Baja X

Alla Offroad-projekt
User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Baja X

Post by tesla » 26 Aug 2018, 22:27

Saknar enbart esc nu för att vara klar för en första test på lördag!.
Heja postmord!ImageImageImage

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Baja X

Post by tesla » 02 Sep 2018, 10:13

Fick bilen klar till träffen och den funkade över förväntan trots att hostile mxt liknande bakhjul inte är optimalt på konstgräset direkt...
Tror faktiskt att vingarna gör nytta på rakorna.
Motorn är snällare i botten än w5ans. Troligen inte lika stark heller även om specen är likartad.
Utmanande och kul bil att köra, går gärna på bakhjulen trots att den har mer vikt på framaxeln än en bensin 5b(3 kg batteri istället för tanken)..


https://www.autopartner.se/raceshop/rad ... igEALw_wcB

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Baja X

Post by tesla » 17 Dec 2018, 10:25

Ett ordentligt motorras på sista träffen på flodas bana gör mig tveksam till om jag ska fortsätta köra el i denna bil. Har alla bensingrejerna kvar. Körde mycket med denna bil på de sista träffarna för året och på nosingen men det som fått mig att fundera är sättet motorn rasade på. Det främre lagret rasade och kulorna hamnade mellan rotor och stator medan jag körde ytterligare några varv. Detta såg inte vackert ut efteråt. Att detta händer i denna bil och inte w5an är förstås ingen slump utan beror på att drivlinan är stummare än i w5an utan en mittdiff och att piniongaxeln bärs upp av 1 enda litet ynkligt lager som får ta alldeles för mkt belastning till skillnad mot i w5an där axeln bärs av kopplingshållarens 4 ggr så stora dubbla lager.

Det som i slutändan tog livet av motorn var nog hoppkombon på flodas bana som blev för mkt ryck på drivlinan där allt annat på bilen är biffat och motorlagret därmed var svagaste länken. Jag har sett på nätet att det finns kit som har avlastning för piniongaxeln men de verkar ha slutat tillverkas för länge sedan och jag fokuserar därför ännu mer på w5an istället( och sannolikt ytterligare ett 4wd elprojekt senare 2019).
Upplever också att fördelarna med eldrift över bensin är potentiellt mkt större i en tung 4wd shortcourse än i en baja 5b då en 29/32 med standardpipa knuffar på en 12 kg baja bra nog för bana ändå. Å andra sidan är jag väldigt nöjd med hur smidigt det blev att byta batterier snabbt på banan på denna och jag har inte haft några som helst värmeproblem trots att jag flera gånger kört 2 uppsättningar batteri direkt efter varandra. Skillnaden mot w5 är förstås att jag inte kunnat utnyttja lika mkt effekt. Körtiden låg 16Ah 8s på 25 minuter.

Troligen blir det så att jag tar elmotorn jag får över från w5 och sätter i denna för årets första träffar men sen plockar jag i en zen 290 för att köra de 2 närmsta cuptävlingarna(nosringen+norrköping). Kommer dock inte att köra den bilen igen på just fredriks bana även om det är en kul bana, vill inte ha fler sånna ras helt enkelt.
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Baja X

Post by Smurfen » 17 Dec 2018, 13:45

Spännande att följa detta projekt.
Är helt okunnig när det gäller el så är trevligt att lära sig något genom att följa din tråd.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Baja X

Post by tesla » 18 Dec 2018, 22:48

Smurfen wrote:Spännande att följa detta projekt.
Är helt okunnig när det gäller el så är trevligt att lära sig något genom att följa din tråd.
Kul att du tycker det.

Skriver en hel del om om olika tekniska detaljer och överväganden i mina projekt, dels för egen skull för att kunna kolla tillbaka och dels för att jag vet att 1/5 el är något som de flesta här har begränsad egen erfarenhet av och det finns jämförelsevis få sådana trådar om man kollar bakåt på forumet också.
Sådan här info kan ju komma någon annan till pass långt senare när de planerar sina projekt.



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Baja X

Post by tesla » 03 Jan 2019, 16:55

Bestämt mig nu för att återkonvertera denna bil till bensin. Inte för att den inte funkade som elbil utan mer för att jag vill kunna köra ett par deltävlingar i cupen och för att eldriften på bana tillför mkt mer i en tung 4wd än i en lätt baja 5b.
Om man sammanfattar de 3 träffar jag kört den som el och ytterligare några kortare körningar på nosringen så har jag jag haft 1 enda ras och det var själva motorn(=180 euro)
. Annars 0 haverier på bil eller drivlina. Ok körbarhet men lite för mkt effekt /vrid på 8s med den motorn. Skulle jag bygga igen skulle jag nog valt en lite svagare motor eller kanske 6s setup.

Men nu blir det cupbil av denna. Egentligen bara tänkt byta elmotor mot den zenoah 29 jag haft innan. Men kan bli mer.



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Baja X

Post by Smurfen » 03 Jan 2019, 21:19

Skall bli skoj att se dig i cupen med denna.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Baja X

Post by tesla » 04 Feb 2019, 19:44

Här händer inte mkt p.ga brist på tid och pengar...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Baja X

Post by tesla » 07 May 2019, 21:58

I alla fall bestämt mig för att göra ett försök att få den här körklar till cuptävling 2. Bilen är väldigt vädigt nerkörd då jag haft den som lite "slit och släng" bil 2 hela säsonger innan jag slängde i en elmotor och körde massa i slutet av förra året. Egentligen aldrig gått igenom den ordentligt under de 3 år jag haft den. Så det finns en hel del att göra. Alla lager är slut t.ex och hela bilen är glapp.

I dagsläget inte heller 100% på var alla delar finns och saknar just nu motor så det känns lite 50-50 om jag kommer hinna.
Hade jag inte lagt typ hela årets rc budget på annat hade jag nog köpt en hel del nya grejer(typ 70% ny bil) men nu får jag göra det bästa av vad jag har i lådorna vilket är rätt lite vad gäller bajan. Men shims, brickor mm kommer man en bit med.
Fick i alla fall ett paket med lite smådelar ,som damasker o drivpinnar, nu i veckan från David så nu kan jag börja med den.


Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Baja X

Post by tesla » 28 May 2019, 19:27

Fick ihop den iaf.
Efter en del kreativa lösningar/ghettomek då det b.la saknades fäste för pipan och lämpliga mottagaracc.
Motorn är en beg rovan 30.5 med zenoah kolv och en gammal 668 fögge jag fick plocka på då min 990 jag satte på först var defekt. Riktigt lågbudget mek nu då jag blev tvungen att köpa nytt esc till w5 efter sandhem...

Ingen dragster precis men gick maskinellt bra annars nu när jag testade på en parkering. Hoppas den håller ihop några heat på lördag.
Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: Baja X

Post by Emanuel21 » 28 May 2019, 23:03

Tar med en sprillans kullagrad 990 ifall du skulle behöva låna.
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Baja X

Post by tesla » 28 May 2019, 23:04

Emanuel21 wrote:Tar med en sprillans kullagrad 990 ifall du skulle behöva låna.
Perfekt.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Baja X

Post by tesla » 02 Jun 2019, 11:36

Premiär för mig med denna bil i cupen gångna helgen. Bilen har dock gått i cupen tidigare då Robert Brodén körde den i sviestad 2016 fast då med 5sc kaross..

Dagen började inte speciellt bra med tappad extender+ hjul efter något enstaka träningsvarv. Sannolikt använt skruv med fel stigning på gängan och därför tappade jag hjulet. När jag väl fått på det igen märkte jag att de madmax däck jag hade var som tvålar på det fuktiga konstgräset framförallt bak. Bytte därför bakdäck till mcd astro max. Men han aldrig testa då träningen stängdes i förtid för att lösa ett tidtagningsproblem. Där och då rätt irriterad över att inte hinna köra men förstår att det behövde lösas.

I första heatet var det direkt tydligt att bakdäcken greppade 100 ggr bättre än framdäcken. Hängde därför inte alls med p.ga understyrning men fick en 2a i det heatet efter att runsten fått nåt strul.

I heat 2 gick bilen bättre med astromax även fram. Men det blev bara ett par minuters körning innan en drivpinne lossnade. Frustrerande men 100 %mitt eget fel.

Heat 3 var första heatet jag hade hyffsad fart. Dels fick jag in rytmen mer och dels var bilen bättre. Hade en lång fight mot Fredrik Söderman som hade en bil som gick grymt i böjarna men saknade lite motoreffekt rakt fram.
Lyckades efter massa försök komma förbi bara för att klanta till hoppet varvet efter och böja chassit så mkt att l
Styrarmarna låstes mot bakkanten på bärarmarna och begränsade styrutslaget till några få grader åt höger. Hade tur som tog mig imål som 2a med det.

Inför heat 4 hade jag rätat upp bilen så gott som gick genom att lägga en sten under framvagnen och stå på bilen. Fick i alla fall styrningen att löpa fritt igen även om bilen var ordentligt skev. I det heatet fick jag till körningen och fick även hjälp av andras misstag samt fighter och vann med typ ett halvvarvs marginal.

Final.
Startade i mitten av det 9 bilar stora fältet och försökte hålla mig undan strul i första böj. Tyvärr för mig var hårnålen direkt efter första hoppet inte min vän igår och jag tappade ett par bilar på innern när jag understyrde rakt fram och och fick åka lång väg. Låg nog 7a eller 8a. Men kom inom något varv upp till 4e då pacen var så pass mkt bättre än de bilarna längst bak i fältet. Efter ytterligare ngt varv passerade jag smurfen som låg på taket(tror jag).
Sedan följde typ 4-5 minuters repris av heat 3 med en låååång fight mot fredrik S.
Jag var nog egentligen klart snabbare men enda ställer jag kunde komma förbi var rakan och efter den tog han alltid tillbaka platsen i hårnålen efter hoppet som var mitt problemställe hela dagen. Var stressad i det läget när jag kände att jag satt fast och jag såg runsten glida iväg några meter varje varv i ensam ledning medan vi slogs om andraplatsen. Till sist kom jag förbi efter en hel del kontakt (skön revansch för heat 3) och kunde börja jaga runsten som efter en miss plötsligt var precis framför.

Kom förbi och fick sen en stund åka rätt ohotat i ledningen resten av racet även om smurfen 1/3 varv bakom kändes snabbare och ibland tog in lite så jag kunde inte släppa av speciellt mkt.

Är förstås väldigt nöjd med detta resultat då jag inte alls var snabbast på banan eller har kört lika mkt baja som många andra.

Hoppas på att hinna med ngn mer tävling i sommar.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Baja X

Post by Smurfen » 02 Jun 2019, 18:16

Tycker du skötte dig grymt bra på banan med bilen.
Hann själv inte göra några ändringar på bilen utan körde med det jag hade i bästa förmåga.

är lite för feg för att få till alla hopp bra. Vill ju ha en hel bil. Men det gör ju nästan att det ibland blir för mycket rullningar och man nosdyker istället. Alltså tvärt om mot vad man vill.

I detta underlag så var min motor lite för trött men jag vet att bilen fungerar bra bara jag får lära mig den.

Hade varit snabbare här med den gamla bajan men jag gillar våran final för det bevisar att alla faktiskt körde fortare och jämnade över hela startfältet nu när det inte var greppet som var det svåra eller att underlaget inte ändrade form. Blev halt vid väta men lika jämnt och fint och lika halt över hela banan.

Hopas du kommer med några fler tävlingar.

Du ligger trea i totalen efter denna vinst.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Baja X

Post by tesla » 02 Jun 2019, 19:05

Någon mer tävling blir det säkert.
Saknade också lite pulver i bilen på detta greppiga underlag. Tror den framförallt skulle må bra av lite lägre drevning . Har dock inte satt mig in alls i bajans drevning, gearmesh mm.. Bara kört med den piniong som satt på när jag köpte bilen för 3 år sen.
Ska kolla vad som sitter på den sen när jag är klar med w5an inför alingsås...


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests