The Dark One! Ett MCD projekt

Alla Offroad-projekt
User avatar
Mastiff83
Posts: 90
Joined: 01 Apr 2016, 19:53

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by Mastiff83 » 04 Aug 2017, 15:05

Va har du beställt för servon?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by tesla » 04 Aug 2017, 21:14

Mastiff83 wrote:Va har du beställt för servon?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blev ett impulsköp. Tänkte försöka få i 2 st 1/8 servon av borstlös monstermodell. Men blev dubbla s9010 istället. Ungefär samma pris(om man räknar 1/8 servonas behov av metalladapter och lämpliga horn. Verkar som om folk online och i usa får sina att hålla även om jag o conny har avverkat varsitt spektrum rätt fort. Mitt 9020 jag hade sönder satt som ensamt styr i en 20 kg 5ive-t med ihopkärvad servoräddare och connys verkar vara en "freak accident" då jag efter googlande inte kan hitta ngn annan som haft ett sånt ras. Ger detta en chans med dubbla 55 kg på styr i en 14 kg bil med funkande servoräddare är ju mycket mindre belastning och dessutom får jag nu 0.13-14 styrning som inte lär fadea då de drar 110 kg. Egentligen annars varit nöjd med mina savöx, så de hamnade i den andra rr5an. Ytterligare en poäng är att de är drygt 50 gr lättare än savöx/ styck. Totalt 284 gram väger de, bara 60 gr mer än det enkelservo conny köpte t.ex.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by tesla » 17 Sep 2017, 11:45

Då var cupen avslutad för 2017. Det kommer troligen bli denna bil i cupen även nästa år.

Nöjd med hur bilen gick i sandhem. Har tidigare varit mycket svårkörd men med längre chassi o ändrad caster var det bättre. När det var slätt på banan var jag troligen bland de snabbaste men hängde inte med conny i sista heatet när det var uppkört. Tror min bil var för mjuk i dämpningen o bottna ur för mycket.

Till nästa säsong kommer det handla om att förfina befintlig bil, har en del planer på detta, framförallt i drivlinan o chassit.
Ska även se över compspec bilen som b.la ska få cupbilens gamla chassi.





Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by tesla » 18 Sep 2017, 14:52

Beställt lite smågrejer: nya servohorn i metall, kilar för att öka toe in bak samt diffkilar till lsd diffen fram.
Hoppas kunna testa detta i sandhem på en höstträff.
Efter elbranden i lördags innan finalen har jag även bytt 60% av kablaget, kabeln från batteriet till mottagarlådan är nu 10 gauge med 90A xt90 kontakt. Även bytt till hardcase lipo avsett för1/10 buggy.(tåligare än killer rc). Orsaken till kortslutningen var troligrn att en kabel skavts av mot kanten på hålet i ackboxen så nu har jag skyddat dessa genomföringar med krympslang.
Image



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by tesla » 28 Sep 2017, 17:20

Eureka! Änligen fått bukt med instabiliteten i bakvagnen som har förföljt bilen sen jag plockade i lsd diffarna i vintras. Var mer körbar på cupfinalen med lång hjulbas än tidigare så jag kände att körbarhetsmässigt var jag på rätt väg.
Sedan dess skruvat lite mer, b.la ändrat framdiff och toe både fram och bak.

Körde nu 3 hela tankar på sviestad igår och jävlar vad mycket mer lättkörd bilen var! Går äntligen rakt fram på rakan och svänger trots det minst lika bra om inte bättre än den gjorde på cuptävlingen. Dessutom ingen överstyrning.

Riktigt bra feedback på att bilen nu funkar på den banan då banförhållandena var exakt som på cuptävlingen tidigare i år.
Givetvis fotat och antecknat setupen!
Bilen såg ut att uppföra sig ungefär som emanuels bil gjorde på tävlingen (men setupen är INTE identisk).

Väldigt viktigt för mig att få ordning på bakvagnens stabilitet då det gjort att jag fått köra mycket försiktigt på flera deltävlingar, i synnerhet sandhem 1 och sviestad, men även i grums där dock perfekt däckval och bra flyt gav mig segern ändå.
Riktigt taggad för nästa säsong!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by connysvensson » 28 Sep 2017, 19:50

Var det något speciellt som löste problemet eller var det flera små grejer tillsammans?
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

User avatar
Lotus
Posts: 457
Joined: 31 Oct 2009, 15:09
Phone Number: 0709998877
Location: Valdemarsvik
Contact:

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by Lotus » 28 Sep 2017, 19:52

Kul att du fått till det, Karl!
Hörde du förresten att nästa års cup kommer köras helt o hållet på asfalt?

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by tesla » 28 Sep 2017, 20:20

connysvensson wrote:Var det något speciellt som löste problemet eller var det flera små grejer tillsammans?
Det var inte en specifik sak utan interaktion mellan flera saker. Mer toe in bak, mer caster och längre hjulbas i gör bilen stabilare (men styr sämre ut ur böj) Minskad styrning pga detta kompenseras dock helt av mer caster och hårdare framdiff (kopierat Emanuels diffsetup). Kan även kosta på mig att köra mer toe out fram vilket ger ännu mer styrning ut ur sväng utan att behöva sladda runt bilen som jag behövde t.ex i den feldoserade böjen på tävlingen.
Beter sig nu mycket likt min mugen 1/8a.
Nu har jag iaf en bra grundinställning, sen är jag övertygad om att t.ex nosringen och sandhem kräver lite justeringar t.ex dämparoljan, men den här instabiliteten har funnits på alla underlag t.om slät grusplan.



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Last edited by tesla on 28 Sep 2017, 20:28, edited 1 time in total.
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by tesla » 28 Sep 2017, 20:21

Lotus wrote:Kul att du fått till det, Karl!
Hörde du förresten att nästa års cup kommer köras helt o hållet på asfalt?
Haha. Då har jag iaf fördel på alla losiåkare . Kan du ge nåt bra pris på xs5 konverteringskit? Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by Emanuel21 » 28 Sep 2017, 21:59

Bra där...stabil bil är viktigt.

Angående XS5 så kommer det en XL variant i både XS5 och X5 snart...är själv sugen på en X5.
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by tesla » 29 Oct 2017, 17:01

Gjort i ordning bilen inför sandhemsträffen nu. Var i behov av renovering då den gått ca 10 tankar sedan cupfinalen. 30.5an skar på nosringen så har slängt i en orginal 320 istället. Orginal 320 funkar fantastiskt bra med barracuda v2 pipan o jag upplever att 320n har minst samma kraft som 30.5 FM i den bileN. Ser ingen anledning att köra en dyr obr maskin i denna bil igen, särskilt med tanke på att bilen troligen väger mindre än större delen av 2wd fältet i cupen, straxt över 14 kg komplett. Kör med 1 tagg mer på piniongen dock pga annat register, nu 22/64.

Har nu tagit mig tid att plocka på alla uppgraderingarna jag köpte i somras för dyra pengar. B.la casterblock i alu samt aludiffhusen. Då sistnämda kräver andra bärarmshållare är även dessa bytta till 7075 dito.
Även till sist bytt även framtornet till multi-option FT torn i 7075. Detta för att kunna använda mer upprät vinkel fram, eller åtminstone ha den valmöjligheten. Krävdes lite mindre moddning för att få detta att funka med w5 bumperns stag.

Däck är det klurigare då jag hade sönderen fälg senast på nosringen. Får bli att prova proline-bowtie däcken igen i sandhem. Försökte prova dessa på sommarträffen men då gick ju dämparn av direkt.
ImageImageImageImageImage

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by Emanuel21 » 29 Oct 2017, 17:12

Börjar likna min ;) ...jag har däck du kan få prova.
Jag ska testa grp för första gången.
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by tesla » 19 Nov 2017, 21:26

Hemkommen från sandhem och kan konstatera att bilen fortsätter stt vara driftsäker. Körde typ 7 tankar med denna och körde endast sönder 1 bärarm o 1 drivpinne. Lite småstrul med en isolator också. Känner också att jag gjorde stora framsteg mellan lördag o söndag vad gäller setup. Bilen går mycket stabilare med 6 grader casterblock än 0. Ändrade även lite andra smågrejer med hjulvinklar mm. Riktigt kul att märka skillnaderna när man kör samma bana 2 dagar i rad.




Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by Emanuel21 » 20 Nov 2017, 12:14

Skicka ett setup sheet så får jag se på den :D
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by tesla » 20 Nov 2017, 21:12

Emanuel21 wrote:Skicka ett setup sheet så får jag se på den :D
Det kan du bara drömma om! Image

Skämt å sido så vet du om det mesta. 6 grader caster och 60 kil i bakdiffen är väl det nya jämfört med cupfinalen.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests