Teslas losi 5ive bygge.

Alla Offroad-projekt
User avatar
tesla
Posts: 960
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas losi 5ive bygge.

Post by tesla » 02 Sep 2016, 21:27

Image byter filter/snorkel , kopplingshus och pipa mellan motorerna.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Teslas losi 5ive bygge.

Post by Dave » 03 Sep 2016, 00:04

Vad är det du saknar till motorn?

User avatar
tesla
Posts: 960
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas losi 5ive bygge.

Post by tesla » 03 Sep 2016, 06:28

Egentligen bara kolvringen. Har beställt och kommer troligen i början av nästa vecka. Problemet är bara att jag har inte tid på vardagskvällarna denna vecka att fixa detta. Måste sätta ihop nu om jag ska köra nästa lördag.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 960
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas losi 5ive bygge.

Post by tesla » 04 Sep 2016, 20:00

Nu har jag kört losins motor i rr5an. Hade mcdns dämpade barracudapipa och jävlar vilket bottendrag. Körde 2/3 tank runt nosringen och tror säkert att jag var 2s snabbare per varv än jag var på deltävlingen. Noterar dock som förväntat att denna 320 varvar mindre än 290n och att jag definitivt kommer ha ett minus vad gäller toppfart på de flesta i sandhem. Bra för detta projekt att få bekräftat det jag trodde, att huvudorsaken till den slöa accelerationen är pipan. , visst är rr5an lättare men skillnaden är alldeles för stor för att det ska förklaras av enbart vikten.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 960
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas losi 5ive bygge.

Post by tesla » 21 Sep 2016, 00:10

Efter mycket velande och trög beg marknad har jag till sist köpt delarna som krävs för att få denna rullande. Det jag köpt får till och med räknas som uppgraderingar. Mina 2 huvudproblem har varit isolatorer på motorn och pinionger. Nu har jag beställt mcds metallisolator samt hexmod kopplingsklocka och piniong. Valt att gå ner i drevning till 18t piniong pga motor/ pipas karaktär samt att denna bil nu i första hand kommer köras på nosringen som har kort raka som dessutom lutar uppför.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 960
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas losi 5ive bygge.

Post by tesla » 02 Oct 2016, 22:04

För första gången på länge överraskar faktiskt denna bil i positiv bemärkelse. Med nyrenoverad motor(kolv+cylinder+samtliga packningar) och vertigo kopplingsklocka+18t piniong går bilen bättre än nånsin, gick 1,5 tank utan att vara seg, eller låta illa. Tappa inte någon piniong idag heller.. Heller inga värmeproblem trots +17 och kjolkittet monterat. Bilen är knappt smutsig tack vare kjolkittet.
Även förvånad att uber rcs damasker som skyddar de nya uber rc drivkopparna håller, damaskerna ser väldigt klena ut, t.om jämfört med mcds som är erkänt skräp. Delvis är det nog för damaskerna skyddas av kjolarna.Image efter 1.5 tank på blött grus. Image damaskerna/drivkopparna.
Kombinationen g320 och sambapipa gör motorn väldigt varvvillig och i och med detta tror jag toppfarten är minst som en rtr trots 1 tagg mindre på piniongen och nu är faktiskt botten ok också. Detta var även första gången jag körde med area rc kopplingshuset och det verka funka men sån här körning jag gjorde idag är snäll mot kopplingen.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 960
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas losi 5ive bygge.

Post by tesla » 05 Dec 2016, 20:39

Image vinterrenovering pågår. Noterat att ena bromsskivan är tämligen skev. Symtom på varmgång? Får byta dem. Ska väl finnas bättre men har ingen koll på vad jag ska köpa, MIP? RCR ? Ny uppsättning orginal? Vad säger losirävarna?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Teslas losi 5ive bygge.

Post by Mats B » 05 Dec 2016, 21:59

RCR Tveklöst..
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
tesla
Posts: 960
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas losi 5ive bygge.

Post by tesla » 05 Dec 2016, 22:34

Mats B wrote:RCR Tveklöst..
Image då blir det sånna!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Mastiff83
Posts: 90
Joined: 01 Apr 2016, 19:53

Re: Teslas losi 5ive bygge.

Post by Mastiff83 » 06 Dec 2016, 08:03

Ett tips för att skydda drivaxlarna och kopparna bak ä att fixa skydd.
Snidade iordning dessa av kolfiberImageImage


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
tesla
Posts: 960
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas losi 5ive bygge.

Post by tesla » 28 Dec 2016, 17:59

Hade väl tänkt att inte göra så mkt med denna bil i vinter men då den gått så bra sen jag fick ordning på motor/kopplingsproblemen blev det visst en del godis ändå. Metalldiffkoppar x3 samt hårdare bakfjädrar bland annat. Blev även grafi mudguards till bakbärarmarna samt losis uppgraderade bromsskivor mest då ingen i europa verkade ha rcr och rcräven hade resten av grejerna jag behövde. Tror ändå på dessa då de är synbart tjockare än orginal som ändå hållit en säsong för mig innan de blev böjda. Annars måste jag också påpeka hur stor skillnad det gjorde att gå ner 1 tagg på piniong jmf med orginal. Tappar någon km/h i slutet på rakan men tar igen det lätt i botten, framförallt är körbarheten bättre och effektkurvan upplevs som hyffsat jämn. Sen varvar 320n bra med sambapipan så jag tror toppfarten är ungefär som en orginal särskilt efter att jag vågade nåla in lite på högfarten efter sandhemsträffen i höstas. Kör ju också med 8000rpm fjäder och öppet kopplingshus vilket funkar tack vare kjolarna som håller bort den värsta skiten från kopplingen.

Finns garanterat bättre motor/pip/kopplingskombo men nu är körbarheten ändå 100ggr bättre än i våras och bilen känns optimerad utifrån de komponenter som sitter i. Image
Kanske till och med blir denna bil första cuptävlingarna. Fick lite oväntade utgifter på huset och 1/1 bilen precis efter att jag beställde dessa delar och då jag inte beställt mcd delarna än(väntat på reglementet) så kanske det är något jag får vänta några månader med att beställa dessa. Men losin kommer så fall vara i topptrim. Skulle gissa att losin nu är snabbare på de flesta banor än min mcd i 2016 års cup konfiguration, framförallt över ett längre heat då den är mer lättkörd.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Mastiff83
Posts: 90
Joined: 01 Apr 2016, 19:53

Re: Teslas losi 5ive bygge.

Post by Mastiff83 » 28 Dec 2016, 23:49

Klart du ska köra sc istället för buggyn


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
tesla
Posts: 960
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas losi 5ive bygge.

Post by tesla » 05 Jan 2017, 21:58

Image. Nu är den nästan klar för 2017. Mudguards monterade. 2/3 av lagren bytta. 3 st diffhus i metall monteradeImage. Bytt främre kardan och båda drivkopparna vid mittdiffen. Behövde dock inte byta någon drivaxel vilket jag trodde från början. När jag kollade dem var de bara måttligt nötta och nu när jag bytte sida på dem bör de gå ett bra tag till. Då damaskerna till bakre drivkopparna (uber rc) var sönder plocka jag på hpi baja dito som passa perfekt.. noterbart är att det inte fanns ett spår av slitage på kopparna. Hade missat beställa uniballs så det har jag kvar men annars är det snart dags att börja se över mcdn....

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Mastiff83
Posts: 90
Joined: 01 Apr 2016, 19:53

Re: Teslas losi 5ive bygge.

Post by Mastiff83 » 06 Jan 2017, 16:28

Blir det denna i cupen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
tesla
Posts: 960
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas losi 5ive bygge.

Post by tesla » 06 Jan 2017, 16:48

I första hand mcdn. Men typ 40% sannolikt att jag inte hinner med renoveringen av den innan första tävlingen. Så kan bli losin på deltävlingar innan sommarn.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests