Eftet 4 månaders dammsamlande i förrådet har jag börjat plocka ihop denna inför sandhemsträffen nu. Feta pappan hundben och fientliga damasker är på plats. Nu ska jag bara fixa lite småsaker. Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Baja X

Post by tesla » 21 Nov 2017, 20:19

Länge sedan jag skrev ngt på denna bil.
Fick ett infall och byggde om bilen till 5b nu i höst. Behöll dock sc bumpers fram o bak som skydd.
Sen fick den även mcd FT dämpare från min andra mcd som jag sålde som "budget rtr" och därför plockade av godiset från.
Verkar funka riktigt bra. Bilen är lätt: ca 12 kg och går som ett skållat troll rakt fram. Tror att denna har potential nu med lite bättre bakdäck och lite finlir med setupen.
Verkade även som att mcd microstud däcken funkar bra fram.

Körde bilen ett par tankar på novemberträffen i sandhem och filmade detta lite. En kul jämförelse är filmerna när jag körde samma bil på vårträffen för 6 månader sen. Inte exakt samma sträckning och före men snabbaste varvet i nya filmen är 6 !!! Sekunder snabbare än snabbaste i våras, och jag tror inte alls bansträckning är mer än max ngn sekund snabbare, om den över huvud taget är snabbare.

Till i vår blir det vassare motor. 30.5 fm från mcdn, då lär denna bli hysterisk med den effekten i 12 kg baja.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Image
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Baja X

Post by tesla » 19 Feb 2018, 16:51

Vinterrenoveringen går mot sitt slut. Gått igenom bilen och bytt alla lager, damasker samt diff och dämparolja.

Nu återstår det bara att bestämma sig för vilken motor.
Har 2 val
Välanvänd orginal 290, samma som ifjol.
Eller 320 som gått mindre.
Frågan är hur 32cc funkar med en odämpad vrc sidemount och extern dämpare..? För mkt cc för pipan?
Ngn Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Baja X

Post by fredrikf » 20 Feb 2018, 14:54

Min ProPipe går skitgott ihop med 32cc.
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Baja X

Post by tesla » 21 Aug 2018, 17:23

Länge sen jag skrev något på denna bil.
Moddade bilen extensivt i höstas med massa grejer, b.la framvinge och mcd dämpare runtom. Sen började förbannelsen ta över denna bil...

Plockade i min gamla 29cc som gick bra i slutet av förra säsongen, gick dåligt och jag trodde det var förgasaren. Blev ny förgasare men samma problem.
Bytte då motor till en ny 32a. Tyvärr så fyllde jag nästan direkt efter det min rr5as motor med sand i cupen. Blev tillbaka med 29an igen med ny cylinderfotspackning. Åkte sen på flodas träff. Där gick motorn rejält ojämt och svarar inte på nålning, nåja den gick i alla fall... ett tag. Sen rasade styrservot på väg från depå till startlinjen.

Byter servo hemma till ett sprillans savöx wp. Kör 1 varv på nosringen helgen efter innan motorn stendör i en hopplandning.
Lyfter ur den, hittar en otät manifold packning, byter den och provstartar i bänk. Funkar bra, varvar fint och svarar på nålning. Sätter motorn i bilen. Provar på gatan, då går den som en skadeskjuten kråka igen.

Nu orkar jag inte plocka i/ur motorn en gång till i år. Tror jag gjort det ca 7 gånger och kört max 1 timme....

Har heller inga av de snabblås mm som jag vet vissa har på sina bajor, allt är e-clips o skruvar mm..

Beställde elkonverteringskit idag...
83 euro utan motor, esc eller batterilåda.

Detta blir vinterns stora projekt utöver lite planerade förbättringar på w5an.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Image

Motor: https://www.mcmracing.com/en/home/81471 ... 80kv-7350w
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Baja X

Post by tesla » 21 Aug 2018, 21:48

Idéer för kommande projektetet.

Lättviktsbygge , 5b, max 13 kg komplett. Låg tyngdpunkt med batterier nere i chassit, vikt längre fram än bensinaren.
Målet är 20+ min kontinuerlig körtid och snabbare än alla bensinbajor på bana.

8s drift med 4 st 1/8 hardcase.(samma batterier och kablagetyp som w5an). 15200mah.

Mekanisk frambroms, elektronisk bakbroms via motor/ ställbar bias från sändaren.

Behålla alla options inkl widekit o mcd dämpare.

BRP Superspikes bak??

Samma esc som w5an hw max5 (till skillnad från rtr bajafluxen som kör castle)
Motor ska jag testa nåt nytt.. återkommer om det.

Bör klara mig med enklare elsystem än w5an utan extra becar och reläer med enbart enkelservo, 2wd och 5 kg lättare bil.




Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Baja X

Post by tesla » 24 Aug 2018, 20:52

Motorn.
Sky rc toro.
Lite billigare än leopard( 180 vs 190 euro)
Nästan exakt samma spec som w5ans leopard
780 kv , 58x110mm.
7300w(leopard 7600)
4 polers sensorlös inrunner.

Ser till det yttre bättre ut än leoparden på flera sätt: kablarna är färgmärkta och inte med det nötningskänsliga tyghölje som leopard har. Täckt bakplåt skonar bakre lagret och utgången för kablarna är bättre skyddad. Hoppas den är minst lika bra som leoparden!.Image


Egentligen saknar jag bara esc för att köra men blir nog ändå debut på riktigt först nästa säsong. Även om det kan bli div tester av drevningar mm i vinter.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Baja X

Post by tesla » 25 Aug 2018, 22:32

Hittills passar allt rakt i. Ovanligt!
Delarna i elkonverteringskitet är av förvånansvärt tjock metall.
Fortsätter allt gå så här smidigt kan den vara klar för test mkt snart. Även om jag har massa saker som i så fall får vänta till nästa säsong.Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests