Teslas losi 5ive bygge.

Alla Offroad-projekt
User avatar
tesla
Posts: 960
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas losi 5ive bygge.

Post by tesla » 27 Mar 2016, 19:08

Tyvärr inga bilder. Var inte så mycket att se. Hittade inget uppenbart skadat drev som förklarar varför servot slirar. Däremot kan jag nu konstatera att area rcs servoräddare inte är mycket att ha. Testade det lite och även med fjädern så släppt som möjligt går det knappt rubba åt ena hållet medan det går lätt åt andra... blir original istället. Kanske därför servot paja

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 960
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas losi 5ive bygge.

Post by tesla » 06 Apr 2016, 22:55

Sådärja... nu fixat ersättare till spektrum servot. Har förvisso inte tänkt kassera spektrum servot, kommer säkert hamna i nåt annat senare om jag lyckas laga det. Fortfarande oklart exakt var det slirar då jag inte ser nåt uppenbart trasigt drev. Galen som man är så blev det ett hitec. Image . Körde inte ddm/killer rcs mounting kit utan körde på billigare delar från rc car online. Verkar vara rejäla delar i vilket fall, länkaget var 1 cm för långt men min stora bultsax hade faktiskt riktigt svårt att komms igenom gängstVen så hållfastheten är det nog inget fel på.
Har även gått tillbaka till orginal servoräddare med losis metallarm och nu varit mycket konservativ på spänningen i servoräddaren så det bör inte bli någon repris. Det ända som var riktigt riktigt svårt var att få ner mottagaren, BEC enheten och killswichen i den redan sjukt tighta rx lådan. Att jag lyckades med det förtjänar nästan nobelpriset i fysik!. http://youtu.be/c7gaAiwrjCk.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Pmalmstrom
Posts: 11
Joined: 08 Jan 2015, 15:31
Phone Number: 0705092494
Location: Söderköping

Re: Teslas losi 5ive bygge.

Post by Pmalmstrom » 07 Apr 2016, 21:22

Snyggt, körklar till helgen alltså!
MCD RR5 Competition
MCD RR5 FT
Axial Yeti XL

User avatar
tesla
Posts: 960
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas losi 5ive bygge.

Post by tesla » 07 Apr 2016, 21:33

Absolut , den är körklar nu. Men om jag kör i helgen kör jag eventuellt rr5an istället då jag vill testa lite grejer inför cupen ,bla flagghållare, gick ju inte så bra med den sist, flög av efter ett par varv.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 960
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas losi 5ive bygge.

Post by tesla » 09 Apr 2016, 20:23

Liten rapport. Bilen och servot gick nu utmärkt. Körde 1 tank runt nosringen. Stärker min uppfattning om skillnaderna i köregenskaper jämfört med mcd rr5. Losin är mer förlåtande och kan köras mer på ställ. Mcdn kommer dock runt böjarna fortare men straffar en mer om man pressar för hårt. Var för övrigt sista gången någon kör nuvarande bansträckning på nosringen. Efter körningen plockade vi ner alla banmarkeringar.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 960
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas losi 5ive bygge.

Post by tesla » 28 Apr 2016, 09:18

Image
Detta hände i helgen när jag provkörde nya sträckningen på nosringen. Märkte det genom att kopplingen låste sig i samband med en mindre krasch. Hittar inget annat avvikande utom att en av kopplingsbackarnas skruv hade gängat upp sig ett par varv. Krävde mycket kraft för att lossa bulten till piniongen. Nån som kan förklara varför detta hänt? Pinjongen är helt skev. Utom en måttlig krash med ett däck på banan har det inte varit någon våldsam körning.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

håkan
Posts: 185
Joined: 19 Mar 2014, 07:33
Phone Number: 0768964228
Location: Gråbo

Re: Teslas losi 5ive bygge.

Post by håkan » 28 Apr 2016, 09:43

Vanligt fel, ta och dra en bult bakifrån och nylock mutter på utsidan istället


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
tesla
Posts: 960
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas losi 5ive bygge.

Post by tesla » 28 Apr 2016, 09:46

Ok. Ska fixa! Men jag antar att man inte får dra för hårt heller med tanke på lagren.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Teslas losi 5ive bygge.

Post by Dave » 28 Apr 2016, 12:46

Om du inte kan dra ihop prylarna stumt, är det något fel....
Spänningen på skruven får inte påverka hur lagren beter sig...

håkan
Posts: 185
Joined: 19 Mar 2014, 07:33
Phone Number: 0768964228
Location: Gråbo

Re: Teslas losi 5ive bygge.

Post by håkan » 28 Apr 2016, 17:41

Bara dra stumt, som David säger. Skall inte vara problem med lagren


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
tesla
Posts: 960
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas losi 5ive bygge.

Post by tesla » 30 Apr 2016, 22:22

uploadfromtaptalk1462047652684.jpg
fixat detta nu med längre skruv och låsmutter med bricka. Således är bilen klar för sandhem. Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 960
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas losi 5ive bygge.

Post by tesla » 16 Jun 2016, 22:28

Nu var det nästan 2 månader sedan jag uppdaterat tråden. Körde bilen i sandhem i början på maj. Hade vissa problem med värme både på motorn och kopplingen. Förstnämda tror jag delvis berodde på att isolatorn vid förgasaren var deformerad så motorn sög luft och gick snålt. Troligen hände det redan helgen innan på nosringen och hela dagen i sandhem blev motorgången sämre och sämre. Motorn tog nog skada för den skar nästa gång jag körde med ny isolator och sen har bilen stått i förrådet i en dryg månad fram till idag. Nu plockade jag i en race portad kolv/cylinder kit från speed tec, mest för att det endast var marginellt dyrare än orginal och därmed känns värt att prova. Ett litet missöde blev det dock, drog en av kopplingshusets skruvar rund och nu funderar jag på hur jag ska få bort fanskapet... men bilen är körklar och kopplingen som sitter i är nästan ny så är ingen brådska.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 960
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas losi 5ive bygge.

Post by tesla » 17 Jun 2016, 22:40

Kom att tänka på en sak. Nu med ny kolv/cylinder , bör man köra in som om det vore en helt ny motor eller kan man göra en kortare inkörning?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Teslas losi 5ive bygge.

Post by Dave » 17 Jun 2016, 23:11

tesla wrote:Kom att tänka på en sak. Nu med ny kolv/cylinder , bör man köra in som om det vore en helt ny motor eller kan man göra en kortare inkörning?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Japp!
Det ska köras in som om det är en ny motor.

User avatar
tesla
Posts: 960
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Teslas losi 5ive bygge.

Post by tesla » 18 Jun 2016, 12:12

Image värmecykling på g... 3e cykeln nu. Riktigt betungande jobb faktiskt! Tar nog med denna till alingsås imorgon inte proggen ikväll är ihållande regn.Image
Liten mod jag lagt till pga värmeproblemen. Tror jag såg David köra samma i Sviestad.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests