The Dark One! Ett MCD projekt

Alla Offroad-projekt
User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by Mats B » 02 Dec 2016, 07:55

Det blir varmt under buggykarosserna rent generellt, oerhört viktigt att få in kylning MEN ännu viktigare att släppa ut all värme = mycket hål & på strategiska punkter är avgörande för motorns välmående.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by tesla » 04 Dec 2016, 15:03

Mats B wrote:Det blir varmt under buggykarosserna rent generellt, oerhört viktigt att få in kylning MEN ännu viktigare att släppa ut all värme = mycket hål & på strategiska punkter är avgörande för motorns välmående.
Hade en plan för det med. Kanske behövs mer om det är varmt men börjar så här.Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by tesla » 24 Jan 2017, 12:32

Nu är det till sist dags att börja titta på själva bilen.... Har renoverat mina andra bilar och kört med losin o bajan så denna har legat i en låda sedan sista cuptävlingen i sandhem. Image. En del grejer är beställt. Saknar fortfarande många delar men kan ändå smygstarta. Kommer gå en hel del tid på ren reparation då bilen är rejält sliten efter 2 säsongers rätt intensivt körande(renoverade inte denna förra vintern). Image bevis på slitage... ena bakre bärarmen genomäten till bara några mm från stötdämparfästet.


Beställt 3x lsd diffar och ft-dämpare men inte fått detta ännu. Saknar även många lager. Får dock av budgetskäl och tidsskäl skippa probite koppling och hjulbasförlängning som var tänkt från början. Men kommer definitivt vara snabbare än fjolårsbilen i alla fall med mer motor, extenders och bättre dämpare. Kommer spec mässigt vara ganska lik den bil morgan vann cupen med förra säsongen med b.la samma motor, pipa, dämpare, servon , diffar mm. Har dock inte riktigt lika mkt metall på min och några grejer skiljer, bla kaross och extenders.
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by Emanuel21 » 24 Jan 2017, 20:33

För min del blev det nytt kopplingshus i alu...den där dyra rackaren. Orginalet var i fint skick men lagrena var helt slut så det var inte en dag för tidigt.
Sen en ny kaross och temp mätare.
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by tesla » 24 Jan 2017, 22:38

amoergul wrote:För min del blev det nytt kopplingshus i alu...den där dyra rackaren. Orginalet var i fint skick men lagrena var helt slut så det var inte en dag för tidigt.
Sen en ny kaross och temp mätare.
Ja kopplingshuset i alu känns som ett måste. Tycker det är märkligt att rr5 factory team har det i plast som standard. Sen verkar just lagren vid kopplingsklockan vara en svag punkt då jag förbrukat flera. Det är ju synd att de inte biffat dem i alu varianten där de dessutom är en "pain in the ass" att få loss.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by tesla » 27 Jan 2017, 22:08

Image fått lite gjort!
.... för 2 dagar sedan var den nerplockad på nästan kit nivå. Utöver ren ihopsättning har jag fått på hostile damasker för hpi baja vid de inre drivknutarna/balldrive. Med minimal moddning(klippa bort ett par mm) passar de drivaxlarna utmärkt, med tanke på att orginal är ett skämt tror jag detta blir skitbra. Sen trodde jag att jag visste bättre vid det här laget när jag beställde delar. När jag beställde 4 factoryteam dämpare tog jag för givet att fjädrar skulle ingå, men chi fick jag för det. Tydligen gör de inte det, är dock inte förvånad... generellt beställer man ju varenda bricka och e- clips separat i 1 pack till mcd..... (morr!)
Tillsvidare satt på competition fjädrar på framdämparna och mina losi 5ive-t orginal fjädrar bak (ft bakdämparna är för långa för competition fjädrarna). Losi fjädrar bak känns rätt ok men comp fjädrar fram är nog lite för hårt.. även losins framfjädrar känns för hårda.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by tesla » 28 Jan 2017, 13:07

ImageImage inte helt klar men provmontering med allt utom förgasare på plats. Har dock en del kvar med b.la bromsar, länkage och koppling mm.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Panagiotis
Posts: 428
Joined: 13 Nov 2009, 22:02

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by Panagiotis » 28 Jan 2017, 21:17

Den blev riktigt fin. Bra jobbat :thumbup:

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by tesla » 29 Jan 2017, 19:52

Panagiotis wrote:Den blev riktigt fin. Bra jobbat Image
Tackar. Nu ska jag bara få den körbar också.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by tesla » 02 Feb 2017, 08:58

Image Fortsätter på bajatemat. Nu satt damasker på samtliga drivkutar i mitten av drivlinan. Dessa är HPI orginal (hostile var för tjocka här). Hpi orginal damaskerna är minst dubbelt så tjocka i gummit som mcd orginal. Kör med rikligt med smörjfett under. Med tanke på att jag fram till denna renovering bara behövt byta en drivknut på 45 tankar så hoppas jag på att drivlinan ska klara sig säsongen ut utan att byta nåt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by tesla » 05 Feb 2017, 08:03

Fick bli ytterligare beställning nu. Väntar nu på killswich, däck och en del reservdelar från swedrc.
Blir också tvungen att byta dämpartorn bak. Med 190 mm hjul och de längre ft bakdämparna bottnar dämparna ur innan chassit. Får bli byte till ft tornet som är något högre.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by Emanuel21 » 05 Feb 2017, 12:16

Full rulle på kulorna...sååjaaa.
Hoppas allt blir topp of the line till racen börjar.
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by tesla » 16 Feb 2017, 20:57

Image monterar stötdämpartornet nu. Även byte av fjädrar då de också var för korta. Blev den näst mjukaste ft varianten. Blir intressant att se hur setupen känns. Byter även till mjukare fjädrar fram än orginalfjädrarna då dessa är alldeles för hårda.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
KaptenMagnus
Posts: 1314
Joined: 28 Jan 2013, 20:41
Phone Number: 0709475583
Location: Färgelanda

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by KaptenMagnus » 18 Feb 2017, 13:34

Inte lite skillnad på dom torna. Borde ge mycket mer dämpar inställningar
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by tesla » 18 Feb 2017, 19:32

KaptenMagnus wrote:Inte lite skillnad på dom torna. Borde ge mycket mer dämpar inställningar Image
Absolut. Får prova mig fram. De längre dämparna funkade inte alls med competition tornet. Nu känns setupen faktiskt riktigt bra. Bilen bör inte vara så hoppig o nervös som den var med competition dämparna( framförallt för hårda fjädrar). Ska finlira lite inför cupen senare i vår, nu montera jag bara i de mittersta hålen. En konsekvens av det högre tornet är även möjlighet att att montera vingen högre(flera hål). Höjde den ca 2 cm för att den ska hamna ovanför tornet, i standardhöjd på vingen är detta tornet över vingen.


Image Framfjädrarna är för övrigt losi 5ive-t orginal fram. Betydligt mjukare än mcd orginal.
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests